Pocetna Društvo Da pokrenemo vreme

Da pokrenemo vreme

1567
1
Podelite
Brana - most tehnika

Kada pitate prolaznike „Po čemu pamte Užice?“, mnogi će reći da je to tvrđava na Starom gradu, Hotel Zlatibor (Sivonja), Trg partizana i Titova bista. Stari grad je sagrađen pre mnogo vekova, Sivonja početkom 80-tih prošlog veka, trg 60-tih, takođe prošlog veka, a Titova bista je sklonjena iza zgrade muzeja.

Po čemu prepoznajemo Užice iz 21. veka?

Ne možemo da se pohvalimo da imamo odgovor na to pitanje, ali će zamenik gradonačelnika Užica, Nemanja Nešić da nas upozna po čemu će se naš grad prepoznavati.

Nemanja Nesic 1– Često ljudi koji dođu u naš grad, naročito Užičani koji su se iselili kažu da ništa u gradu nije urađeno, kao da je vreme stalo. Nikada niko neće stvoriti sliku o Užicu na osnovu udarnih rupa u delovima grada van centra, već će stvoriti utisak na osnovu glavne ulice, trga, Starog grada i generalno opšte slike.

Posle dosta godina kada je uređenje gradskog jezgra, nekada opravdano, nekada i ne zanemarivano, počelo se razmišljati o stvaranju nove vizije grada, njegovog modernog identiteta, a za to je potrebna podrška stručnjaka.

– Kao što je 1958. godine Slobodan Penezić Krcun angažovao Stanka Mandića i Pantovića, u to vreme najbolje arhitekte u nekadašnjoj SFRJ, tako smo i mi odlučili da pokucamo na vrata najboljih u Srbiji, pa smo za saradnika dobili profesora Lojanicu, koji je šef katedre za Urbanističko planiranje na Arhitektonskom fakultetu, oko Starog Grada, na predlog profesora Emira Kusturice, akademika Mitrovića.

Plan uredjenja gradaIdejno rešenje uređenja i modernizacije užeg jezgra grada Užica, profesora Lojanice  predstavljen je pred Dan grada, a poslednjih dana i na društvenim mrežama.

– Ono se odnosi na najprioritetnije stvari u prvoj fazi, koje bi bile realizovane u narednih nekoliko godina, a odnosi se na potez oko glavne ulice, uređenje trotoara, uređenje nekih delova na trgu koji su mogući po pitanju osvežavanja i ulepšavanja. Gradonačelnik Petković je insistirao da pokušamo da ulepšamo šest mostova na potezu od Velikog parka do starog železničkog mosta na plaži, a postoji mogućnost da ih bude i više, najavio je Nešić.

Most kralja Aleksandar 2Krenulo se sa idejnim rešenjem, a sa realizacijom od sledeće godine. Predviđeni radovi su velika investicija, a to iziskuje planiranje budžeta, to nisu male investicije.

– Na računu imamo oko dva miliona evra ili 240 miliona dinara i da nikome ne dugujemo ništa, što nam je stvorilo osnovu da razmišljamo u uređenju centra grada, kaže zamenik gradonačelnika.

Prilikom izdradnje platoa ispred Gradske kuće mogla su se čuti razna mišljenja, mnogi su ih promenili nakon završetka radova. Očekuje se da će i sa ovim predlozima mišljenja biti podeljena, jer pojedini sugrađani smatraju da postoje preče stvari.

Mali park 2– Nama će najveća satisfakcija biti ukoliko vidimo za par godina, kao danas nekoliko hiljada ljudi koji idu trasom stare pruge ka Staparskoj banji, rezultat onoga što smo uložili u prethodnom periodu.

Idejni projekat profesora Vladimira Lojanice je podeljen u tri faze. Prva faza je remodacija postojećih mostova. Mostovi neće konstrukcijski i statički biti građeni i dorađivani, oni će dobijati neku novu dimenziju u estetskom i funksionalnom smislu.

Prvi u tom nizu je trgovački most već rekonstruisani trgovački most, s tim da se predviđa da se lokali izdaju pretežno za trgovinu, manje za ugostiteljstvo – da bi se njegovi kapaciteti adekvatno iskoristili.

Trgovacki most 1Most Kralja Aleksandra predstavlja temu „kulture i informacije“, a planirano je da se nadoveže na Mali park. Uz ovaj most planira se dodavanje još jedne trase uz trotoara, koji treba da dobije funkiciju gradske galerije na otvorenom. Ovaj most bi dominirao crvenom bojom.

Most kralja Aleksandar 3Komunikativni most bi bio na mestu nekadašnjeg drvenog mosta i predstavlja vezu grada sa rekreativnim sadržajima i gradskom plažom. Njegovo unapređenje ogleda se u dodavanju biciklističke staze, koja uz sebe ima trotoar sa nekoliko odmorišta, zaklonjenih perforiranom ogradom od drvenih elemenata.

Most stari drveni 2Rekreativni most koji se nalazi preko puta nekadašnje fabrike Froteks (Cveta Dabić) podrazumeva „oblačenje“ postojećeg mosta. Postavljanjem reciklirane gume za trim staze kao podne obloge mosta, ovaj most bi se kao trim-staza nastavio kroz rekreativnu zonu.

Most na plazi kod Cvete Dabic 2Brana na plaži je nazvana „most tehnika“, jer bi bio obogaćen jarbolima za osvetljenje preko kojih bi bilo moguće da se postavi platno za projekciju filmova. Ovaj most bi bio simbol industrijske izgradnje i gradnje brane.

Brana 2Relaks most, je najudaljeniji most u odnosu na gradski centar, a nalazi se odmah ispod starog železničkog mosta. Kako se nalazi u prirodnom ambijentu, ovom mostu je dodeljena tema relaksa i meditacije.

Vojov most 1Neki mostovi će dobiti neka ozbiljna unapređenja, ali sve ovo je na nivo idejnog rešenja, nama je cilj da opipamo puls građana, kako oni na to reaguju. U suštini svako ponuđeno rešenje ima svoju priču i svoje zašto.

Grad Užice se vekovima širio od centra ka periferiji, pa je tako planirano da i ulepšavanje krene od Gradske kuće, od glavne ulice. Prvi potez bio je Sklavkov plato, a u planu je nakon 50-60 godina da i Mali park bude osvežen. On će zadržati svoju osnovnu namenu da bude oaza zelenila u centru grada, ali biće info-zona.

Mali park 1– Ono što je u planu već za narednu godinu je ozbijna rekonstrukcija i ulepšavanje trotoara od zelene pijace do robne kuće Beograd. Takođe planirano je uređenje trotoara ispred Belog dvora i Crne dame, koji sada ne izgleda funkcionalno zbog parkinga, najvio je Nemanja Nešić, zamenik gradonačelnika.

Najavljeno je još sređivanje gradske plaže, potpuna rekonstrukcija hotela turist, izgradnja novih objekata, kao i rešavanja pitanja „krmećaka“ i stare livnice Cvete Dabić.

Užičani su sada preboleli dečije bolesti kružnog toka i vreme je da se razmišlja o novim. Ovaj prvi kružni tok je pokazao već svoje prednosti zbog protoka saobraćaja, posebno u časovima preopterećanja.

Kruzni tok 5– Kružni tokovi su napredna saobraćajna rešenja koja su svuda u svetu, mi smo ovde u dogovoru sa JP „Putevi Srbije“ da odrade studiju izgradnje kružnih tokova u gradu. Nadamo se da bi sa tri nova kružna toka, saobraćaj u gradu bio ubrzan bar 20 odsto i rešeni problemi u saobraćaju koje imamo u špicu.

Zamenik gradonačelnika, Nemanja Nešić kaže da je za ulepšanje postojećeg kružnog toka, profesor Lojanica ponudio avagardno rešenje sa svetlosnim efektima.

Kruzni tok 4– Nismo želeli da kopiramo već postojeća rešenja, već bi se svetlosnim efektima pravila refleksija užičke kotline i Đetinje koja prolazi kroz nju. Znamo da će za ovu ideju biti podeljena mišljenja, ali videćemo šta će biti konačna odluka Grada.

Ne znam kakvo je Vaše mišljenje nakon što ste pročitali ovaj tekst, ali znam da smo se svi mi koji volimo Užice, obradovali pokretanju jedne ovakve inicijative za ulepšavanje našeg grada. Ostaje nam da se nadamo da će dobar deo ovih rešenja biti sproveden u praksu i da neće biti stavljene u drugi plan kao do sada.

Projekat „Moj grad, kakav želim“ sufinansiran je sredstvima iz budžeta Grada Užica.


1 komentar

  1. 1. Kako isobe sa invaliditetom, ili roditelji sa decom u kolicima ulaze u Gradsku kuću? Možda kroz odžak?Jeste li mislili na njih, kad ste odobrili ovo idejno rešenje?
    2. Da niste pomislili da saobracajne gužve u gradu rešite sklanjanjem parkiranih auta sa ulica, npr.izgradnjom višespratnih garaža, bar po jednom u svakom delu grada (u Krčagovu, Turici, na Pori, u „Mrkonjića rupi“ na Trgu, Aleksića-mostu..) ? Iscrtavanjem parkinga mnoge originalno DVOSMERNE pretvorene su u JEDNOSMERNE ulice..
    3. Šta je sa obilaznicom… One ruine na Sinjevcu zaista deluju „reprezentativno“…

Ostavite odgovor