Pocetna Kultura UŽIČANSTVENO: Prvi voz stigao u Užice

UŽIČANSTVENO: Prvi voz stigao u Užice

973
0
Podelite

Pripovedanje o Starom Užicu započeću u vremenu gradnje pruge uskoga koloseka koja je Užice povezala sa Evropom. Užički zavičajni pisac Milan Vergović u svom romanu “Zolj”, koji su “Vesti” objavile 1966. godine, kratko je opisao izgradnju užičke železničke stanice u Begluku (mesto gde se danas nalazi užički gradski stadion) kao i izgradnju pruge:

Za koji sat, čini mi se u deset, počeće sa davanjem trase. Inžinjeri i radnici već su u Begluku. Prvi budak udariće u Matijevini. Raskomadaće celo brdo da njime naspu i izravnjaju beglučki žabljak. Baš onde gde su se do sada preko zime deca klizala po ledu, a leti žabe kreketale po svu noć, sagradiće se železnička stanica. (…) Iznenadni, reski tutnji učestalih eksplozija sve jače su potresali tihe, nečujne dane, nedelje, mesece i onaj stoletni plesnivi mir ispod sivih lišajem i mahovinom obraslih zidina Altomanovića tvrđave. Uzbrujala cela kotlina. Laktala se kultura. Mučno se probijala i laktala uprkos otporu ljudi i stihija. Hučno bušila brda, dijamantskom polugom ravnala svoju stazu. Uzana usta stenovitog klanca Đetinje nisu mogla da propuste “vatrenu mašinu” koja je otuda negde od Stalaća, tučanim putem, bez teglećeg stvora, trebalo da probije u brdima opsednutu čaršiju i zviždukom da obajavi novu vezu sa kulturnim svetom. Gde se nije moglo snagom nedovoljno moćne ljudske ruke pribeglo se dinamitu. Pod njegovim udarcima celi blokovi stenovitog klanca s treskom se odvajali od brega, fijukali vazduhom i prskali po uzbuđenoj površini ustalasale reke. Kao pod burom probuđenih stihija, urlala je cela čaršijska kotlina, uzbuđivali se ljudi, drhtalno okolno prorašće. (…) Dinamit je rovio. Pripremao duboku raku pospanoj prošlosti, a budaci i ašovi, kroz huk Đetinje, potkopavali su uz pogrebni lelek, celo jedno razdoblje teške izolovanosti, i otvorili kapije za spoj sa svetom. (…) Iz osnova se menjao čitav život pribrežnog Begluka. Ništili su se baštovanluci, crepane i ciglane. (…) Sve… sve će biti drugačije… umesto žabljih večernjih horova, čaršiju će protresti pojedinačni reski vrisci lokomotiva koje dolaze i odlaze…

Foto-br-1-(3)Putevi i železnica su stigli do nekadašnjeg „Srpskog Sibira“. Železnica je od 1912. godine promenila sam način života u varoši ispod Đavolje stene. Užičani su posle dugogodišnjeg nastojanja najzad dobili železničku prugu. Pruga Stalać – Kruševac – Kraljevo – Čačak – Užice svečano je puštena u saobraćaj 2. jula 1912. godine neposredno pred početak Prvog balkanskog rata. Prvi voz u Užice stigao je 16. juna 1912. godine. Nakon pet godina gradnje svečani voz u Užice dovezao je mašinovođa Slobodan Savić, bivši mašinski bravar. O tome list “Odjek” piše:

“Jutros je osvanuo lep dan, premda je bio oblačan, ali kiše nije bilo. Dolazak voza je zakazan za 11 časova pre podne, još izjutra radoznali svet se skuplja, da pozdravi prvi pisak lokomotive u samoj varoši (jedinstvena fotografija na dnu strane snimljena je negde oko 11 izjutra na tek izgrađenoj železničkoj stanici).

Sveta je bilo preko 2000, masa seljačkog sveta došla je da prisustvuje ovoj maloj svečanosti. Podne se već primicalo, svet u nestrpljenju očekivaše dolazak prvog voza. Muzika Požarne čete sviraše na staničnom peronu. Po neki šaljivci da bi još više uzbudili publiku vikahu: – Evo voza! Podne već prođe, a voza nigde ni od korova. Voz se očekivaše od Čačka sa šefom sekcije i ostalim personalom sekcije, i drugi voz sa radnicima, koji se izjutra povukao u prvu stanicu u Gorjanima, te da odatle svečano uđu oba u Užice. Oko jednog sahata javiše sa brda Dovarja da voz ide preko polja i da će kroz četvrt sata doći. Svet se uskomeša, mnogi se počeše vraćati koji behu pošli kućama. Sve to pojuri na kolosek. Prvi pisak lokomotive pozdravi svet sa: – Evo ih dolaze! Prvi oblaci dima viđahu se da izvijaju u klisuri, a malo zatim… pojavi se lokomotiva sa dvema srpskim trobojkama… Danas je Užice prvi put dobilo vezu sa svetom. Ovo više nije činovnički Sibir, kako ga mnogi gospoda smatraju.”

Ostavite odgovor