Pocetna Ekonomija Put ka vrhu

Put ka vrhu

2138
0
Podelite

Svake godine proizvodnja u „Toddler”- je duplo rasla. Sada, osim za decu i bebe, proizvodi i odeću za žene. – Veliki je posao bio da spojite kvalitet, model i cenu, kaže za „Vesti“ Jelena Grbović

Želela je da proizvodi kvalitetan, proizvod modernog dizajna u skladu sa trendovima na svetskom tržištu, ali cenovno da bude prilagođen vremenu u kojem se živi, samim tim, dostupan većem broju kupaca. To joj je bila misija kada je zakoračila u supstveni posao osnivajući “Toddler” DOO, konfekciju za proizvodnju odeće za decu i bebe. Samo posle četiri godine, rezultati koje je postigla govore da je misiju već ostvarila. Rast fizičkog obima proizvodnje od sto posto svake godine, omogućio je da Jelena Grbović, posle dve godine  proizvodni program proširi  linijom Boho, odnosno, proizvodnjom odeće za odrasle.

Jelenin entuzijazam, vrednoća, obrazovanje, talenat i velika upornost dali su i daju rezultate. Ona, jednostavno, kako kaže, samo veoma predano radi svoj posao.

-Ovo je za nas veliki uspeh. Za nepune četiri godine osvojili smo celo domaće tržište i oko 30 posto izvozimo. Veoma sam zadovoljna time gde sam trenutno,- kaže Jelena.  “Toddler” godišnje radi ogroman broj artikala u četiri kolekcije i u dečijoj liniji Toddler i u liniji Boho. U svakoj kolekciji dečije linije ima od 50 do 80, a u Boho- u od 30 do 50 modela u više boja. U dečijoj liniji ima deset veličina, od 1 do 16, a ženske kolekcije imaju od dve do četiri veličine.

Toddler 3-Svesna sam da će sve ovo rasti do određene granice, a onda će rast početi da opada. Međutim, smislićemo nešto novo. Sada radimo na najbolji mogući način u postojećim uslovima. Moji planovi su realni, prohtevi umereni. Od početka sam znala da se čovek  od ovog posla ne može obogatiti preko noći, ali jedna porodica svakako može normalno da živi. Samo je pitanje šta je za koga normalno,- priča Jelena.

Sve je počelo kada je Jelena početkom 2014. godine otvorila malu radnju, butik u Užicu koja se bavila uvozom jednog turskog brenda za bebe i decu do pet godina, a ponudu je dopunila proizvodima domaćeg proizvođača odeće za decu do 12 godina. Na samom početku nije bilo jasnih naznaka da će se iz ove delatnosti roditi i ideja o pokretanju proizvodnje, jer,  Jelena jeste diplomirani ekonomista, ali je posle završetka fakulteta  dobila posao u jednoj užičkoj firmi koja se bavila trgovinom. Kasnije, kada je promenila firmu i kod drugog poslodavca je radila u istoj oblasti i to veoma odgovorne poslove. U svemu se izuzetno snašla, saznanja je proširila, pa je otvaranje butika bio i logičan izbor.

Jelena Grbovic-Međutim, posle izvesnog vremena rada butika, videla sam da postoji prostor da asortiman u njemu upotpunimo, ali svojom proizvodnjom,-kaže Jelena i napominje da je proizvodnju započela bukvalno sa dve žene. I tako, sve što je urađeno počelo se i lepo prodavati u butiku.

-Sredstava za započinjanje sopstvenog biznisa nisam imala. Krenula sam od nule. Zapravo, prvi potreban novac sam pozajmila. To je veliki rizik i hrabrost, međutim, želja da započnem posao bila je ogromna. I tada, na početku, bilo je mnogo teško naročito kada iza sebe nemate nikoga,- kaže Jelena. Sada  je drugačije, “Toddler”  raste, stvoren je određeni sopstveni kapital, nije zadužen pa je i mnogo lakše poslovati. Firma funkcioniše kao kreativan tim pod budnim Jeleninim okom, a u proizvodnji se  koriste najbolji materijali za koje je glavni i jedini snabdevač privatno preduzeće „Textil“ Užice.

-Od početka radim na iznajmljenim mašinama, redovno ih servisiram, dokupljujem propratnu sitnu opremu. Moj stav je da kada firma bude ušla u osmu godinu rada i postojanja, počeću da kupujem mašine. Do tada ću novac da ulažem u sirovine, materijale i u širenje programa. Najlakše je kupiti mašinu, za to imamo novca, međutim, tržište je mnogo promenljivo, tako da  je neizvesno do kakvih će sve promena doći u narednih nekoliko godina. Smatram da preduzeće svoju zrelost postiže tek posle sedam do osam godina rada,- kaže Jelena.

Toddler 2„Toddler“ je do sada koristio samo subvencije Nacionalne službe za zapošljavanje i Grada,  za zapošljavanje radnika. U njemu je sada 15 stalno zaposlenih, ali i petnaestak  ljudi povremeno dobija posao. U Užicu ima svoju radnju, ali i veleprodaju. Osim u Srbiji, “Toddler” oko 30 posto svoje proizvodnje plasira na tržište BiH i Crne Gore.

-Mislim da smo počeli u veleprodaji da sprovodimo novu strategiju u odnosu na druge proizvođače, a to je prodaja jedan kupac-jedan grad. To znači da dajemo ekskluzivitet jednom butiku ili  radnji u određenom gradu da prodaje našu robu, marketinški ih potpomažemo i tako gradimo partnerski odnos. To se pokazalo baš dobro,- kaže Jelena i ističe da je veoma zadovoljna i srećna što su Užičani  prepoznali proizvode obe linije  „Toddler“-a.

Zahvaljujući pažljivom praćenju i sagledavnju zahteva tržišta, Jelena je brzo shvatila, da osim proizvodnje odeće za decu ima prostora i za žensku liniju, Boho.

-Rešili smo da probamo sa mini ženskom kolekcijom, prosto da vidimo kakvi su utisci, jer su mnoge gospođe kupovale našu šesnaesticu. Zato smo počeli sa linijom Boho, a to je modni stil, pravac koji spaja nespojivo, različite materijale, stilove. Bio je veliki posao da spojite i kvalitet, model i cenu,- kaže Jelena koja za sada ne teži da angažuje nekog od poznatih imena modnog dizajna.

– Mi se ne bavimo visokom modom kojom se bave velika poznata kreatorska imena. Mi smo ipak trgovci. Zapravo, kada se bavite mas proizvodnjom kao mi i proizvodite ne sto, već desetine hiljada komada, morate svaki artikal da sagledavate sa više pozicija i da vidite da li je isplativ, kakav je utrošak materijala za njega, koliko je složen i koliko traje proces obrade i šivenja i na kraju kako izgleda. Sve što dugo traje, odbacujem bez obzira na model, jer, ako će mi kao proizvođaču biti potrebno tri dana da uradim jedan artikal, onda je on za mene bezvredan. Možda je savršen, ali neće biti povoljan za kupca,- kaže Jelena i objašnjava da se u “Toddler” -u pred svaku novu kolekciju propate svetski trendovi, boje, modeli, a onda se u sve maksimalno uključuje modelar. To je sada diplomirani dizajner odeće i tekstila Dragana Dragić kojoj je Jelena pružila šansu ubrzo posle završetka školovanja i kaže, sada su dobar tim.

-Kada sam počinjala zamišljala sam da otvorim veliku radnju u kojoj će deca i žene moći da zadovolje svoje potrebe i prohteve za odećom. Radnja je otvorena, ali nije baš toliko velika. Sada je moja vizija da „Toddler“ postane poznat brend i mislim da je na dobrom putu da to i bude, kao i Boho, mada je on još u začetku. Želim da pokažem tržištu da mi zaista imamo kvalitet. Sada smo prisutni u regionu, a cilj mi je da izađemo na svetsko tržište, da omogućim zapošljavanje još ljudi, da radimo i dalje kao porodica, da svi oni koji rade za mene idu zadovoljni kući. Da svi živimo normalnim životom. Cilj mi je da mirno spavam, – kaže Jelena.

Toddler 4-Mislim da je u trgovini presudno poštovanje kupca i u tom smislu pored sebe imam izvanredan tim,- kažeJelena.

-U privatnom poslu najvažnija je upornost i veliki rad koji za sobom povlači i velika odricanja. Veoma je bitna podrška porodice i najužeg kruga prijatelja, jer kada kleknete mora neko da vas pridrži. I do sada, kad god sam došla do zida, on se pomerio i otvorio mi neku šansu,- ističe Jelena.

-Kada bih sad počinjala, više bih se edukovala o onome čime planiram da se bavim. O konfekciji nisam ništa znala, zato sam učila pola do godinu dana. Sada sam sigurna šta može i kako da se nešto uradi, a da me niko ne pokoloba i da ne kaže da sam nerealna u zahtevu. Sada znam šta je sve moguće. Opet, kada razmislim, pa i ovo edukovanje je možda moralo da se desi na ovaj način i u tome nema ništa loše.

Ostavite odgovor