Pocetna Ekonomija Vreme velikih brojki

Vreme velikih brojki

529
0
Podelite

-Kada sam počeo da proizvodim ratluk, čovek mi kaže: „Od te proizvodnje moći ćeš hleba da jedeš, ali nećeš moći neke pare zaraditi“. To je zaista tako. Kod nas je suština u trajanju,- kaže Dragan Ivanović za „Vesti“.

Dragan IvanovicDragan Ivanović, mašinski inženjer, pre 28 godina, mlad, energičan i preduzimljiv, iako je bio zaposlen u nekadašnjem društvenom preduzeću „Fasau“ odlučio je da započne i neki svoj posao. Tako je sa prijateljem iz Valjeva otišao u Grčku i kupio sve šta je potrebno za otvaranje pržionice kafe. Kaže, bile su to polovne mašine, ali dobre. Dok je sve pripremio i počeo da radi, pojavilo se još nekoliko pržionica u Užicu. Zapravo, njegova je bila među prve četiri u gradu. To je bilo nešto novo u Užicu i izazvalo je pažnju. Dragan se seća da je pred kioskom na užičkom pijacu gde je kafu prodavao, bilo redova svakog dana.
-Čini mi se da je u to vreme bilo lakše započeti posao nego sada iako i tada niste mogli ništa uraditi ukoliko niste imali bar desetak hiljada evra za početak. Za mene je tada to bio izazov. Ja sam to voleo. Međutim, mislim da bih se danas teže odlučio da počnem,- kaže Ivanović. Uz kafu, ubrzo se počelo sa pakovanjem određenih začina. Pakerica koja je tada nabavljena još uvek radi.

Aroma-5U početku je Dragan uložio maksimalne napore da tržište zadovolji kafom imajući u vidu da je bio zaposlen u društvenom preduzeću. U toku dana pauze i predaha nije bilo. Tada je u radnji bio samo jedan zaposlen. Ubrzo se posvećuje samo privatnom poslu.
Posle šest godina, Dragan počinje da proizvodi ratluk i žele. Jednostavno se proizvod nametnuo, uz kafu ide i ratluk. Tako zanatska radnja „Aroma Cafe“ prerasta u društvo sa ograničenom odgovornošću u „Aroma Pak“, a Dragan u tom trenutku jedini je privatni proizvođač ratluka u Užicu. Ubrzo, pre 2000. „Aroma Pak“ potpuno odustaje od kafe i ni do danas joj se nije vratila, ali je postala lider u proizvodnji ratluka i želea u užičkom kraju.

Aroma-4-Kada sam počeo da proizvodim ratluk, čovek mi kaže: Od te proizvodnje moći ćeš hleba da jedeš, ali nećeš moći neke pare zaraditi. To je zaista tako. Kod nas je suština u trajanju, – kaže Dragan i nastavlja:

-Krenuli smo od minimalnih uslova, od jednog lonca u koji je ugrađen mešač, kuvalo se na drva, ali smo za kratko vreme stigli do kazana na struju. Osnovnu recepturu, tehnologiju smo kupili od tada već iskusnog proizvođača ratluka. Kasnije smo tu recepturu sami dorađivali, proučavali, isprobavali, otkrivali „cake“ koje vam niko neće reći. Ipak su to bila dobra, lepa vremena. Znao si zašta radiš. Sada je ovo neko sasvim drugo vreme, vreme velikih brojki i u našoj branši samo se nešto na promet može napraviti. Ako ostvarite baš veliki promet, onda je tu i zarada, – kaže Dragan.

Tako je osnovni proizvodni program „Arome Pak“ više od dve decenije proizvodnja bombonskih proizvoda, ratluka i želea i praškastih proizvoda kao što su šlagovi, pudinzi, začini. Proizvodnja se odvija uz primenu principa HACCP standarda i sprovođenju redovnih analiza od nadležnih institucija. „Aroma Pak“ je od početka radila u svom prostoru u Užicu a od pre nešto više od decenije, opremila je, takođe, svoj poslovni i proizvodni prostor na Beloj Zemlji. Zaposleno je oko desetak radnika.

Aroma-2– Naš proizvod je jeftin, promet je skroman, ali želimo da ga uvećamo. Razvijati se moramo da ne bismo životarili. Naravno, sadašnji obim proizvodnje omogućava da preduzeće redovno servisira sve svoje obaveze, prema zaposlenima, dobavljačima, državi. Imperativ su nam plate zaposlenima i trudimo se da što više odvojimo za to, jer ne želimo da nam radnici budu nezadovoljni. Sada je veoma važno da smo likvidni, da nikome ništa ne dugujemo. Na zdravim nogama smo. Koliko imamo, toliko je, ali smo sto posto svoji na svome,- kaže Dragan.

Kupci „Arome Pak“ su uglavnom na području Zlatiborskog okruga, bilo je iskoraka i u druge gradove, ali sporadično i izvoza manjih količina. O budućim planovima, Dragan napominje:

-Moramo da razmišljamo i o uvođenju novih proizvoda, novina, pre svega, u dizajnu. Ko o tome ne razmišlja i ako to i ne realizauje, nema ga. Ne bih da otkrivam šta smo planirali u najskorije vreme da uradimo, ali se nadamo da će to tržište prepoznati. Uglavnom, mora se ići napred,- ističe Ivanović.

Ono što je Dragan započeo i održao skoro tri decenije, nastaviće mlađi članovi porodice. Ima dva sina, Mladena i Đorđa. Mladen i njegova supruga Svetlana su tehnolozi i Svetlana je već deset godina u preduzeću.

Aroma-6-Videćemo u kom pravcu ćemo krenuti u okvirima našeg proizvodnog programa. Tehnologije su skupe, mašine, takođe i zato moramo sve dobro izdefinisati, razmotriti finansijske mogućnosti ulaganja, kretanja i zahteve sa tržišta. Posle toga ćemo odlučiti. Nekako, uvek sam optimista. Mislim da se može dobro raditi i da se mogu postizati dobri rezultati uz zdrav rad, dobar odnos prema poslu, uz poštovanje kvaliteta. Tržište je živo, kupci jesu zahtevni, ali moramo ispoštovati njihove želje. Odnos ljudi prema kupovini se neprekidno menja, samo koliko se promenio, na primer, u poslednjoj deceniji,- kaže Svetlana Ivanović.

Ostavite odgovor