-Proteklih dana došlo je do potisivanja ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji između Grada Užica i Policijske uprave Užice koji su potpisali gradonačelnica i načelnik uprave gde su definisana prava i obaveze ugovornih strana. Uskoro se očekuje i početak rada Monitoring centra u punom kapacitetu – kaže gradski većnik za saobraćaj Slobodan Šiljković govoreći за “Vesti” i o sistemu bezbednosnih kamera u Užicu.
Individualne kamere pokrivaju mnoge objekte i lokacije u gradu, pre svega raskrsnice i druge institucije. Kada će biti u punoj funkciji sistem bezbednosnih kamera u gradu čiji se centar nalazi u Policijskoj upravi Užice?
Kamere su postavljene na određenim lokalitetima, većina u samom gradu, a neke u neposrednoj blizini grada, na određenim putnim pravcima. Grad Užice je nabavio 22 kamere i neophodnu opremu za monitoring koja se nalazi u Policijskoj upravi Užice. Grad je vlasnik opreme, a MUP Srbije korisnik. Uslov da kamere i čitav sistem funkcioniše ispunjavajući primarnu namenu, obezbeđen je saglasnošću MUP-a Srbije. Posle nekoliko kontrola i sugestija u vezi kvaliteta i opisa poslova opreme, MUP je dao saglasnost da se radovi nastave. Bilo je manjih problema, jer je MUP to želeo da prilagodi svojim prostorijama, ali posle nekoliko sugestija kamere su vraćene u svoju funkciju i data saglasnot za nastavak korišćenja. Izvođač radova je potpuno izvršio opremanje kako pristupnih mesta za kamere tako i Monitoring centra. Proteklih dana došlo je do potpisivanja ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji između Grada Užica i Policijske uprave Užice koji su potpisali gradonačelnica i načelnik uprave gde su definisana prava i obaveze ugovornih strana. Uskoro se očekuje i početak rada Monitoring centra u punom kapacitetu.
Kakva su iskustva drugih lokalnih samouprava na čijem području postoje ovi sistemi?
Treba istaći da skoro svi gradovi u Republici Srbiji koriste kamere u cilju bezbednosti saobraćaja obuhvatajući prvenstveno bezbednost pešaka na pešačkim prelazima i bezbednost vozača svih vrsta vozila. Ovim putem želim da podsetim učesnike u saobraćaju, kako pešake tako i vozače motornih vozila da nabavljeni sistem veći deo svih operacija obavlja automatski bez prisustva policijskog službenika u samom Monitoring centru. Neke od funkcija su automatsko prepoznavanje prekršaja, prepoznavanje registracionih tablica, prolazak kroz crveno i ovim putem bih još jednom upozorio sve učesnike u saobraćaju na poštovanje svih zakonskih mera kako bi svi zajedno povećali nivo bezbednosti. Navedeni sistem ćemo svake godine dograđivati, instalirati nove kamere u nameri povećanja kako bezbednosti učesnika saobraćaja tako i samih građana.
Problem parkirališta jedan je od tradicionalnih u gradu, kako ga učiniti podnošljivijim?
Problem parkirališta jeste problem na koji sugrađani najčešće reaguju i koji bi želeli da reše kako pešaci tako i vozači motornih vozila. Prema nezvničnim podacima u Užicu se godišnje registruje oko 30.000 vozila. Očigledno određen broj vozila koriste građani koji ne žive u samom gradu, ali kada je posao u pitanju sva ta vozila se ponovo “sliju” u sam grad. Procena je da se oko 27.000 vozila koristi u samom Užicu. Prema podacima JKP “Bioktoš” crvenom i plavom zonom opredeljeno je oko 1050 parking mesta. Pored toga u javnoj garaži se nalazi 190 mesta od kojih je 90 zakupljeno. Statistički podaci govore da je oko 35 odsto garažnih mesta tokom dana zauzeto, što znači da je 70 parking mesta dnevno u javnoj garaži uvek slobodno. Cenovnim stavom, definisana je cena parkiranja u javnoj garaži od 40 dinara po satu, što je gotovo isto kao u crvenoj zoni. Ovi podaci nam govore da stečene navike moramo promeni i da kao u drugim gradovima moramo malo prepešačiti do željenog odredišta. Pored parking mesta koja se naplaćuju , veći broj parkinga se ne naplaćuje i veoma je teško proceniti pravi broj parking mesta u gradu. Pravi podatak je činjenica da često „kružimo po gradu“ tražeći slobodno mesto. Ovaj problem je prisutan i u ostalim gradovima i tražimo rešenje. On nastaje povećanjem broja vozila po domaćinstvu, po jednoj ulici, svakom parametru. U ovom trenutku realno rešenje za povećanje parking mesta tražimo u izgradnji fast garaža. Na već postojećim parkinzima Međaj i Autobuska stanica već su završena geomehanička ispitivanja i detaljan projektni zadatak koji će poslužiti za izradu idejnog projekta za građevinsku dozvolu i ostalih dokumenata budućih garaža. Naš zadatak je da razgovaramo sa potencijalnim investitorima i nađemo zajedničko rešenje kako bi povećali broj parking mesta. Velika greška jeste što u novoizgrađenim zgradama, deo koji je namenjen za garaže dobija prenamenu zbog odustajanja stanara od zakupa, ili kupovine.
Da li će doći do proširenja parking zona?
U Užicu ima 1300 zoniranih parking mesta zajedno sa Javnom garažom, a očigledno da nam treba više parking mesta. Na raspolaganju su nam nezonirana mesta, recimo čitav potez Krčagova se ne naplaćuje, zatim od Carinskog mosta prema Medicinskoj školi može da služi za parkiranje, ali da cenom ne predstavlja opterećenje građanima i da ljudi koji tuparkiraju auto budu zadovoljni.
Zbg konfiguracije terena Užicu je neophodan veći broj taksi vozila, šta je sa taksi stajalištima?
Studijom za taksi prevoz koju je radio Saobraćajni fakultet u Užicu dozvoljeno je 420 vozila. Za sada je taj podatak aktuelan. Moramo još jednom pogledati navedenu tu studiju i Zakon o taksi prevozu. Već imamo pedeset novih zahteva što od postojećih što od novih taksi udruženja. Vrlo pažljivo moramo raditi ovaj posao, jer kada proširimo broj taksi mesta smanjujemo broj parking mesta za obične korisnike. Zajednički moramo naći rešenje.
Izbor gradskog prevoznika uvek je veoma značajan posao za grad s obzirom da ovaj saobraćaj treba da ispuni kriterijum prihvatljivog, udobnog i sigurnog prevoza. U oktobru ističe ugovor sa “Bečej prevozom”, šta se čini na ovom planu?
U toku je proces za izbor novog prevoznika putnika u gradskom i prigradskom saobraćaju. Prevoz putnika je kategorija koja spada u komunalne usluge, po članu 2. Zakona o komunalnim delatnostima. Istim tim Zakonom članom 9, jedinica lokalne sauprave gradski prevoz mora da reguliše javno-privatnim partnerstvom. To praktično znači da se novi prevoznik mora pronaći, ali ne kroz javnu nabavku kao godinama unazad već kroz javno-privatno partnerstvo.U skladu sa tim Grad Užice je tokom 2019. godine u saradnji sa konsultantom za javno-privatno partnerstvo počeo, a tokom godine i priveo predlog projekta javno-privatnog partnerstva za poveravanje komunalnih delatnosti gradskog i prigradskog prevoza. Kašnjenje u izradi navedenog projekta izazvano je pojavom koronaavirusa koji je usporio projekat. U predlogu projekta na 80 strana eleborata sadržane su sve analize, ciljevi, obaveze, javnog i privatnog partnerstva kao i poslovni plan i finanijska analiza projekta. Posle usvajanja predloženog od strane Gradske skupštine uslediće javni poziv, odabir najpovoljnijeg ponuđača i sklapanje ugovora. Nadamo se da ćemo u narednom periodu dobiti ozbiljnog partnera, spremnog da zajedno sa predstavnicima Grada uvede značajne novine u užičkom gradskom i prigradskom prevozu, kako bi bio kao u svim većim gradovima što podrazumea kamere, “we fi”, brojanje putnika i tiketing.
Približite nam malo tiketing, šta ova usluga podrazumeva?
Postoje različita mišljenja da li to treba uraditi ili ne, ali smatramo da je tiketing prednost, tako što ćemo na plastičnoj kartici, kao kada dopunjujemo kredit za mobilni telefon imati određenu sumu dinara za prevoz. Jedan broj sugrađana dobiće različite privilegije i popuste, i to je korisno i za potrebe turista. Kada kupimo kartu putujemo od tačke A do tačke B, i kada izađamo iz autobusa moramo ponovo da kupimo kartu od jedne do druge tačke. Tiketiranjem to izbegavamo i ova usluga predviđa popuste za prevoz za jedan,, dva meseca, za godinu dana. Od izbora novog privatno-javnog partnera očekujemo i dobijanje ekološki prihvatljivih autobusa i sigurno nećemo ići ispod kategorije euro-5, a čak razmišljamo da to bude i viši ekološki standard vozila .
Najavljena je gradnja kružnog toka kod Narodnog muzeja, šta je sa ovim projektom?
Kružni tokovi, na određenim mestima i raskrsnicama značajno ubrzavaju saobraćaj i prohodnost vozila i stvaraju se manje gužve. Oni pored toga utiču na smanjenje emisije štetnih gasova koji bi bili prisutni da se raskrnica reguliše semaforom. Raskrsnica sa kružnim tokom se smatra bezbednijom od klasične raskrsnice, jer je smanjen broj konfliktnih tačaka (pešak- vozilo, vozilo-vozilo), brzina kretanja vozila, kako na prilazu tako i na samoj raskrsnici. U našem gradu postavljanjem dva kružna toka, jednog većeg i jednog manjeg kod Vatrogasnog doma postigli smo odličan rezultat. Svedoci smo kraćeg zadržavanja, manje gužve u odnosu na period kada je raskrsnicu regulisao semafor. Veoma je bitno definisati koja to raskrsnica aplicira za postavljanje kružnog toka, jer svaka nije predodređena za to. Negde se stvara kontra eekat, stvara veća gužva i mora napraviti dobra analiza. Po pravilu najveći efekat je van naselja. Analizom je ustanovljeno da će se saobraćaj na raskrsnici kod Muzeja bolje odvijati sa kružnim tokom. Pristupilo se izradi projektne dokumentacije i dobijena je građevinska dozvola od resornog ministarstva i projekat saobraćajne signalizacije u toku izvođenja radova. Sredstva da ovaj kružni tok bude u funkciji nisu mala oko 45-50 miliona dinara i Grad intenzivno razgovarara sa Ministarstvom građevine kako bi zajednički obezbedili novac i započeli realizaciju projekta.
Kako se odvija akcija besplatna sedišta za bebe rođene u ovoj godini?
Grad Užice obezbedio je 600 sedišta za sve bebe rođene u 2020. godini, a do sada je u ovoj godini dodeljeno 250 sedišta za sve tipove automobila za decu od 9 do 36 kilograma. Pored sedišta za roditelje obezbeđena je obuka za pravilno montiranje i ako bude više dece Grad će nabaviti dodatna sedišta tako da sva deca rođena od 1. januara do 31. decembra 2020. godine stiču pravo na besplatna sedišta za bezbedno učešće u saobraćaju. Roditelji na jednostavan način mogu da dobiju sedište popunjavanjem zahteva u zgradi gradske uprave na osnovu rešenja koje roditelj dobije na kućnu adresu i poziva Crvenog krsta Užice kako bi preuzeo sedište i prošao obuku.