Trgovinsko preduzeće „Prehrana“ sa svojom maloprodajom i veleprodajom, u aprilu ove godine napunilo je tri decenije rada i poslovanja. Prvi market „Jadran“ otvoren je u Požegi, sada ih je sedam u užičkom kraju. Od početka su jasno definisani ciljevi razvoja zahvaljujući vlasniku Milu Vukojčiću koji je i danas oslonac stabilnosti u preduzeću. Pošten rad, korektan odnos prema zaposlenima, poštovanje dobavljača i kupaca najveće je bogatstvo preduzeća uz umeren razvoj koji je, takođe, garancija za uspešno i sigurno poslovanje, kaže Vukojčić. Ono što „Prehranu“ posebno krasi i izdvaja, jeste odnos preduzeća prema zaposlenima koji stimuliše i nagrađuje odgovornost i rad, ali i društvena odgovornost, jer pomaže uvek kome je najpotrebnije pomoći. Najskoriji primer je izuzetno velika donacija preduzeća – kupovina sanitetskog vozila za potrebe Zdravstvenog centra Užice u vreme početka epidemije virusa korona. O svojoj humanosti nikada ne govore, ali „sve što smo dali od srca smo dali“ kaže Vukojčić za „Vesti“.
Ove godine ste napunili tri decenije rada. Kako biste opisali protekle godine, šta im je dalo pečat?
-Ove godine navršili smo 30 godina uspešnog rada. Bilo je mnogo teškoća u prvom periodu, ali hvala Bogu ostali smo na pravom putu. Proši smo ratove 90-tih godina u bivšim Republikama, inflaciju 93. godine, bombardovanje 99.god. i sve teškoće koje su pratile našu zemlju pa tako i nas.Opstali smo zato što smo se uvek držali puta koji smo zacrtali i poštenog rada.Stekli smo mnogo pravih saradnika u poslovnom svetu i vrata su nam svuda širom otvorena. Zahvaljujući takvom radu mi danas radimo bez dinara kredita. Lokali u kojima danas poslujemo: u Požegi market “Jadran“ i veleprodaja, u Kosjeriću dva lokala, u Užicu lokal sa dodatnim magacinskim prostorima, u Ivanjici novi market svi su u našem vlasništvu.Sa ovih 7 marketa koliko trenutno imamo stvorili smo uslove za siguran i uspešan rad i u budućnosti.
Do pre pet godina bili ste lider među domaćim trgovinskim lancima u užičkom kraju. Da li ste održali ovu poziciju i koliko ste je još razvili? Imali ste maloprodajne objekte u Požegi, Ivanjici, Kosjeriću i u Užicu. Da li ste povećali broj maloprodajnih objekata i gde?
-Naša želja je od početka bila da budemo među najboljima. Što se tiče domaćih trgovinskih lanaca u užičkom kraju, mogu reći da i nema nekih značajnijih lanaca. U međuvremenu smo otvorili još dva marketa, u Arilju i drugi po redu u Požegi. Trenutno imamo sedam marketa sa približno po 300 metara kvadratnih prodajnog prostora plus magacinski deo i zadovoljni smo na njihove rezultate.
Kakva je situacija na tržištu sada, sa čim se sve morate boriti, kako čuvate i privlačite nove kupce?
-Što se tržišta tiče ono se ništa značajno nije promenilo.Mi smo napravili ime i to nam je najbolja garancija za uspešno poslovanje. Naš korektan odnos prema kupcu i pošten rad najbolje privlači kupce, a mi to ne menjamo već 30 godina.
Oduvek ste težili da kupcima ponudite najbolje i istovremeno sarađivali prvo sa dobavljačima iz okruženja, iz užičkog kraja, što se tiče, pre svega, nabavke, voća, povrća, mesa. Jeste li mogli proširiti krug ovih dobavljača, ima li više ili manje onih koji mogu da zadovolje Vaše kriterijume?
-Saradnja sa proizvođačima iz našeg bližeg okruženja je unapređena. Mi se i dalje držimo pravila da ono što se može nabaviti kvalitetno u našem regionu ne treba nabavljati sa strane. Ovo se prvenstveno odnosi na voće i povrće, a i sve drugo što proizvođači iz okruženja mogu kvalitetno i u dovoljnim količinama ponuditi. Ova saradnja se povećala i zbog povećanja naših potreba a i što sve više prizvođača iz našeg okruženja proizvodi kvalitetnu robu u dovoljnim količinama.
Kako biste ocenili privredni ambijent i uslove poslovanja u ovom trenutku?
-Ako govorimo o privrednom ambijentu mogu reći da se ništa značajno nije promenilo ni nabolje ni nagore, ako isključimo probleme sa virusom COVID 19. To što je veća konkurencija već sam pominjao, to nama ne pravi probleme.U celini može se reći da je za nas ambijent povoljan.
Poznati ste po izuzetnom odnosu prema zaposlenima. Koliko sada imate zaposlenih, šta se i da li se nešto promenilo u načinu stimulacije i nagrađivanja zaposlenih?
-Trenutni imamo oko 220 zaposlenih. Naš odnos prema zaposlenima je bio i ostao maksimalno korektan. U našoj firmi se plaćaju doprinosi na pun iznos plate. Svaka radnica koja se vrati sa porodiljskog odsustva ima zagarantovano radno mesto i da ne nabrajam sve ostalo što je zakonski regulisano, to u „Prehrani“ imaju svi zaposleni. Nastojimo uvek da svakom radniku pomognemo na razne načine. Nagrađivanje letovanjem po dva radnika iz svake celine, trenutno ih ima osam sa veleprodajom, ove godine smo preskočili zbog epidemije. Nadam se da će se situacija popraviti naredne godine pa ćemo to nastaviti.
Veliki ste donator, „Prehrana“ je društveno odgovorna firma. Čime se rukovodite kome treba pomoći?
-Što se tiče donacija i humanitarnih akcija mi imamo maksimalno razumevanje. Retko se kada desilo da ne izađemo u susret nekom zahtevu, a ako se i desi, to se uglavnom odnosi kada razna Udruženja traže pomoć za organizovanje raznih zabavnih večeri i ručkova. To ne smatramo neophodnim. Razumevanje imamo za sve vrste lečenja u zemlji i inostranstvu, pomoć siromašnima, pogotovo deci i kao i uvek Zdravstvenim ustanovama, kao i drugim zahtevima koje procenimo kao opravdane. Ta pomoć se kreće od 100 do nekoliko hiljada evra. Ako isključimo vreme ratova i bombardovanje gde je pomoć bila mnogo veća. Imena ne bih navodio, jer sve što smo dali od srca smo dali.
Vaše osnovni principi u poslovanju bili su, pošten rad, umeren razvoj i relano sagledavanje. Da li ste nešto korigovali u ovim principima, da li im se nešto može dodati?
– Naše osnovne principe nismo menjali. I dalje mislimo da je pošten rad i korektan odos prema zaposlenima, poštovanje dobavljača i kupaca naše najveće bogatstvo. Umeren razvoj je, takođe, garancija za uspešno i sigurno poslovanje.
Koji su dalji planovi, da li ste ostvarili definisanu viziju poslovanja preduzeća?
-Dalji planovi su da se napravi pauza što se tiče otvaranja novih marketa. Da se ovih sedam marketa održi na ovom nivou i da se održe dostignuti rezultati. Postignuto do sada nam je garancija za buduće uspešno poslovanje.
Vaše preduzeće je tipična porodična firma, koja je Vaša pozicija u njoj, da li je na Vašem sinu Darku sada glavni teret? NJega ste pripremali za noseću poziciju? U čemu je, uopšte, vrednost porodičnih firmi?
-Može da se kaže da je porodična firma jer najodgovornije poslove obavljaju članovi porodice, a njima je i najviše stalo da firma uspešno posluje. Sa druge strane ako se posmatra broj od 220 zaposlenih onda se ne bi moglo reći da je porodična. Što se tiče moje uloge, ona je više savetodavna. Bavim se organizacijom, kadrovskim pitanjima i investicijama.Tačno je da je na sinu Darku sada glavni teret samo što ima jedna olkšavajuća okolnost a to je što je on ovaj teret poodavno preuzeo pa sada ima i veliko iskustvo. Hvala Bogu odgovorno se ponaša i dobro radi svoj posao. O svemu se dogovaramo i siguran sam da će najbolje odraditi svaki posao i kada ja nisam tu po mesec dana i više. Vrednost porodičnih firmi, svakako mislim na zdravu porodicu, u tome je da se svi zalažu maksimalno kako bi firma dala najbolje rezultate i što svako svakog može zameniti.
PROJEKAT „VESTI“ “PONOSNI NA NJIH” SUFINANSIRA GRAD UŽICE
STAVOVI IZNETI U PODRŽANOM MEDIJSKOM PROJEKTU NUŽNO NE IZRAŽAVAJU STAVOVE ORGANA KOJI JE DODELIO SREDSTVA