Ako se prilike normalizuju brzo ćemo pokazati smisao poslovne politike kojom smo zacrtali da najbolju svetsku malinu i drugo voće iz Zlatiborskog okruga ne prodajemo samo zamrznute, u vidu plodova, već i prerađene u tražene organske delikatese i voćne mikseve. Recimo, naši džemovi na kojima piše “100 odsto voće“ mogu se sada kupiti u trgovinama u Dubaiju, ističe za „Vesti“ Svetislav Mlađenović
Master Food je drugu godinu za redom nastupio na najvećem specijalizovanom svetskom sajmu u oblasti organske proizvodnje Biofach u Nirnbergu. Ove godine, sajam je organizovan u ustaljenom terminu, od 17. do 19. februra, ali u digitalnoj formi zbog pandemije virusa korona. Srpski proizvođači, ukupno devet kompanija, nastupili su pod nazivom „We speak organic“. Osim užičkog preduzeća Master Food, među ovih devet kompanija iz užičkog kraja bilo je i preduzeće „Drenovac“ koje posluje u Arilju. O ovom novom sajamskom iskustvu, efektima, o prošloj poslovnoj godini i očekivanjima u ovoj, za „Vesti“ je govorio Svetislav Mlađenović, vlasnik i direktor Master Food –a.
-Najveći specijalizovani svetski sajam organske hrane Biofach Nirnberg održan je ove godine, zbog pandemije, prvi put u digitalnom formatu. Dakle, preko interneta, a ne u sajamskim halama tog nemačkog grada. Bili su tu digitalni štandovi puni različitih organskih proizvoda od oko 3.000 izlagača iz 130 država s raznih kontinenata. Sve je izgledalo kao na pravom sajmu, ali ovog puta virtuelno. Digitalni sajam je pratio veliki broj posetilaca, preko 100.000, koji su i za ovakav način praćenja kupovali ulaznice. Master Food je svoje izvozne proizvode predstavio na zajedničkom štandu srpskih proizvođača organske hrane, koji je organizovala Privredna komora Srbije uz podršku švajcarskog programa podrške za promociju izvoza SIPPO. Proteklo je sve u najboljem redu, bilo je interesovanja za naše proizvode i ostvarenih kontakata. Ovakav sajam bio je ne samo izložba organskog sektora nego i mesto trgovine i poslovanja.
Da li je ovakav sajam izlagačima nešto uskratio, a šta je novo pružio u odnosu na konvencionalne sajamske manifestacije?
-Prilike su ove godine takve da je, i pored najbolje volje, bilo nemoguće organizovati nirnberški sajam u konvencionalnom obliku. Zato je tradicija održavanja, da se ne prekine, nastavljena u digitalnom formatu. To je, naravno, podrazumevalo da ne može biti u potpunosti kao redovni i da potencijalni kupci nisu mogli degustirati izložene proizvode. Što se sajamske ponude Master Food-a tiče, mi smo imali prethodno iskustvo sa sajmom u Nirnbergu gde smo nastupili prošle godine, mesec dana pre korone. Tada smo prvi put predstavili naše Mountain Fruits, organske džemove od maline i još četiri vrste voća. Mnogi su ih tada zapazili, degustirali, neki i naručili. Ukus je, dakle, poznat. Od tada redovno izvozimo teglice ovog organskog džema na tržišta Španije i Ujedinjenih Arapskih Emirata, a slali smo i kupcima u SAD, Rusiju i Irsku. Tako da smo na ovom sajmu zainteresovane samo podsetili na ono što se već zna o tom našem organskom proizvodu. Kada je reč o zamrznutom voću, ono je još poznatije i odavno u svetu zastupljeno, pa je dovoljno bilo predstaviti tu ponudu.
Da li ste mogli predstaviti sve što ste planirali i možete li uporediti efekte sa ovog u odnosu na prošlogodišnjiu sajam na kojem ste ostvarili preko 50 kontakata?
– Uspeli smo, kako rekoh, u našoj nameri. Podsetili smo svetski organski sektor na proizvode kojima se ponosimo i strana tržišta osvajamo. Naše Mountain Fruits džemove pravimo od biranog organskog voća sa ovih prostora, koje naši kooperanti gaje na nezagađenim zasadima, a Master Food preradu obavlja u strogo kontrolisanim uslovima. Poštovanjem i primenom najzahtevnijih standarda organske proizvodnje stekli smo sertifikate priznate u svetu, od sertifikacione kuće iz Francuske. To se na svetskom tržištu proverava i zna, pa nam zato i kupuju proizvode. Još uvek je rano da govorimo o učinku i koristima od našeg nastupa na sajmu, koji je tek završen. Smatram značajnim što smo ostvarili dvadesetak kontakata sa potencijalnim kupcima iz sveta. Verujem da će nešto od toga rezultirati kupovinom naših proizvoda.
Predpostavljam da vam je akcenat prezentacije bio na brendu Vaše kompanije – organskim džemovima Mountain Fruits Organic bez dodatog šećera?
-Zanimljivi su strancima naši Mountain Fruits džemovi, napravljeni po osobenoj recepturi, bez dodatog šećera. Privlačni su im i ukusom, mirisom, bojom, modernim pakovanjem, to je zdrava hrana za sve generacije. A pre svega što su organski proizvod iz čiste prirode, iz podneblja gde se gaji najkvalitetnija malina na svetu, kao i drugo čisto i zdravo voće. Oni su brend naše kompanije, jedan od retkih gotovih organskih proizvoda u Srbiji od najboljeg izvoznog voća. Recimo, ovi džemovi na kojima piše “100 odsto voće“ mogu se kupiti u trgovinama u Dubaiju. Za sada se još ne prodaju na domaćem tržištu. Upravo spremamo nove veće isporuke džema za Španiju, odakle ga najviše naručuju.
Koliko ste mogli u protekloj godini u kojoj je pandemija diktirala posebne uslove i života i rada, da razvijate svoj brend. Prošle godine u ovo doba bile su krenule uz zamrznuto voće i probne količine ovih džemova, osim u Dubai i u Australiju, Englesku, Švajcarsku, Austriju. Koje su povratne informacije?
-Korona je na sve proizvodne i životne tokove uticala, nemoguće je njeno dejstvo zanemariti. Bilo ga je i kod nas, nije lako u ovakvoj epidemiološkoj situaciji raditi i novo usavršavati. Ipak, ostvarujemo planirano, korak po korak svoj brend razvijamo i svetu teglice isporučujemo, a kad se prilike normalizuju sve će to još lakše ići. Povratne informacije iz sveta o ovom našem proizvodu su za sada dobre. Od poznatih kupaca stižu nove narudžbine, s tim što se svuda oseća uticaj korone na redovan rad. Naviknuti i otporni na razne udare, optimisti smo da ćemo i ovoj nevolji odoleti.
Kako je sa domaćim trižištem, sa velikim trgovinskim lancima?
-Na domaćem tržištu prisutni smo u Beogradu u više specijalizovanih organik prodavnica. Količine kojima raspolažemo (a zna se da organsko ne podrazumeva masovnost) pretežno idu u izvoz, gde prodaja ide po ceni koja nam omogućava da širimo zasade organskog voća i razvijamo ovu proizvodnju. Nadam se da će sa tim proizvodnim zamahom vremenom biti stvorene i mogućnosti za snabdevanje domaćeg tržišta. Inače, domaći kupci su u prilici da probaju drugi naš novi proizvod, to je “Smuti“ voćni miks od biranih domaćih i tropskih plodova, sjajnih ukusa i kombinacija. Napravljen u jedinstvenom pakovanju, odnedavno se i u pojedinim užičkim ugostiteljskim objektima može naručiti kao zdravo i ukusno piće.
Koliko ste uspeli u realizaciji novog projekta, odnosno, u uzgoju organske jagode?
-Radimo na uzgoju organske jagode, koliko je to moguće u ovoj situaciji. Razvijamo tu proizvodnju, jer smo se bazirali na više vrsta voća. Upravo je organska jagoda jedan od voćnih ukusa našeg organskog Mauntain Fruits džema.
Kakva je za Master Food bila prošla godina, kako je protekao otkup u odnosu na raspoložive kapacitete hladnjača? Koliki je procenat otkupljenog voća u organskom programu?
-Kad je reč o otkupu i preradi, prošla sezona, mada epidemiološki složena, može se oceniti uspešnom za Master Food. Raspoloživi kapaciteti hladnjača su dobro iskorišćeni, a organski program čini manji deo otkupljenog voća. Jer je to zahtevna proizvodnja sa nevelikim brojem kooperanata, koju tek razvijamo i u nju ulažemo da u izglednoj budućnosti postane oslonac poslovanja naše firme.
Kako se odvija izvoz i plasman zamrznutog voća na stranim tržištima?
-Za izvoz i plasman naših proizvoda na stranim tržištima mi ne brinemo. Odvija se dobro, iako je nepovoljna situacija. Traži se naše voće i voćne prerađevine, mi poštujemo kupce i rokove, pa sve još uvek teče bez teškoća. Nadamo se još boljem poslovanju i osvajanju novih tržišta u normalnim prilikama.
Koliko sada imate zaposlenih, ali i sertifikovanih kooperanata s obzirom da je Master Food svoju organsku proizvodnju potpuno uskladio sa tehnologijom i pravilima EU, SAD-a i Srbije?
-Imamo dvadesetak zaposlenih u našim skladišnim i prerađivačkim pogonima. Što se tiče kooperanata u organskoj proizvodnji, za sada ih je preko 50 u selima užičkog kraja. Radimo na tome da povećamo njihov broj, ulažemo u nove organske zasade. Jasno je da smo usklađeni sa zahtevima i pravilima vodećih zemalja u oblasti organske proizvodnje, jer bez toga nema ni izvoza na njihova tržišta.
Koliko je epidemija virusa korona uticala na rad i poslovanje Master Food –a, da li ste i u kojoj meri koristili mere iz paketa podrške države privredi? Šta mislite uopšte o ovoj podršci koje će biti i u ovoj godini?
-Epidemiološki nepovoljna godina, kao što sam istakao, uticala je na svako, pa i naše poslovanje. S tim što smo dobrom organizacijom i radom uspeli da izdržimo njene udare i uglavnom ostvarimo planirano. Nekih značajnijih subvencija nije bilo od države za nas prerađivače voća, a paketi podrške preduzećima su bili od koristi. Važna je ta podrška, potrebna je privredi i u ovoj godini, jer se još ne nazire pouzdan odgovor do kada korona može da potraje.
Šta očekujete od ove godine?
-Ova godina za Master Food treba da donese još bolje poslovne rezultate i prodor na nova inostrana tržišta. Radimo na tome, ulažemo u proizvodnju, osmišljavamo nove zanimljive proizvode, ne sedimo skrštenih ruku. Verujem u nove uspehe Master Food-a kakav smo ostvarili sa organskim džemovima. Ako se prilike normalizuju brzo ćemo pokazati smisao poslovne politike kojom smo zacrtali da najbolju svetsku malinu i drugo voće iz Zlatiborskog okruga ne prodajemo samo zamrznute, u vidu plodova, već i prerađene u tražene organske delikatese i voćne mikseve.
-Na ovogodišnjem specijalizovanom svetskom sajmu u oblasti organske proizvodnje Biofach u Nirnbergu koji je organizovan u digitalnoj formi, uspeli smo u našoj nameri. Podsetili smo svetski organski sektor na proizvode kojima se ponosimo i strana tržišta osvajamo. Naše Mountain Fruits džemove pravimo od biranog organskog voća sa ovih prostora, koje naši kooperanti gaje na nezagađenim zasadima, a Master Food preradu obavlja u strogo kontrolisanim uslovima.