Pocetna Društvo SVE ZA KLIK, SVE ZA LAJK: Čak i kada znamo da je...

SVE ZA KLIK, SVE ZA LAJK: Čak i kada znamo da je mamac, kliknemo

292
0
Podelite

Fotografija na kojoj je Bijonse najavila trudnoću do sada je ubedljivo najomiljenija na Instagramu sa preko 11 miliona pregleda. Nije nam poznato da su fotografije kretanja dva miliona izbeglica, uglavnom žena i dece u srednjoj Africi, državama Kongo, Uganda, Somalija gde haraju razne terorističke bande uopšte plasirane i koliko su imale pregleda, osim u UN, UNICEF-u i Međunarodnom crvenom krstu. Slično se dešava i sa digitalnim svetom u Srbiji. Sigurni smo da će objava „Dribling iz pazarskog blata kao magija s Kopakabane“ privući daleko više pažnje nego naslov „Zašto su trotoari nebezbedni za naše školarce?“ i da je u odnosu na društvenu zbilju, čovek koji se zabavlja svakako prihvatljiviji za svaki sistem. O klikovima i lajkovima, uticaju i mehanizmima delovanja govore sagovornici „Vesti“.

Miljan Spasić, istraživač medijske digitalne pismenosti iz Beograda

Bombastični naslovi za klik služe od politike do zabave. Ne postoji sadržaj na Internetu koji nije podložan clickbait (mamac) naslovima i bombastičnim objavama zato što svaki klik donosi novac. Da bi ljudi kliknuli na nešto, to nešto mora da im privuče pažnju. Uglavnom su to lažni naslovi, naslovi koji nemaju veze sa samim sadržajem. Čim su velika masna slova, piše foto, video, znate o čemu se radi i lako se prepozna. Međutim, bilo ko od nas, vi, ja ili neko drugi to znamo, ali ipak kliknemo! Razočaramo se, ali mehanizam je super da vam privuče pažnju! Čak, i ako znate da je to neki clickbait!

Nađa Tanović, učenica sedmog razreda OŠ “Stari grad” Užice

Obično na svoj story podele objavu kako bi je mi lajkovali, jer obično je ne bi ni videli. Privučeni smo da vidimo tu objavu, lajkujemo, nekada se to i kometntariše. Ponekad ima prevare… Uglavnom objave “iskoče” na društvenim mrežama i Inastagramu, na koje navode da morate pogledati npr. “skandalozno”, “šokantno” i slično. Međutim, kada ja to vidim, meni to nije interesantno. Generalno mi se nije dešavala prevara posle klika, ali sam dosta puta razočarana. Učini mi se da je nešto zanimljivo, a kada pročitam to je nešto sasvim drugo. Sve se to uvije u „celofan“, da bismo ušli u njihove objave, kliknuli i da bismo im dali preglede. Što više klikova i lajkova to za neke više zarade…

Miodrag Dumić, informatičar iz Prijepolja

Izbegavam portale sa naslovima “skandalozno” . Kad pročitam naslov”Slediće vam se krv u žilama” preskočim i biram sledeći naslov. Oko 90 odsto informacija pratim preko Interneta, dakle ni televizija, niti štampani mediji, već digitalno. „Šokantne“ naslove i sadržaje doživljam kao skrnavljenje informatičkog sveta koji čoveku treba da koristi. Vidi se da se ide na populaciju zbog “klika” , kako bi onaj ko je plasira imao više pregleda. To mediji rade zbog zarade. Na ovaj način potcenjuje se inteligencija građana koje smatraju zatucanim i zato im plasiraju ovakve sadržaje. Veliki deo medija tako radi, a malo je onih koji će napisati “dogodila se tragedija” ili “dogodila se saobraćajna nesreća”. Svaki naslov treba da nam kaže šta se i gde desilo, to je osnovno! Međutim, devedeset odsto portala će vest ovakvog sadržaja napisati kao što rekoh “Slediće vam se krv u žilama”! A, kada pročitate bombaste naslove često proizilazi da je auto zgazio mrava. Zakonski to se teško može obuzdati zbog slobode medija i prezentacije pristupa kakav oni žele. Potrebno je usvojiti standarde kako se plasiraju vesti građanima bez skandaloznih objava. Mislim da raste broj ljudi koji posle klika i ovakvih sadržaja neće ponovo kliknuti i reći sebi meni ovakve „vesti“ ne trebaju. Smatram da će se pratiti medije koji plasiraju proverene vesti na valjan način. Poverenje čitalačke publike je najvažnije. Moj deda u Prijepolju svako jutro čita “Večernje novosti” i kaže mi, meni druge novine ne trebaju. Po stilu pisanja već prepoznaje novinare i na kraju članka skoro i da ne čita njihove potpise.

Ljiljana Đuričić, diplomirani pravnik iz Užica

S obzirom na porodične obaveze jako malo pratim novine, a takođe i društvene mreže. U većini slučajeva teme u medijima me odbijaju, a politiku odavno ne pratim. U šta su se sve mediji pretvorili!? Kada vidim bombastične, istaknute naslove to me uopšte ne privlači da ih otvorim na digitalnoj platformi. Trenutno pratim sadržaje vezane za svojku struku i lajkovi i klikovi me ne interesuju. Sve se svelo na novac, sve je to šou-biznis, manipulacija masama, neobrazovanim ljudima. Još uvek kupujem i čitam knjige i sebi i detetu. Pripadam starijoj generaciji koja još ide u bioskop i pozorište, i redovan sam član Narodne biblioteke u Užicu. Živimo u društvu gde su moralne vrednosti nepopularne i čini mi se da je sve više ljudi koji nemaju osnovnu kulturu, počevši od toga da treba propustiti starije, biti strpljiv… Lično jedva čekam da prođe ovakva društvena klima i lajkujem strpljenje i da će doći vreme pravih vrednosti u realnom životu.

PROJEKAT “SVE ZA KLIK, SVE ZA LAJK”

Ostavite odgovor