Za deset meseci ove godine Udruženju potrošača Užice obratilo se 293 građana od čega se 184 prijava odnosilo na obuću, tekstil, mobilne telefone, tehničku robu, nameštaj i zanatske usluge, a preostali broj na javna preduzeća i kvalitet komunalnih usluga u Zlatiborskom okrugu
Novi Zakon o zaštiti potrošača stupa na snagu 11. decembra ove godine i donosi niz novina. Prema rečima Branka Prodanovića, predsednika Udruženja potrošača Užice zakonski dokument donosi nova rešenja u cilju bolje zaštite potrošača. Udruženje izdvaja pet najznačajnijih novina. Prva je što će tržišni inspektori ubuduće na licu mesta moći da izdaju prekršajni nalog, a ne samo prekršajne prijave.
– Druga novina jeste uvođenje aplikacije “Ne zovi”. Građani će biti zaštićeni da ih trgovci ne mogu zvati i nasrtljivo nuditi robu, telefonom, Internetom, porukama, prezentacijama koje se održavaju po gradu. Instaliranjem aplikacije “Ne zovi” preko mobilnog operatera građanin će moći da prijavi broj nasrtljivog prodavca. Najteži slučajevi sa kojima se susrećemo su trgovina na daljinu. U pitanju je skupa roba, često lošeg kvaliteta i najčešće se radi o prevari. Nudi se da robu poklanja PIO Fond, država, medicinske kuće, a “žrtve” su obično penzioneri. Nude im prostirke, jorgane, masažere i daju papir da potpišu da bi im sa prvim čekom odmah stigao odbitak. Tada penzioneri padaju u nesvest kada stigne recimo dug za kupovinu od 60-120.000 dinara – ispričao nam je Prodanović navodeći i slučaj jedne žene iz Duba. Porodica bila veoma bila zahvalna užičkom Udruženju potrošača zato što su dali savet da odmah vrate robu i u PIO Fond odnesu povratnicu robe i tako spreče odbitak od penzije. U Udruženju kaže da se veoma teško postiže ovakav ishod, jer kad neko potpiše administrativnu zabranu to je gotovo nemoguće. Penzionerka iz Duba na prevaru, potpisala je ugovor misleći da se radi o poklonu što joj je rečeno za jedan predmet što na žalost nije usamljen slučaj. Treća novina odnosi se na vansudsko poravnanje tužilačkih sporova za koje je važio rok od 90 dana. Prodanović objašnjava da je izmenama zakona trgovac u obavezi da se odazove i učestvuje u sudskom sporu. U suprotnom preti mu kazna od 10.000 dinara do dva miliona. Imali su slučajeve prigovora, ali sud je veoma retko odlučivao o suđenju. Užičko udruženje potrošača učestvovalo je u jednom sudskom sporu i za dva davalo savete i uspeli su da novac vrate potrošaču. Četvrto kvalitetno rešenje koje donosi Zakon o zaštiti potrošača odnosi se na zanatske usluge.. Ono važi za registrovane zanatske radnje, ali ne i za angažovanje majstora privatnom pogodbom.
-Zanatska radionica mora da izda profakturu za vrednost radova preko 5000 dinara i da u njoj specificira posebno rad, posebno PDV i upozna korisnika usluge koliko će to da košta. Od lica koje nema radnju potrošač nije “zaštićen” – upozorava Prodanović uz informaciju da račun može biti uvećan samo za 8 odsto u odnosu na izdatu profakturu, jer se toliko dozvoljava promena cena i drugih troškova. Po novom zakonu sva udruženja potrošača u Srbiji u narednih godinu dana moraju se preregistrovati. Naš sagovornik pojašnjava da moraju imati stručne kadrove sa sertifikatima, sa radnim stažom u organima uprave i inspekcijama, da poznaju zakone, poslovni prostor i kompjutersku opremu. Za deset meseci ove godine Udruženju potrošača Užice obratilo se 293 građana od čega su se 184 prijave odnosile na obuću, tekstil, mobilne telefone, tehničku robu, nameštaj i zanatske usluge. Od navedenog broja čak 109 prijava iz celog Zlatiborskog okruga odnosilo se na visinu komunalnih računa i rad javnih preduzeća.
-Iz Užica je bilo 5-6 prijava i one su brzo i kvalitetno rešene zahvaljujući i komisijama u kojima su i potrošači. Radilo se najčešće o računima za potrošenu vodu u slučajevima kada puca cev, vodomeri i drugo. Iz drugih opština su stizale pritužbe na kvadrature iznošenja smeća, udaljenost kontejnera od mesta stanovanja, paušalno plaćanje vode kod vikendaša i drugo – kaže Prodanović. Udruženje potrošača Užice, nalazi se u Ulici Nikole Pašića 36, tel. 064-150-60-40
Patike – najviše reklamacija
– Najviše reklamacija po prijavama potrošača stiže za patike. Imali smo slučaj žene sa Zlatibora koja je platila dva para dečjih patika sa vazdušnim tabanima koje koštaju po 35.000 dinara i koje su posle sedam dana pukle na petama. Najčešći izgovor za odbijanje reklamacije jeste da dete gazi nepravilno, više gazi na petu nego na prste… Jako su kratki garantni rokovi za reklamaciju patika, samo mesec dana od kupovine. Na kraju je pronađeno “solomonsko rešenje”, jedan par su primili za reklamaciju, a drugi nisu – ispričao nam je predsednik Udruženja potrošača Užice Branko Prodanović, nekadašnji tržišni inspektor o slučaju brendiranih patika.