Na nama, kao predstavnicima Turističke organizacije Zlatibor, je da našu planinsku lepoticu približimo turistima na pravi način, opravdamo njihovo poverenje i da konstantno radimo na unapređenju turističkog proizvoda. U skladu sa takvim poslovanjem, Zlatibor će zadržati lidersku poziciju i predstaviti se kao jedinstvena destinacija. A magnet za turiste može biti veoma dugo, ukoliko se i ubuduće ovako posvećeno bude radilo na njegovom razvoju, novim zanimljivim projektima, ponudi i promociji, navodi Vladimir Živanović
O trenutnom broju turista na Zlatiboru, planiranim investicijama u turističku infrastrukturu, ulaganjima u nove sadržaje, novim oblicima promocije turističkih potencijala planine i ciljevima turističkih poslenika, za ovaj broj „Vesti“ govorio je Vladimir Živanović, direktor Tutističke organizacije Zlatibor.
Nedavno ste izjavili da je zimska sezona na Zlatiboru donela nove rekorde i to dok pandemija virusa korona još uvek uveliko traje. U najkraćem, koji su to rekordi i kako ih komentarišete?
-Zimska sezona 2022. godine donela je nove rekorde u posećenosti i uspešnosti turističke privrede “zlatne planine“. Tokom novogodišnjih praznika na Zlatiboru je bilo oko 50.000 posetilaca, što je zaista rekordan rezultat i još jedan uspešan početak godine, uprkos nepovoljnoj situaciji usled pandemije korona virusa. Tri novogodišnja koncerta na otvorenom prostoru Kraljevog trga besplatna za posetioce, koja su obezbedili opština Čajetina i Turistička organizacija Zlatibor, bila su izuzetno posećena. U fokusu interesovanja ove zime, ujedno i najveća atrakcija, jeste “Gold gondola“, o čemu svedoče svakodnevni redovi zainteresovanih za vožnju na njenoj polaznoj stanici. Za samo četiri praznična dana ova najduža jednožična gondola na svetu prevezla je oko 6.000 putnika, a veliko interesovanje nastavilo se do kraja januara, kao i početkom ovog meseca. Kad je reč o turističkoj poseti, posebno nas raduje to što je tokom januara u kontinuitetu na našoj destinaciji boravilo preko 30.000 posetilaca. S obzirom na epidemiološke prilike, može se reći da je broj ljubitelja skijanja i zimskog odmora koje je tokom ove zime ugostila najposećenija planina Srbije prevazišao očekivanja. To je, pre svega, rezultat dugogodišnjeg posvećenog rada rukovodstva opštine Čajetina i Turističke organizacije Zlatibor na razvoju ovog vodećeg planinskog centra, kao i mnogih ulaganja koja su “zlatnoj planini“ donela raznovrsnu ponudu i bogate sadržaje.
Koliko je trenutno gostiju na Zlatiboru i koliko su popunjeni smeštajni kapaciteti? Šta očekujete od februara s obzirom i da predstoji državni praznik Sretenje, snega za sada ima?
-U vreme kada turizam zbog ove epidemiološke situacije trpi verovatno najveću štetu, mi na Zlatiboru zaista ne bismo smeli da budemo nezadovoljni trenutnom posetom. Smeštajni kapaciteti su popunjeni u visokom procentu. Na planini i dalje boravi preko 10.000 turista, a očekujemo da taj broj bude značajno povećan tokom predstojećeg praznika. Snega za sada ima dovoljno. Zima je ovih dana Zlatiboru podarila pravu snežnu oazu za odmor i uživanje. Poklonike skijanja i zimskih sportova sa pet utabanih staza spremno čeka Ski-centar “Tornik“ (u kome je sezona počela krajem decembra), zabavni parkovi Dino park i Avantura park, staze Obudovice i drugi prostori koji su svoje sadržaje prilagodili zimskim aktivnostima.
Kakve su procene turističkih poslenika o tome kako će Zlatibor završiti zimsku sezonu?
-Početak godine bio je vrlo uspešan i to nam je značajan pokazatelj, jer se po jutru dan poznaje. Februar je takođe dobro krenuo. Uz to, pravilo je da dovoljno snega na stazama Zlatibora garantuje i veću posećenost. Smatram najvažnijim da interesovanje gostiju ne jenjava i na to smo mi turistički poslenici ponosni, jer smo preduzeli što treba da sve protekne u najboljem redu. Naravno, svaka prognoza o daljem periodu može biti nezahvalna, usled pandemije. Nadamo se, ipak, da će se prilike normalizovati i da će kraj ove zimske sezone biti bolji od očekivanog. Uvereni smo da će ukupna zimska poseta biti bolja od prošlogodišnje, uz zdravstvenu bezbednost svih posetilaca.
Da li je pandemija usporila ili promenila i Turističkoj organizaciji nametnula nove promotivne aktivnosti turističkih potencijala Zlatibora?
-U savremenom poslovanju na turističkom tržištu, gde je veliki uticaj imala i epidemiološka situacija, promena je ključna reč. Saglasno tim promenama u okruženju uloga promocije u turizmu je postala izuzetno bitna, pre svega da bi se uspostavila komunikacija sa potencijalnim turistima. U minuloj godini TO Zlatibor uspešno je odgovorila na sve izazove. U promotivnim aktivnostima postavili smo visoke standarde, približavajući gostima ponudu našeg turističkog mesta. Učestvovali smo na sajmovima, forumima i festivalima, sprovodili velike promotivne kampanje, u gradovima Srbije i regiona održavali promocije, ovde dočekivali svetske organizatore putovanja, ambasadore, novinarske ekipe… Posebna sredstva i napore uložili smo u digitalnu promociju, prvi pokrenuli i elektronske novine. Pustili smo u rad Destinacijski rezervacioni sistem kao digitalni katalog smeštaja, organizovali “zelene ture“ električnim automobilima i biciklima, doprineli snažnom razvoju kulture sadržajnim radom Kulturnog centra Zlatibor, uz niz drugih poduhvata. Već u prvom mesecu 2022. godine posvećeno smo radili na promotivno-marketinškim aktivnostima. Urađeni su novi video spotovi koji slikom i zvukom najbolje dočaravaju vrednosti Zlatibora, a potencijalnim turistima približavaju brojne aktivnosti koje su im na raspolaganju. Tako su predstavljeni sportski parkovi, trim staze, uređene staze različite zahtevnosti za ljubitelje biciklizma, kao i blage padine koje omogućavaju da trčanje u prirodi bude pravo uživanje. U spotu „Zlatibor za sportiste i rekreativce“, koji je moguće pogledati na zvaničnom jutjub kanalu TOZ, ponuđeni su neki od korisnih predloga za profesionalne sportiste i rekreativce na ovoj planini.
Kakva su očekivanja i nagoveštaji za prolećni period na Zlatiboru, u međusezoni?
-Ako znamo da je Zlatibor planina sa izuzetnom posećenošću, te da su rezervacije smeštajnih kapaciteta brojne i tokom raspusta, realno je očekivati ne samo uspešnu zimu nego i dobar prolećni period. Mnogi se užele boravka u prirodi kad prođu hladnoće i snežni dani, a “zlatna planina“ je bogomdana za to jer obiluje prirodnim lepotama, mirisnim proplancima, šetalištima, pešačkim i planinarskim stazama. Potvrđujući svoj visok turistički renome, lidersko mesto i otpornost u izazovima Zlatibor više nema karakter sezonskog poslovanja (ne postoji klasična vansezona), tako da su gosti ovde zastupljeni tokom čitave godine. S tim što ovo nije samo destinacija idealna za porodični odmor, nego i za zdravstveni, kongresni i sve više sportski turizam. Ono što bi mogao biti nagoveštaj za prolećni period, sa popuštanjem epidemiološke situacije, jeste i povratak dečijeg i omladinskog turizma (rekreativne nastave) koji donosi značajan broj gostiju, a kojima je boravak na planini bio uskraćen usled nepovoljne epidemiološke situacije.
Koja su najznačajnija planirana ulaganja u turističku infrastrukturu i koje nove sadržaje pripremate za letnju sezonu?
-Uložićemo puno energije u nove projekte uređenja turističkog centra Zlatibora. Radimo projekte pešačkih i biciklističkih staza. U planu je izgradnja novih parkova za decu, za njih će projektno-tehnička dokumentacija uskoro biti gotova. Očekuje nas postavljanje turističke signalizacije na teritoriji cele opštine, izgradnja nove staze u Stopića pećini, unapređenje ponude u kampu “Zlatibor“ uređenjem novog prostora za glamurozno kampovanje (glamping)…. Prateći trendove i želje turista nudimo novi sadržaj okrenut očuvanju prirode, usklađen sa željama rukovodstva opštine Čajetina da postanemo prva ekološka opština u Srbiji. Tokom ove godine pripremamo i iznenađenja za turiste, manifestacioni turizam podići ćemo na viši nivo. U leto na Zlatiboru održaće se nekoliko novih manifestacija koje turistima upotpunjuju boravak i pružaju novo iskustvo. Jednom novom počela je ova godina – to je “Zlatofest“ za decu, kojoj je u pet dana kroz pesmu i igru pružila zanimljiva znanja i provod. NJome smo nagovestili promene u manifestacijama koje donosi ova godina.
Zašto je Zlatibor magnet za turiste i do kada će to biti?
-Rekordna poseta i to u nepovoljno doba pandemije dokazuje da je boravak na “zlatnoj planini“ poseban doživljaj za veliki broj turista. Trenutno vlada veliko interesovanje za zimske sportove, svi lokaliteti su prilagodili svoje sadržaje zimskim aktivnostima. Posetioci koji borave na Zlatiboru mogu koristiti pregršt sadržaja koje ova destinacija nudi. Raznovrsni sadržaji za boravak gostiju svih uzrasta, tokom svakog godišnjeg doba, doprineli su da Zlatibor postane omiljena turistička destinacija ne samo domaćih, već i gostiju iz regiona. Sada se, zahvaljujući novom auto-putu, iz glavnog grada brže stiže na ovu planinu. Na nama kao predstavnicima Turističke organizacije Zlatibor upravo je da sve to približimo turistima na pravi način, opravdamo njihovo poverenje i da konstantno radimo na unapređenju turističkog proizvoda. U skladu sa takvim poslovanjem, Zlatibor će zadržati lidersku poziciju i predstaviti se kao jedinstvena destinacija. A magnet za turiste može biti veoma dugo, ukoliko se i ubuduće ovako posvećeno bude radilo na njegovom razvoju, novim zanimljivim projektima, ponudi i promociji.