Pocetna Ekonomija Ne predaj se nikad, čak i onda kada moraš

Ne predaj se nikad, čak i onda kada moraš

1181
0
Podelite

Užička kompanija „Prvi partizan“ okosnica privrednog razvoja Zlatiborskog okruga, lider namenske industrije u Srbiji i šire, danas je u svom novom pogonu na Dautovcu, na Beloj Zemlji, koji će biti uskoro i zvanično otvoren, obeležila 95 godina rada i postojanja, kao i Dan preduzeća, 22. novembar, posvećen sećanju na više od 120 radnika Partizanske fabrike oružja koji su na taj dan 1941. godine poginuli u eksploziji u trezorima Narodne banke u Užicu, današnjem Narodnom muzeju. Osim zaposlenih, proslavi su prisustvovali brojni poslovni partneri iz inostranstva i iz zemlje, general Predrag Kraljević, načelnik Vojnog kabineta predsednika Republike Srbije, general Slavko Rakić, predstavnik Ministarstva odbrane, predstavnici lokalne samouprave, Regionalne privredne komore Zlatiborskog upravnog okruga i brojni prijatelji kompanije. Ovom prilikom, generalni direktor „Prvog partizana“ Dobrosav Andrić uručio je priznanja zaposlenima za dosadašnje postignute rezultate u radu, a u prostoru novog pogona priređena je izložba posvećena istorijskom razvoju kompanije.

Sve je počelo kada je krajem 1927. godine, osnivač Jakob Pošinger u saradnji sa vojskom i vladom Kraljevine Jugoslavije preselio svoju proizvodnju iz Kranja u Užice. Posle nabavke mašina pogoni su bili opremljeni za proizvodnju lovačkih pušaka i pištoljske municije i fabrika je počela da radi 1. maja 1928. godine u kasarni „Stefan Nemanja“ u Krčagovu. Tokom prve dve godine u njoj je bilo zaposleno 150 radnika. „Prvi partizan“ koji se razvio na temeljima Pošingerove fabrike, danas zapošljava oko 1.600 radnika i bez obzira što proizvodnja radi u tri smene punim kapacitetom, kompanija ne može da u potpunosti zadovolji tražnju sa tržišta. Iz tog razloga, planirana je nabavka nove opreme, pre svega u novi pogon na Dautovcu što će pratiti i novo zapošljavanje. Dobrosav Andrić, koji je generalni direktor ove kompanije više od dve decenije, kaže:

– Ovo je za nas veliki jubilej koji nas svrstava među nekoliko firmi u Srbiji po godinama provedenim u aktivnom radu. „Prvi partizan“ je kompanija koja se nalazi u većinskom vlasništvu države, koja je prisutna na širokom svetskom tržištu, radi, proizvodi, otprema robu i naplaćuje, od toga živi i plaća sve svoje obaveze koje ima. Stalnim razvojem „Prvi partizan“ je došao je u fazu da je najveće zemlje sveta, sve Amerike, EU, bivše jugoslovenske republike, pokrio svojim proizvodima. U celom svetu smo izgradili ime, poštuje se naš brend što govori i broj gostiju koji je danas sa nama. Naš izvoz je u proseku 95 odsto od ukupno proizvedenih jedinica. Ovde u novom pogonu biće smešteno komletiranje i pakovanje sportske i lovačke municije koju šaljemo celom svetu sto posto. Njegova izgradnja započela je pre pet godina i završena je prema planiranoj dinamici. On će imati veliki značaj kako za zaposlene, tako i za kompaniju. U ovim prostorima koji su urađeni u skladu sa najvišim standardima sa aspekta bezbednosti, zaštite životne sredine i zaštite na radu, obezbedićemo mnogo novih pozicija za opremu, a to znači da ćemo moći tržištu da ponudimo više robe. U početku će ovde biti preseljena sadašnja podzemna hala, a u kasnijem periodu spremili smo projekat za implementaciju nove opreme i takao ćemo proširiti svoje proizvodne kapacitete.

U „Prvom partizanu“ kažu da je novi pogon kruna rada fabrike u svakom smislu. Uz pomoć države uređeno je 74 hektara teritorije u vlasništvu JP „Srbija šume“ njenim uvođenjem u građevinsku infrastrukturu. Ovaj pogon će omogućiti proizvodnju dodatnih 50 miliona metaka godišnje i on je trenutno skoro potpuno završen, ostalo je da se privedu kraju poslovi u vezi papirologije i preseli oprema.

„Prvi partizan“ od osnivanja do danas ima veliki društveni značaj, od procesa industrijalizacije, modernizacije Užica i užičkog kraja. U njemu su radile generacije radnika koji su tome dale veliki doprinos. O istorijskom razvoju fabrike govorio je Mihailo Topalović, izvršni direktor za tehničko – tehnološke poslove i proizvodnju.

– Na početku rada fabrika je proizvodni program bazirala na proizvodnji pušaka i puščane municije. Posle Drugog svetskog rata okolnosti na globalnom nivou i pozicija države doprineli su proširenje proizvodnje i rastu fabrike. Prvobitni koncept bio je da se zadovolje domaće potrebe vojske i policije, a povećanje proizvodnje otvorilo je pitanje plasmana viškova. Između 1975 – 79. godine otvoren je podzemni objekat za proizvodnju puščane municije, a u starom delu se proizvodila pištoljska municija. U tom razdoblju bili smo izuzetno kadrovski jaki što je omogućilo realizaciju sopstvenog, autentičnog programa specijalne proizvodne opreme i rast proizvodnje uz velike uštede.

Široka lepeza proizvoda, od komercijalne municije, sportske i lovačke tražila se na svim tržištima – rekao je Topalović i podsetio da je posle ovog, nastupio težak period sankcija u kojem se „Prvi partizan“ snažno borio za opstanak. Presudna je bila 1998. godina kada je oformljen tim koji već 25 godina uspešno upravlja preduzećem. Visok nivo poslovnosti omogućio je kompaniji strateška partnerstva sa kompanijama Sverne, Srednje i Južne Amerike, Australije, Novog Zelanda i gotovo svih zemalja EU i nekadašnje Jugoslavije. Kapaciteti su, prema rečima Topalovića povećavani „otkupljivanjem i renoviranjem proizvodnih hala firmi koje su poslovale u okviru nekadašnjeg SOUR-a „Prvi partizan“. Najteži trenutak u tom periodu bio je 3. septembra 2009. godine kada je u podzemnom pogonu izbio požar u kojem je poginulo sedam radnika i oko 15 povređeno.

– Pamtićemo ih i tugovati večno za izgubljenim životima, za divnim ljudima koji su nas te noći napustili – rekao je Topalović.

„Prvi partizan“ održao je kontinuitet u infrastukturnim investicijama i razvoju novih programa do današnjeg dana.

– Slobodno možemo da kažemo da smo danas među prvim fabrikama u svetu po broju proizvoda koje nudimo na tržištu, a taj broj se neprekidno povećava. Brend PPU zapažen je na svetskim sajmovima pošto kupci na jednom mestu mogu dobiti municiju istočene i zapadne hemisfere – naveo je Topalović i istakao:

– Budućnost je za nas izazov. Postojeći proizvodni kapaciteti na osnovu potraživanja koja gotovo 50 procenata premašuju proizvodnju traže izgradnju novih pogona, potrebe tržišta iziskuju nove proizvode, nove tehnologije, opremu, nove kadrove. Ako kanimo uspeti, a kanimo, jer smo samo na to spremni, moramo se, kao do sada, prilagođavati i ići u korak sa svetom, ako ne i korak ispred. Naš moto ostaje – ne predaj se nikad, čak ni onda kada moraš.