Preduzeće za proizvodnju tapaciranog nameštaja „Atlas“ doo u Sevojnu, 1. aprila je napunilo 30 godina rada i postojanja. Tim povodom, menadžment firme danas je upriličio malu svečanost za zaposlene na kojoj su Živorad Jovović, osnivač, generalni direktor i većinski vlasnik i Zorica Polić, izvršna direktorka i manjinska vlasnica preduzeća, uručili i jubilarne nagrade, ručne satove, onima koji su navršili 20 godina rada u ovom preduzeću.
– Počeli smo skromno, u jednoj maloj radionici u Zlakusi sa pet zaposlenih i kao i u životu, sa promenljivim uspehom konstantno smo napredovali korak po korak i došli smo u poziciju da je „Atlas“ u prostorima bivše Jugoslavije prepoznat od strane ljudi iz branše, ali i krajnjih kupaca kao preduzeće koje se bavi proizvodnjom nameštaja vrlo visokog kvaliteta i dazajna u rangu poznatih evropskih brednova. Uvek potenciram da je „Atlasova“ prednost dobar odnos cene i kvaliteta. On je rastao, u njemu su se obučavali mladi kadrovi i sada ima ozbiljnu ekipu inženjera i menadžment koji je spreman da razvija firmu i u vremenima kada se ja, kao vlasnik povučem – kaže Živorad Jovović.
U prošloj godini „Atlas“ je ostvario ukupnu realizaciju od oko pet miliona evra. Uvek je bio pretežni izvoznik, u jednom trenutku i 75 odsto od ukupne proizvodnje, a sada je to 60 procenata. Njegovi kupci su, kako navodi Jovović iz cele Evrope, Francuske, Nemačke, Italije, Danske, Holandije, Češke, Slovačke, ali ih ima i u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, pa i u SAD. Na rusko tržište trenutno ne izvozi, ali je uvek spreman da se na njega vrati. Na domaćem tržištu sarađuje sa mnogim salonima nameštaja, ima i svoja tri u Beogradu, ali i brojne veleprodajne kupce širom bivše Jugoslavije.
– Kada sam pre 30 godina osnovao firmu suočavao sam se sa nekim potpuno drugačijim problemima nego danas. Dok je bila u razvitku, ona se borila za svoje mesto pod suncem, za svoju tržišnu poziciju i mi smo se pozicionirali i postali prepoznatljivi. Radili smo za mnoge poznate brendove i pod njihovim imenom, a u ovom trenutku isporučujemo sofe za sve „Mercedesove“ salone u Nemačkoj. Jeste da u ovom slučaju radimo kao podizvođač za jednog nemačkog proizvođača, ali to govori da smo uspeli da zadovoljimo visoke standarde koje ima takav brend kao što je „Mercedes“ – kaže Jovović i ističe:
– Osnovna karakteristika poslovanje u sadašnjem vremenu, jesu brze promene. Nismo mogli zamisliti situaciju kakvu nam je nametnula pandemija virusa korona i koja je ostavila posledice u sveopštem poslovanju. Mislio sam da ništa nema teže od toga. Međutim, ispostavilo se da je početak rata u Ukrajini proizveo mnogo veće probleme i da je i ta Evropa u koju sam uvek težio da plasiramo proizvode, postala podložna drastičnim padovima u prodaji. Prošle godine bankrotirao je jedan naš veliki kupac u Francuskoj što je ostavilo značajne posledice na nas, ali se oporavaljamo. „Atlas“ pokazuje vitalnost i ovakve situacije prevazilazimo tražeći nove kupce i tržišta, pomno pratimo svetske trendove, pokušavamo da koristimo nove, prirodne materijale, da budemo inovativni.
Osim što proizvodi nameštaj, za čiji je kvalitet, dizajn i materijale dobio brojne nagrade na sajmovima nameštaja u zemlji i inostranstvu, „Atlas“ je od 2014. počeo da oprema enterijere. Prvi posao bio je u Sočiju kada je kao dobavljač nameštajem užičkim „Putevima“ opremao kongresni centar gde su otvorene Olimpijske igre i nekoliko hotela koje su „Putevi“ izgradili. Do danas su opremili brojne hotele na Zlatiboru i drugim krajevima u Srbiji, Crnoj Gori, Francuskoj, Hrvatskoj, Holandiji.
Protekle godine bile su u znaku poskupljenja repromaterijala, ali „Atlas“ ne odustaje od kvaliteta. Kožu, štofove, mehanizme uvozi iz Italije, Slovenije, Španije, Belgije, a građu nabavlja na domaćem tržištu. Sada zapošljava 117 radnika, čije su plate na nivou republičkog proseka. „Atlas“ je bio jedan od inicijatora dualnog obrazovanja od pre nepunu deceniju i u njemu se do danas odvija praksa učenika za određena zanimanja.
– Međutim, nekako deca ne pokazuju neko veliko interesovanje, a imaju od koga da nauče. Imamo dobre majstore, ali nijedan nije ispod 40 godina, pa i šnajderku ispod 45 godina ne možete pronaći. Mladi kadar možemo na prste jedne ruke da nabrojimo. Ne znam šta će se desiti sa tim zanatskim zanimanjima – kaže Jovović.
Jovović očekuje da će ovu godinu, iako nije počela najbolje, ali s obzirom da sada ima značajnijih najava, obeležiti proizvodnja i realizacija na prošlogodišnjem nivou, ali i aktivnosti vezane za obuku kadrova, reorganizaciju i pravljenje nove strukture kako bi firma bila osposobljena i pripremljena da uspešno radi i da ostvaruje profit i u budućnosti.