Užički centar za prava deteta oglasio se saopštenjem u kom se osvrće na značaj poštovanja prava deteta na mirno okupljanje i izražavanje mišljenja, kao i na važnost obrazovanja kao sredstva za ostvarivanje svih ljudskih prava. Takođe, podseća na ciljeve obrazovanja definisane Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, kao i na ključnu ulogu nastavnika u podsticanju demokratskih vrednosti, empatije i solidarnosti kod dece:
Kao predstavnici organizacija koje su posvećene pravima deteta izražavamo zabrinutost zbog učestalih pretnji nastavnicima i učenicima da će se upotrebiti represivne mere zbog obustave nastave. Takođe izražavamo zabrinutost zbog neutemeljenih tvrdnji da je učešće učenika i nastavnika u obustavama nastave narušavanje prava deteta na obrazovanje.
U odgovoru na dileme i pitanja koje javnost postavlja, a imajući u vidu Konvenciju UN o pravima deteta i domaće zakone, ističemo da:
Pravo deteta na mirno okupljanje ne ugrožava prava u vezi sa obrazovanjem.
Detetu nije potrebna saglasnost niti zastupnik u mirnom okupljanju i izražavanju mišljenja.
Оbrаzоvаnjе је srеdstvо ali i prеduslоv zа uživаnjе svih lјudskih prаvа. Nivo i vrsta obrazovanja utiču na pоbоlјšаnjе živоtа, kao i na razvoj celog društva. Stoga se često govori ne samo o pravu na obrazovanje već o pravima u vezi sa obrazovanjem ili pravima iz obrazovanja. Dakle, pravo na obrazovanje nije samo pravo da se svakog radnog dana održi određen broj časova, već da se obrazovanjem i vaspitanjem ostvaruju ciljevi koji su vrlo široko postavljeni, a mogu da se realizuju kroz različite aktivnosti, uz saradnju sa roditeljima, učenicima, nastavnicima i lokalnom zajednicom. To je ono što se upravo događa u školama širom Srbije – one manifestuju elemente škole kao dobre zajednice što je svakako prioritetni cilj našeg obrazovnog sistema.
U skladu sa tim, mislimo da je važno da podsetimo na ciljeve obrazovanja i vaspitanja onako kako su postavljeni u Zakonu o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja:
1) obezbeđivanje dobrobiti i podrška celovitom razvoju deteta, učenika i odraslog;
2) obezbeđivanje podsticajnog i bezbednog okruženja za celoviti razvoj deteta, učenika i odraslog, razvijanje nenasilnog ponašanja i uspostavljanje nulte tolerancije prema nasilju;
7) razvijanje kompetencija za snalaženje i aktivno učešće u savremenom društvu koje se menja;
8) pun intelektualni, emocionalni, socijalni, moralni i fizički razvoj svakog deteta, učenika i odraslog, u skladu sa njegovim uzrastom, razvojnim potrebama i interesovanjima;
12) razvijanje pozitivnih ljudskih vrednosti;
13) razvijanje osećanja solidarnosti, razumevanja i konstruktivne saradnje sa drugima i negovanje drugarstva i prijateljstva;
14) razvijanje kompetencija za razumevanje i poštovanje prava deteta, ljudskih prava, građanskih sloboda i sposobnosti za život u demokratski uređenom i pravednom društvu.
Imajući na umu ove ciljeve, verujemo da će svako od nas uvek podržati dijalog, nenasilje, nultu toleranciju na nasilje, pretnje i represiju i podržati razvijanje pozitivnih i ljudskih vrednosti kod dece, razvijanje osećanja solidarnosti, razumevanja, empatije i razvijanje kompetencija za razumevanje i poštovanje prava deteta, ljudskih prava, građanskih sloboda i sposobnost za život u demokratski uređenom i pravednom društvu.
Podržavamo prosvetne radnike koji su posvećeni svom pozivu i savesno rade svoj posao. Postojeće pretnje upravo ne doprinose ostvarivanju prava na obrazovanje i prava u vezi sa obrazovanjem dece, čime dodatno povećavajući tenzije u društvu i narušavaju ravnotežu u tom bitnom četvorouglu: dete, nastavnik, roditelj, zajednica.
Nastavnici, kao ključni nosioci obrazovnog procesa, imaju centralnu ulogu definisanu i Zakonom o osnovama sistema vaspitanja i obrazovanja, ne samo u prenošenju znanja već i u osnaživanju dece da razviju kritičko razmišljanje, empatiju i životne veštine potrebne za budućnost. Svojim primerom i angažovanjem, nastavnici pružaju deci i važnu lekciju o demokratskim procesima, pokazujući im kako se mirnim zalaganjem za prava i vrednosti gradi i jača demokratsko okruženje.
Njihova posvećenost stvaranju školskog okruženja koje podržava razvoj svakog deteta, kao i njihov doprinos izgradnji inkluzivnog i pravednog obrazovnog sistema, ključni su za društvo koje neguje mir, toleranciju i demokratske vrednosti
U vremenu brojnih izazova, nastavnici ostaju stub obrazovanja, čineći svojim primerom razliku u životima dece i podsećajući sve na značaj zajedničkog zalaganja za bolje društvo.
Njihova posvećenost neophodna je za izgradnju obrazovnog sistema prilagođenog detetu, koji ne samo da odgovara na društvene potrebe, već i neguje društvene vrednosti poput pravičnosti, jednakosti, mira, tolerancije i razvoja demokratskog društva.