Užički odbor prosvetnih radnika u obustavi rada poručio je da je dosta urušavanja i omalovažavanja ove profesije i da istovremeno stoje uz svoje sadašnje i nekadašnje učenike koji su ustali u odbranu zakonitosti, prava i bezbednosti. Prema podacima odbora u obustavi rada je preko hiljadu prosvetnih radnika Užica i okolnih opština.
Profesorka srpskog jezika i književnosti Gordana Danilović rekla je da se najveći broj škola u užičkom kraju nalazi u obustavi nastave. Ona je rekla da su razlozi zbog kojih su bili prinuđeni da obustave nastavu vezani za “užasan odnos” Ministarstva prosvete prema čitavom obrazovnom sistemu.
– Obrazovni sistem je složen i u njemu postoji čitav niz koraka koji će dovesti do toga da mi uđemo u učionicu i održimo čas, a Ministarstvo prosvete se ponaša prema nama kao sredstvu za rešavanje političkih kriza. Kada god se dogodi politička kriza oni nas pošalju na raspust i to u ogromnoj meri remeti ono što je suština našeg posla – vaspitno-obrazovni rad i to se dešava više puta i ova situacija je prevršila meru – rekla je Danilović i poručila da prosvetari nisu batina za obračune bilo koje vrste, već ideološki različiti ljudi koji su profesionalci u poslu koji ne mogu da dopuste više da se prema nama sistem odnosi na taj način. Drugio razlog obustave rada je studentski protest koji je kako kaže deo naše stvarnosti, a ta deca, njihovi đaci i buduće kolege koje su bili dužni da podrže.
Profesor fizike Marko Strika govorio je spontanosti obustave nastave pred početak drugog polugodišta posle potpisa od strane sindikata. Rekao je da su okupljeni na Forumu užičkih osnovnih i srednjih škola osetili da imaju snagu i jedinstvo. Uspostavili su kontakt sa kolegama iz drugih gradova i opština među kojima iz Čačka, Milanovca, Kraljeva, Kragujevca i usaglasili tri zahteva.
– Prvo zahtevi studenata koji mogu dovesti do normalizacije čitavog društva, da institucije rade svoj posao da se ispune. Zatim da u uobrazovnim ustanovama bude zagarantovana bezbednost učenika i nastavnika i kao treće zbog čega su svakog meseca obustavljali nastavu na jedan dan u ranijem periodu – protokol iz oktobra 2023. godine koji nije ispoštovan – naveo je Strika kako je došlo do toga da se užičkim školama priključe škole u Čajetini, Požegi, Arilju, Bajina Bajina želeći promene u obrazovnom sistemu. Ističe da niko ne želi da ruši državu, već samo da se uspostavi vladavina prava i da čak nemaju problem sa ovom vlašću ukoliko će da radi svoj posao.
Branko Nikolić, nastavnik srpskog jezika u Tehničkoj školi, kaže da je užički pokret prosvetnih radnika prevazišao sindikalno organizovanje i po prvi put ujedinio sve nastavnike i škole u širem okruženju, jer su ljudi rekli da je dosta!
– Ukoliko se vratimo dve decenije unazad retko koja školska godina je prolazila bez prekida. Ili je bila epidemija ili Ministarstvo ne zna šta će sa školama pa nas šalje na raspuste, a štrajkovi su obeležili veliki broj godina u prosveti. Dovedeni smo u situaciju da pred naše učenike ne možemo da izađemo, jer ono o čemu im pričamo i učimo u ovom trenutku u našem društvu ne važi! Dok našu decu koja su se pobunila na ulicama gaze i bacaju po haubama mi u takvim okolnostima ne možemo da uđemo u učionicu i pričamo o pravdi i poštovanju zakona – obrazložio je odluku o daljoj obustavi rada i zašto su stali profesor Nikolić navodeći podatak da je preko hiljadu prosvetnih radnika u Užicu i okolini u obustavi nastave. Dodaje da se “Dositejeva Srbija budi i shvata gde je mesto obrazovanja koje je ključ uspeha zemlje” i da su studenti jasno rekli da neće više da “diplomiraju pa da emigriraju, već da ostanu u našoj zemlji”.
Užički prosvetari povezali su se sa kolegama u drugim gradovima i to će nastaviti da čine, a prema rečima užičkih prosvetara imaju podršku i saveta roditelja dok odnos većine direktora označavaju korektnim.
Na novinarsko pitanje o prosvetnim inspekcijama i pritiscima Branko Nikolić navodi da je nažalost poziv prosvetnog radnika godinama unazad sistematski urušavan i da relativno malo studenata upisuje ovaj poziv tako da često nedostaju kadrovi za zamenu i tokom redovnog odvijanja nastave.