Proizvodnja konfekcije koju je nekadašnja užička „Kadinjača“ obavljala do pokretanja postupka likvidacije, nastavljena je u novoosnovanoj firmi „Albiro“ d.o.o. , ćerki firmi poznate švajcarske kompanije „Albiro“. Ovo je jedno od najznačajnijih stranih ulaganja u užičku industriju, ako ne posmatramo ulaganja koja su stigla kroz privatizaciju
Kompanija „Albiro“ osnovala je po redovnoj proceduri srpsko preduzeće čiji je osnivač i vlasnik ova strana firma iz Švajcarske. Pre osnivanja firme u Užicu predstavnici „Albira“ nisu razgovarali sa predstavnicima države o tome tako da nisu dobili nikakve subvencije, ali preduzeće sada aplicira za pomoć pod istim uslovima koje Vlada Srbije nudi i svim drugim stranim ulagačima. Švajcarska kompanija „Albiro“ je, osim proizvodnje konfekcije, odnosno, biznisa, kupila i svu opremu za proizvodnju nekadašnjeg užičkog preduzeća koja funkcioniše u istom prostoru u Krčagovu u kojem se odvijala i proizvodnja „Kadinjače“, a svi koji rade trenutno u preduzeću bivši su radnici „Kadinjače“.
Imali smo mogućnost da direktor proizvodnje kompanije „Albiro“ Benedikt Švajghart odgovori na nekoliko pitanja za naš nedeljnik u čemu nam je pomogao Radivoje Stegić, direktor „Albiro“ d.o.o. Užice.
-„Albiro“ je tradicionalna porodična kompanija sa sedištem u švajcarskom Ementalu. Kompanija je osnovana 1825. godine i danas je jedan od vodećih dobavljača radne i funkcionalne odeće u Švajcarskoj i Austriji. Sa podružnicama u Austriji i Srbiji, „Albiro“ zapošljava oko 220 ljudi – rekao nam je Benedikt Švajghart, predstavljajući kompaniju.
Koji su razlozi da „Albiro“ od 15. januara osnuje svoju firmu u Srbiji, u Užicu, „Albiro“ d.o.o i na koji način ste to sproveli?
-Zbog vrlo dobrih iskustava koje je „Albiro“ imao sa srpskim kompanijama u oblasti proizvodnje odeće u poslednjih nekoliko godina i zbog proistekle mogućnosti na osnovu već postojeće kompanije (u ovom slučaju „Kadinjača“) koja se povukla sa tržišta, u kratkom roku smo odlučili da osnujemo „Albiro“ d.o.o. u Užicu. Srbiju ocenjujemo kao interesantno područje za investicije zbog centralne lokacije u Evropi, vrlo dobro obučenih ljudi, sa odličnim tehničkim znanjem u oblasti proizvodnje tekstila i odeće i prosperitetne perspektive.
Koliko ste zaposlili radnika, jesu li svi radili u nekadašnjoj konfekciji „Kadinjača“?
– U kompaniju „Albiro“ d.o.o. zaposlili smo veliki deo zaposlenih koji su nekada radili u „Kadinjači“. Ukupno je 116 ljudi primljeno u stalni radni odnos. Pored toga, takođe smo privremeno zaposlili bivše osoblje u „Kadinjači“.
Kupili ste i mašine koje su korišćene u „Kadinjači“. Da li one u tehnološkom smislu zadovoljavaju standarde po kojima se odvija proizvodnja u matičnoj kompaniji „Albiro“? Da li ste morali i u kom obimu zanoviti opremu?
-„Albiro“ d.o.o. je preuzeo celokupan inventar mašina za proizvodnju odeće od „Kadinjače“. Mašine su u solidnom stanju i odgovaraju trenutnom standardu. Uložićemo dodatna sredstva u mašine u narednih nekoliko meseci kako bismo garantovali efikasan proizvodni proces, ali i mogli da primenimo druge proizvodne programe.
Koji je krajnji i osnovni cilj investiranja „Albira“ u Užicu?
-Dalja ulaganja su planirana za narednih nekoliko godina. Dugoročni investicioni planovi biće sastavljeni tokom narednih nekoliko meseci. Investicije će se usredsrediti na mašinski park i IT infrastrukturu.
Šta će fabrika u Užicu proizvoditi, za koja tržišta i klijente?
-Proizvodi proizvedeni u Srbiji (funkcionalna odeća) prvenstveno su namenjeni za švajcarsko i austrijsko tržište. Većina proizvedenih odevnih predmeta trenutno se izvozi u EU. Ekonomsko područje EU i dalje je najvažnije prodajno tržište za ALBIRO doo.
Kako ocenjujete prve mesece rada u Užicu? Koji su prvi pokazatelji i utisci?
-„Albiro“ d.o.o. započeo je sa radom sredinom januara ove godine. U prvih nekoliko nedelja, lokalne vlasti i partnerske kompanije su glatko i vrlo profesionalno rešile naše probleme. U preduzeću su izvršena organizaciona prilagođavanja i modifikacije koje su neophodne zbog promenjene strukture.
Da li ste imali i koristili podsticaje od države koji su namenjeni stranim investitorima za pokretanje biznisa u našoj zemlji?
-Srbija nudi opsežan program finansiranja za strane kompanije. Uspostavili smo kontakt sa odgovornim telima i sa njima sarađujemo na proveri paketa finansiranja pogodnih za „Albiro“ d.o.o. U osnovi imam utisak da nadležni organi obrađuju upite i prijave na vrlo nebirokratski i pravovremen način, tako da akcije podrške mogu brzo doći i stupiti na snagu.
Kakav je odnos sa lokalnom samoupravom?
-Odmah je uspostavljen kontakt sa lokalnim vlastima (gradska kancelarija, privredna komora, carinska i poreska uprava). Sve vlasti su nas primile sa velikim interesovanjem i ljubaznošću, saradnja je vrlo konstruktivna i orijentisana na rezultate. Otvorenu i intenzivnu saradnju sa javnim vlastima smatramo veoma važnom kako bismo mogli da primenimo svoje brige i svoje korporativne ciljeve.
Kako kompanija „Albiro“ funkcioniše u pandemiji, a kako ćerka firma u Užicu?
-Pandemija Covid, takođe je pojava u Švajcarskoj i snažno je uticala i oblikovala korporativne aktivnosti tokom poslednjih 12 meseci. Uprkos ograničenjima, zahtevima i neophodnim prilagođavanjima, pokušavamo sve da rešimo naše preduzetničke zadatke i da kompaniju osnujemo tako da posledice pandemije budu što manje. U vremenu kao što je ovo, imamo još veći izazov da se suočimo sa okolnostima i preduzmemo potrebne korake kako bismo mogli da nastavimo da postižemo uspeh u budućnosti.
Da li je i kolike je posledice pandemija do sada ostavila na kompaniju „Albiro“?
-Svako od nas svakodnevno doživljava posledice pandemije, lično kao i kompanija. Ekonomski efekti bili su jedva primetni za „Albiro“ prošle godine, ali situacija u ovoj godini je mnogo izazovnija. Mislim da će posledice postati očigledne tek u narednih nekoliko meseci, kada se pandemija povuče i programi državne pomoći isteknu.
S obzirom na aktuelnu epidemijsku situaciju, da li je Vama komlikovano dolaziti u Užice?
-Sa pandemijom Covid, putovanje iz jedne zemlje u drugu postalo je mnogo komplikovanije. Ovo počinje sa mnogo manjim brojem međunarodnih letova, a završava se zahtevima za predregistraciju i čestim PSR testovima. Međutim, postaje problematično kada je karantin obavezan. Uprkos raznim ograničenjima, uvek sam mogao da izvršim planirana putovanja.
„Kadinjača“ otišla u istoriju
Preduzeće za proizvodnju konfekcije „Kadinjača“, osnovano je 1945. godine i u društvenoj svojini bilo je sve do 2003. kada je prodato na licitaciji i tako prelazi u privatno vlasništvo, u akcionarsko društvo. Prošle godine, 7. decembra, Skupština društva pokrenula je postupak likvidacije. U odluci o pokretanju likvidacije kaže se da su ispunjeni svi zakonski uslovi za to.
Konfekcija „Kadinjača“ bila je decenijama među najvećim tekstilnim kompanijama ove vrste u Srbiji. Tokom poslovanja i rada više od sedam decenija proizvela je preko pet miliona artikala, modnih odevnih predmeta kao i jakni, mantila i kaputa iz sportskih i profesionalnih linija, a godišnja proizvodnja dostizala je i 150.000 artikala za velike, evropske modne brendove koji su prodavani u nekim od najprestižnijih tržnih centara u svetu. Broj zaposlenih u njoj tokom poslednje decenije dostizao je i 250 radnika, uglavnom žena. Proizvodnja je poslednjih godina bila kompjuterizovana, a među mašinama koje su bile uključene u proizvodnju, su i mašine za zavarivanje šavova i za vez i dekorisanje. Od 1987. godine, konfekcija „Kadinjača“ bila je prva u Srbiji sertifikovana za rad sa Gore Tex materijalom. U fabrici je bio primenjivan četvorostruki sistem kvaliteta tako da je to bilo garancija da je mogućnost greške u proizvodnji bila ispod 0,05 odsto što je znatno iznad industrijskog standarda garancije.