Pocetna Kultura Crtež kao prihvatanje sećanja

Crtež kao prihvatanje sećanja

756
0
Podelite

U užičkoj galerije „Reflektor” nedavno je održana radionica: „Suviše pamćenja, suviše zaboravljanja — crtež kao prihvatanje sećanja”, kao odgovor na istoimenu izložbu užičke umetnice Jelene Prljević.

Radionica je nastavak saradnje Osnovne škole „Slobodan Sekulić” i „Hekler” kolektiva (www.hekler.org), umetničke kolaborativne platforme koja ispituje koncepte gostoprimstva i konflikta realizovanjem umetničkih, edukativnih i rezidencijalnih programa, a koju su osnovali umetnici i umetnice: Nataša Prljević, Jelena Prljević i DŽošua Nirodžinski u NJujorku. Prethodni segment saradnje podrazumevao je gostujuće predavanje, pa su u februaru ove godine DŽošua Nirodžinski i Nataša Prljević, umetnica i bivša učenica Osnovne škole „Slobodan Sekulić”, bili gostujući predavači na onlajn času, gde su, po pozivu nastavnica likovne kulture, predstavili svoj rad i razgovarali sa učenicima o interesovanjima, drugarstvu i ulozi umetnosti u poboljšanju društva.

Zatim su članovi “Hekler” kolektiva, Jelena Prljević, Jovana Đajić i Miloš Bojović nastavili druženje sa učenicima kroz radionice, ponovo pod mentorstvom nastavnica likovne kulture Nade Cvetić i Marije Đokić. Ovom prilikom, učenici su se upoznali sa umetničkim radom autorke, koja je bivša učenica škole „Slobodan Sekulić“u Krčagovu.

-Radionica se sastojala iz nekoliko segmenata, a prvi deo je podrazumevao stručno vođenje, moderiranu analizu dela uz razgovore, kao i samostalni rad osnovaca. Tako su kroz primer analize dela „Ušuškani”, učenici upoznati sa detaljnim proučavanjem grafitnog crteža, oživljenog animiranim projekcijama, kao i sa procesom animiranja, oživljavanja crteža i iscrtavanjem priče uz pomoć svetla. Drugi deo radionice pozivao je đake na sopstveno istraživačko kreiranje narativa unutar posmatrane slike, samostalno otkrivanje potencijalnih tema koje će biti razrađene kroz autentični umetnički izraz. Promišljanja su se uglavnom odnosila na pitanja detinjstva, simboliku kuće, sećanja, drugarstva i solidarnosti. Koristeći crtačke medije, učenici su iscrtavali sopstvena razumevanja i osećanja, inspirisani radovima i samostalno osmišljenim temama. Završni deo radionice fokusirao se na međusobnu razmenu mišljenja o učeničkim radovima, a razgovori sa profesorima književnosti Milošem Bojovićem i Jovanom Đajić doprineli su podrobnijem i interdisciplinarnom razumevanju narativa u okviru razgovora o centralnom motivu izložbe — animiranom filmu „Sestrinstvo” („Sisterhood“)- objasnila je umetnica Jelena Prljević.

Pored onlajn komunikacije i časa koji je održan u podsticajnom galerijskom okruženju i u prirodi, dodajmo da je kolektiv „Hekler” internacionalna platforma koja se bavi podsticanjem kritike i dijaloga kroz organizovanje edukativnih radionica.

-Ovakav vid aktivnosti deci Užica doneo je i prostor za imaginaciju, samoanalizu, istraživačku slobodu u umetnosti uz uvažavanje i pospešivanje kritičkog mišljenja-zaključila je Jelena.
Deo izložbe „Suviše pamćenja, suviše zaboravljanja: crtež kao prihvatanje sećanja” uključuje grafitne crteže oživljene animiranim projekcijama.