-Svake godine imamo povećane količine komunalnog otpada koje se dopreme u „Duboko“. Analize koje radimo pokazuju da ćemo ovu kalendarsku godinu završiti sa većim primljenim količinama otpada nego protekle godine-istakao je mr Momir Milovanović, direktor Regionalnog centra za upravljanje otpadom „Duboko“ Užice
U Regionalnom centru za upravljanje otpadom „Duboko“ aktuelna tema je obezbeđivanje dodatnih kapaciteta za deponovanje komunalnog otpada i modernizacija Centra za selekciju otpada. To su dve stvari koje su povezane i ne možemo ih odvojeno posmatrati. Ukoliko imamo bolju selekciju otpada manje otpada biće odloženo na telo deponije, a samim tim čuvamo prostor za deponovanje koga je sve manje. Mi radimo na rešavanju i jednog i drugog problema istovremeno i nadam se da će u 2022. godini veći deo ovih problema biti rešen-rekao je za „Vesti“ mr Momir Milovanović, direktor Regionalnog centra za upravljanje otpadom „Duboko“ Užice
Kojom dinamikom će se odvijati proširenje tela deponije i koliko će to povećati njen radni vek?
Ove godine započeli smo pripremne radove za proširenje tela deponije. Teren na kome je predeviđeno formiranje tela za deponovanje otpada je nestabilan i moguća je pojava klizišta, pa je iz tog razloga potrebno uraditi dobre pripreme i stabilizovati teren da ne bi došlo do klizišta. U septembru mesecu završili smo izvođenje radova na stabilizaciji kosine 1 ispod Ćelije 1 i na taj način stvorili mogućnost da se mogu izvoditi radovi na zacevljenju Turskog potoka. Vrednost izvedenih radova na stabilizaciji kosine 1 bili su 404.419,69 evra. U toku ove godine uradili smo velike pripreme, urađen je projekat zacevljenja Turskog potoka i dok se ne zacevi nije moguće raditi proširenje tela deponije. Procenjena vrednost radova na zacevljenju Turskog potoka je 1.616.000 evra. Takođe, urađeno je preprojektovanje Ćelije 1 i na taj način stekli su se uslovi za izgradnju i njeno formiranje.
U narednom periodu potrebno je obezbediti sredstva za sve projekte koje smo uradili i koji čekaju realizaciju. U toku ove godine uradili smo više projekata koji su vrlo značajni za nas. Obezbeđivanjem sredstava za njihovu realizaciju promeniće se u potpunosti izgled „Dubokog“.
Kakvi su efekti prekograničnih projekata gradova Užica i Tuzle, navedite čemu su doprineli i šta je u okviru njih obezbeđeno ili je u planu?
U toku je sprovođenje trećeg projekta prekogranične saradnje između dva grada Užica i Tuzle.
Prvi projekat: Uspostavljanje sistema primarne selekcije otpada u školama u Užicu i Tuzli koji je realizovan, imao je za cilj da se najmlađoj populaciju odnosno učenicima osnovnih i srednjih škola približi metodologija upravljanja u životnoj sredini. Oni tu mogu da daju svoj veliki doprinos, ali i da se efekat njihove aktivnosti kroz ovaj projekat nadograđuje i dalje širi. Kroz ovaj projekat za sve škole u projektu nabavljene su kante za primarnu selekciju otpada.
Drugi projekat: Predgrađa recikliraju-Uspostavljanje sistema upravljanja otpadom u prigradskim naseljima Užica i Tuzle. I ovaj projekat je uspešno realizovan a imao je za cilj da se približimo stanovništu koji živi u prigradskim naseljima, da sa njima ostvarimo neposrednu komunikaciju i da ukažemo na njihovu važnost u učestvovanju i očuvanju životnog prostora, odnosno životne sredine. Za realizaciju ovog projekta u 2500 domaćinstava građani su dobili besplatno komunalnu opremu. Svako domaćinstvo dobilo je po dve kante različite zapremine i različite boje kako bi mogli da učestvuju u primarnoj selekciji otpada na mestu nastanka. A JKP „Bioktoš“ dobilo je kamion za prikupljanje primarno selektovanog otpad a kroz ovaj projekat. Takođe, besplatno je podeljeno 300 kompostera građanima. Kroz ovaj projekat promovisali smo kompostiranje u domaćinstvima i pokazali da količine otpada koje idu u kompostiranje, ne treba da završavaju kantama za primarno selektovan otpad.
Treći projekat: Uspostavljanje sistema za održivo upravljanje kabastim otpadom, na teritoriji gradova Užica i Tuzle je u toku. Za realizaciju ovog projekta koji je veoma složen planirana je nabavka opreme i to pet kontejnera od 7 m3, 10 kontejnera od 5 m3, pet kontejnera od 3 m3, grajfer koji treba da sa nadogradi na kamion za prikupljanje kabastog otpada, materijal za izgradnju reciklažnog dvorišta u „Dubokom“ za razvrstavanje kabastog otpada i šreder za tretman kabastog otpada.
Da li ste prvi Regionalni centar koji će rešavati kabasti otpad, kakvo je trenutno stanje i kako će građani ubuduće moći da daju svoj doprinos?
Regionalni centar za upravljanje otpadom „Duboko“ je po mnogim stvarima prvi u Srbiji. Mi idemo ispred svih jer smo i prvi osnovani u Srbiji, imamo mnogo ideja i tim koji želi stalno nešto novo da primeni u „Dubokom“. Za realizaciju projekta upravljanja kabastim otpadom u Užicu, u toku ove nedelje stižu nam kontejneri, koji će biti brendirani za kabasti otpad i biće u potpunosti izgrađeno reciklažno dvorište za kabasti otpad i pušteno u rad. Do kraja ove godine očekujemo da dobijemo šreder koji smo već 50 odsto avansno platili a pri kraju smo realizacije i nabavke grajfera. U narednom periodu očekujemo dobru saradnju sa građanima na realizaciji ovog projekta. Maksimalnu podršku očekujemo i od Grada Užica za realizaciju ovog projekta kao što smo imali podršku i za prethodne projekte. Osim rada na terenu vodićemo direktne razgovore sa građanina, predsednicima saveta mesnih zajedenica, članovima Gradskog veća, a očekujemo i maksimalnu podršku od medija, kako bismo ovaj projekat sproveli u potpunosti.
Koji su vam ključni problemi koji zahtevaju prioritetno rešavanje?
Problem rešavanja svih problema je obezbeđivanje dodatnog prostora za deponovanje otpada i rešavanje procednih deponijskih voda. Nadam se rešavanju ovih problema u narednoj godini. Kada je u pitanju životna sredina nema lakih i brzih rešenja i sva su veoma skupa. Bez pomoći države nema rešenja ovih problema.
Koliko su se osnivači, Grad Užice i Ministarstvo za zaštitu životne sredine uključili u finansiranje projekata?
U poslednje dve godine Ministarstvo za zaštitu životne sredine izdvojilo je deo sredstava za izradu projektno tehničke dokumentacije u „Dubokom“ u vrednosti od 31 milion dinara, u 2020. godini dobili smo 96 miliona dinara. Deo ovih sredstava potrošen je za izgradnju i stabilizaciju kosine 1 ispod ćelije 1. Osnivači „Dubokog“ i Grad Užice ne učestvuju u finansiranju ovih projekata, ali od grada imamo maksimalnu podršku za sve projekte na kojima učestvujemo.
Nedavno ste izjavili da ćete i ovu poslovnu godinu završiti sa gubitkom. Koje su cene deponovanja i prema prvim procenama koliko ćete tražiti povećanje?
Trenutne cene deponovanja su 2.292 dinara po toni otpada ako prevoz obavlja „Duboko“. Ukoliko prevoz vrše komunalna preduzeća svojim kamionima, cena se umanjuje za transport i naplaćuje se 1.815 dinara po toni. Nadzorni odbor je doneo odluku da se cena za transport otpada u određenom iznosu koriguje i poveća, kao i za deponovanje komunalnog otpada u određenom iznosu. Taj zahtev smo uputili svim osnivačima i tražimo njihovu saglasnost za korekciju cena. Do današnjeg dana nismo dobili odgovor na naš zahtev. Niska cena transporta i deponovanja otpada, koja nije od osnivanja menjana dovodi nas da u narednom periodu možda nećemo moći ispuniti svoje obaveze koje ugovorima definišemo na godišnjem nivou sa svakom lokalnom samoupravom. Cena svih inputa koji ulaze u naše troškove procesa proizvodnje su poskupeli i na taj način nije moguće održati kontinuitet procesa rada.
Koje su količine otpada dopremljene ove godine, koliko je selektovanog i kakvi su ekonomski pokazatelji?
Svake godine imamo povećane količine komunalnog otpada koje se dopreme u „Duboko“. Analize koje radimo pokazuju da ćemo ovu kalendarsku godinu završiti sa većim primljenim količinama otpada nego protekle godine. A za selektovani otpad moramo da sačekamo još dva meseca da bismo mogli da navedemo pravo stanje. Po nekim pokazateljima biće slično kao i prošle godine. Nezahvalno je davati prognoze jer mnogo faktora utiče na sam proces proizvodnje na koji mi ne možemo da utičemo.
Koliko će nova oprema i zapošljavanje uticati na budući rad?
Za naš proces rada je veoma važno da oprema sa kojom radimo bude maksimalno ispravna. U ovoj godini smo mnogo investirali u opremu iz sopstvenih sredstva. Uložili smo do sada 56.206.000 dinara, bez ijednog dinara kredita. Od opreme su nabavljeni bager, viljuškar, prikolica, kamion. Nabavili smo i zemlju za stabilizaciju kosina na telu deponije u vrednosti od 17 miliona dinara, što su za nas ogromna sredstva. Ovih dana biće realizovana javna nabavka kompaktora, gde će vrednost ulaganja u ovoj godini biti povećana za blizu 33 miliona dinara. Naše su procene da će ove godini u novu opremu biti uloženo rekordno oko 80 miliona dinara.
Koja je vaša poruka građanima, opštinama i gradovima osnivačima?
Moja poruka građanima je da podrže sve projekte koje sprovode dva komunalna preduzeća „Bioktoš“ i „Duboko“ u saradnji sa Gradom Užicem. Zatim, da učestvuju u primarnoj selekciji otpada na mestu nastanka u svojim domaćinstvima. Ali i da daju primedbe i sugestije i da se maksimalno uključe u sve procese očuvanja životne sredine. Samo zajedno možemo doći do zajedničkog cilja a to je da nam grad u kome živimo bude čist i lepši. Osnivači da maksimalno podrže rad „Dubokog“ jer ponekad imam osećaj da neki osnivači nisu ni svesni koji je njegov značaj. Direktori preduzeća se menjaji kao i gradonačelnici i predsednici opština a „Duboko“ ostaje večno. Svaki osnivač trebalo bi da ispunjava svoje obaveze iz osnivačkog ugovora kako bi svima bilo bolje, ali dosadašnja praksa pokazuje da nije tako.
BEZ RADNIKA SVE JE BESMISLENO
U narednom periodu maksimalno se posvećujemo proširenju tela deponije, modernizaciji Centra za selekciju i nabavci novih kamiona za transport komunalnog otpada. Ali moramo posvetiti više pažnje za sve zaposlene u „Dubokom“, da im obezbedimo bolje uslove za rad, bolja primanja jer to oni zaslužuju radeći jedan od najtežih poslova. Dobro je pričati o modernizaciji i proširenju o svim drugim stvarima, ali ukoliko nemate radnike koji će to da sprovode, onda je sve besmisleno.
BOLOVANJA ZBOG COVID-19
-Prošle godine dobro smo se izborili sa Covid -19 i imali smo rekordne rezultate u količinama tretiranog otpada i u izdvojenim sekundarnim sirovinama. U ovoj godini korona nam stvara ogromne probleme jer je veliki broj radnika na dužem bolovanju. Za 60 odsto u prvih devet meseci imamo više bolovanja u odnosu na isti period protekle godine. Zbog toga u ovoj godini neće biti moguće ostvariti sve zacrtane planove iz programa poslovanja. Bez obzira na sve u narednom periodu očekuje nas veliki investicioni ciklus, na koji ćemo svi biti ponosni. „Duboko“ ostaje lider broj jedan u Srbiji kada je u pitanju upravljanje komunalnim otpadom-istakao je Milovanović.
ZAHTEV ZA POVEĆANJE CENA
-Zahtev smo uputili svim osnivačima i tražimo njihovu saglasnost za korekciju cena. Do današnjeg dana nismo dobili odgovor na naš zahtev. Niska cena transporta i deponovanja otpada, koja nije od osnivanja menjana dovodi nas da u narednom periodu možda nećemo moći ispuniti svoje obaveze koje ugovorima definišemo na godišnjem nivou sa svakom lokalnom samoupravom. Cena svih inputa koji ulaze u naše troškove procesa proizvodnje su poskupeli i na taj način nije moguće održati kontinuitet procesa rada-.