Cilj je da kroz automatizaciju proizvodnje i uz dobro obučene i zadovoljne radnike pokrenemo sve ono po čemu je „Budimka“ bila prepoznatljiva i na domaćem i na stranom tržištu, da stvaramo mogućnost da svojom proizvodnjom omogućimo razvoj sopstvenog brenda i da naši proizvodni kapaciteti budu maksimalno uposleni – kaže Marina Bukvić
Plan proizvodnje u požeškoj „Budimci“ i plasmana za oko 40 odsto je veći u ovoj u odnosu na prošlu godinu i dosadašnja realizacija ukazuje da će do kraja godine biti i ostvaren, kaže za „Vesti“ Marina Bukvić, direktorka fabrike. Polovina ukupne proizvodnje, voćni koncentrati, pekmez i džemovi biće plasirana na stranom tržištu, najviše u zapadnu Evropu, ali i na tržište Indije i Sjedinjenih Američkih Država, Zapadnu Evropu, u zemlje u regionu, ali od ove godine i na nova strana tržišta, u Rusiju i u pojedine afričke zemlje. Ono što je planirano da bude plasirano na domaćem tržištu je slani program. Od kada je ponovo pokrenuta proizvodnja u „Budimci“ sredinom 2020. godine pa do danas, ovaj program fabrika radi za domaće i regionalne brendove. Međutim, pošto je u toku redizajn komletnog portfolija proizvoda, očekuje se da će sredinom novembra, posle dužeg perioda, domaćem tržištu biti ponuđen slani program proizvoda „Budimke“ u potpuno inoviranoj ambalaži.
Tri puta više pekmeza
Kampanja otkupa voća u „Budimci“ ove godine počela je u maju. Otkup šljiva od preko hiljadu tona nedavno je završen. Proizvodnja pekmeza je u toku i plan je da se do kraja
godine na tržište zapadne Evrope izveze preko 300 tona što je tri puta više nego prošle godine. Uporedo sa ovom proizvodnjom započeta je i prerada cvekle. Preko 1.000.000 jedinica, odnosno, tegli pasterizovane cvekle, ugovoreno je za domaće i regionalne brendove i biće plasirano na domaćem i tržištu Republike Srpske. Od 1. oktobra počela je kampanja otkupa jabuka i proizvodnja koncentrata jabuke. Planiran je otkup od 12 do15 hiljada tona jabuka i proizvodnja koncentrata od dve hiljade tona do kraja godine.
-Prošle godine „Budimka“ nije proizvodila koncentrat jabuke, jer smo 2020. videli da taj pogon zahteva kompletnu modernizaciju, pa smo ušli u proces nabavke nove opreme čija je montaža nedavno završena. Koncentrat u manjem obimu koristimo za sopstvenu proizvodnju, a najveći deo plasiramo u izvozu na zapadnoevropsko tržište i u Rusiju – pojašnjava Marina Bukvić i ističe:
-Deo baze kooperanata i otkupljivača nekadašnje „Budimke“ je vraćen. Uvek se trudimo da sirovinu prikupimo iz našeg kraja, Zlatiborskog okruga, ali ona dolazi i sa juga i sa severa zemlje, jer nam je cilj da sirovinu obezbedimo iz Srbije. Ove godine jabuka je dobro rodila u našem kraju, a ljudi su zainteresovani da je nama prodaju, tako da očekujemo da ćemo otkupiti planirane količine. Svi koji su zainteresovani da nam prodaju jabuke mogu nas i sami kontaktirati telefonom. Proizvođačima za preuzete količine novac isplaćujemo po dogovoru– kaže Marina Bukvić.
Investicije ove godine oko tri miliona evra
Proizvodnja je pre dve godine u „Budimci“ pokrenuta opremom u zatečenom stanju. Posle
početnih ulaganja od oko sedam miliona evra u obnovu proizvodnje, investiranje u modernizaciju opreme nastavljeno je u prošloj, kao i u ovoj godini u kojoj je vrednost investicija skoro tri miliona evra, ne računajući tekuća ulaganja u održavanje. Sada pristižu nove linije nabavljene sopstvenim sredstvima ili uz podršku evropskih fondova. Krajem oktobra, u „Budimku“ je stigla oprema za modernizaciju linije za pogon želiranih proizvoda., za koju su, osim sopstvenih, sredstva obezbeđena i iz IPARD programa. Prema rečima Marine Bukvić i modernizovana linija za proizvodnju koncentrata zadovoljiće sve standarde koje savremeno tržište zahteva i omogućiti premium kvalitet voćnih koncentrata. Zahvaljujući ovoj investiciji, čija je vrednost oko dva miliona evra, sokovi „Budimke“ nepromenjenog kvaliteta pojaviće se u novembru u najsavremenijem pakovanju novog dizajna.
Da bi povećala proizvodnju i uposlenost kapaciteta, prošle i ove godine, „Budimka“ je
realizovala prilično agresivnu marketinšku kampanju, pre svega, kroz nastupe na
sajmovima u zemlji i inostranstvu.
-U okviru ITN grupacije, osim „Budimke“ je i Fabrika za zamrznuto voće ITN „EKO
POVLEN“ u Kosjeriću i obe fabrike učestvuju na brojnim sajmovima što samostalno,
što preko Privredne komore Srbije i Razvojne agencije Srbije kojima smo zahvalni na velikom naporu i trudu koji ulažu u promociju srpskih preduzeća na inostranim sajmovima ne samo u EU, već i na drugim kontinentima. Od ovih nastupa imali smo velike koristi, jer kvalitetna hrana postaje ekslkuziva. Mnogi stari strani kupci „Budimke“ su se vratili, ali su se otvorile i velike nove mogućnosti poput tržišta Rusije i nekih afričkih zemalja. Prve isporuke za nova tržišta su ugovorene i to su u najvećoj meri džemovi različitih ukusa, od šljiva, kajsija, jagoda, višanja, a sami kupci biraju koji će procenat voća biti zastupljen u proizvodu. Mi ćemo, inače, u narednom periodu raditi na osnaživanju proizvodnje gotovih proizvoda pod brendom „Budimka“ koji želimo da plasiramo na domaćem i inostranom tržištu. Težimo da budemo regionalni lider u proizvodnji voćnih koncentrata, kaša, pekmeza i drugih proizvoda – kaže Marina Bukvić.
Fabriku čine ljudi
-U protekle dve, a naročito početkom ove godine imali smo mogućnosti da jasnije definišemo ciljeve. Prepoznali smo u čemu smo grešili, a šta smo dobro uradili, pa smo i shvatili šta je tržište u odnosu na ono što je nekada bilo. Konsolidovali smo se kadrovski i organizaciono, a to je u ovom trenutku veliki izazov u mnogim vrstama industrije. Gledamo koji tehnološki procesi mogu biti automatizovani, ali se u velikoj meri oslanjamo i na znanja i iskustva starih radnika „Budimke“ koji su joj se vratili. Želimo da oni obuče one koji dolaze, a kao odgovorna kompanija težimo da svojim zaposlenima stvorimo što bolje uslove za rad, a i zarade su dobre. Neprekidno radimo na socijalno odgovornom poslovanju, želimo da radnici budu zadovoljni, jer fabriku čine ljudi- navodi Marina Bukvić.
Rasploživi proizvodni kapaciteti u „Budimci“ uposleni su oko 50 odsto. Trenutno ima oko 105 zaposlenih koji su mahom iz Požege, ali i iz okolnih sela i gradova. Povremeno se angažuju i sezonci. Prema rečima Marine Bukvić, fabrika je otvorena i za novo zapošljavanje. Potrebni su joj radnici i operateri, mašinski i hemijski inženjeri, hemijski tehničari, računovođe, a plan je da se „ojačaju“ službe nabavke i prodaje. „Budimka“ je uključena u dualno obrazovanje, u njoj se realizuje i praktična nastava za učenike požeške Poljoprivredne škole „Ljubo Mićić“, a visokoobrazovani mogu da se usavršavaju. Za to je dobar primer naše koleginice, mladog tehnologa Marije Jovićević koja je u fabriku došla da uradi master rad, a onda je u njoj i ostala.
-Mi smo „Budimku“ vratili na noge, fabrika radi i to je u ovom trenutku najbitnije. Cilj je da kroz automatizaciju proizvodnje i uz dobro obučene i zadovoljne radnike pokrenemo sve ono po čemu je „Budimka“ bila prepoznatljiva i na domaćem i na stranom tržištu, da stvaramo mogućnost da svojom proizvodnjom omogućimo razvoj sopstvenog brenda i da naši proizvodni kapaciteti budu maksimalno uposleni – kaže Marina Bukvić.
Kada je pokrenuta proizvodnja u „Budimci“ počela je da radi i njena prodavnica koja je
bila u krugu fabrike, a do magistralnog puta i u kojoj se mogao kupiti komletan proizvodni program fabrike. Očekuje se da će ponovo početi da radi u novembru kada bude premeštena preko puta fabrike i kada bude gotov redizajn komletnog asortimana „Budimkinih“ proizvoda.
„Budimka“ je osnovana 1947. godine kao Fabrika konzervi i prerade voća, a tri godine
kasnije, 1950, pušteni su u rad pogoni za proizvodnju i preradu mesa. Komletna rekonstrukcija pogona za preradu voća, odnosno, proizvodnju koncentrata, sokova, voćnih
sirupa, džemova, marmelada urađena je 1987. godine. Posle neuspele privatizacije i perioda restrukturiranja, „Budimka“ ide u stečaj 2016. Krajem 2019. prodata je ITN grupaciji iz Beograda i proizvodnja je ponovo pokrenuta u junu 2020. Te godine se uglavnom radilo na definisanju proizvodnog asortimana, a u smislu razvoja brenda „Budimka“ i njegovog povratka na tržište. Primenom starih receptura počela je proizvodnja džemova, ekstra džemova i marmelada, pokrenuta je proizvodnja nektara u tetrapaku, a za domaće lance i brendove u prehrambenoj industriji proizvodnja manjih količina pasterizovanog povrća, fileta paprike, mešane salate, kornišona, cvekle, ajvara. U prošloj godini u okviru slanog programa povećane su i količine, ali i broj domaćih brendova za koje je „Budimka“ radila ajvare i pasterizovano povrće. U okviru slatkog programa „Budimka“ nastavlja proizvodnju i širi program pod svojim brendom, a na domaćem tržištu prepoznaje slobodan prostor i okreće se prema pekarskoj i mlečnoj industriji. Tako je počeo razvoj i novih receptura, ali se i asortiman širio programom smanjene energetske vrednosti, proizvodnjom niskokaloričnih džemova.