Pocetna Društvo Užičani sve više koriste gradski prevoz

Užičani sve više koriste gradski prevoz

988
0
Podelite

U odnosu na 2015. godinu broj putnika s obzirom na prihode uvećan je u gradskom prevozu Užica za 30 odsto. Ostaje pitanje šta je to optimalna mera korišćenja gradskog prevoza? Imamo potencijal da na svaki zahtev grada odgovorimo sa dovoljnim brojem vozila. Grad je finansijer svih dodatnih linija i spremni smo da sa svojim voznim parkom i osobljem odmah reagujemo – navodi za “Vesti” Dragan Marjanović, direktor užičkog gradskog prevoznika „Užiceprevoz“ koji posluje kao ogranak „Bečej prevoza“.

Kako poslujete, sa kojim problemima se suočavate uključujući potreban broj vozača koji su sve više deficitarna struka?

Poslovanje ogranka se odvija u otežanim uslovima s obzirom na poskupljenje inputa, goriva, gasa, rezervnih delova, usluge popravke i održavanja autobusa i sve to polako „ide na gore“ opterećujući poslovanje. Takođe, brine nas i nerešena situacija, preciznije lokacija oko gasne stanice. Što se tiče radne snage za sada nemamo problema sa brojem vozača koji nam je potreban, jer smo prepoznati kao firma koja redovno isplaćuje zarade i poštuje Zakon o radu. Vozača autobusa je malo na tržištu rada, ali za sada nemamo problema sa radnom snagom.

Koliko ima zaposlenih ogranak „Bečej prevoza“ u Užicu?

Ukupno 65 od čega su većina vozači. Kao firma smo kombinacija mladosti i iskustva i kad god možemo trudimo se da zaposlimo mlade ljude.

Koliko vozila „Užiceprevoza“ trenutno vozi na gas?

Skoro 90 odsto smo usmereni na CNG, ali i oprezni kada je u pitanju snabdevanje ovim energentom zbog krize i svega što se dešava.

Ugovor o javno-privatnom partnerstvu sa Gradom Užice potpisali ste 4. januara 2022. godine, mada ste užički gradski prevoznik već osam godina. Kako teče ispunjenje ugovorenih obaveza?

Naša obaveza je bila uvođenje vozila na gas u određenom roku, zatim CNG stanica i uvođenje tiketinga, odnosno elektronskih karata. Investirali smo i pre roka nabavili vozila na gas. Sada imamo 21 autobus na gas, 4 dizel autobusa i 7 minibuseva, ukupno 32 vozila što je veći broj u odnosu na predviđeno ugovorom kako bi prevoz bio kvalitetniji imajući u vidu ekologiju i zagađenje vazduha. Takođe i zbog problema koji nastaju zbog punjenja vozila CNG gasom, što sve komplikuje poslovanje, jer je skuplje održavanje vozila pogotovo ukoliko ne rade punim kapacitetom i pravi se dodatni trošak. Sva vozila na gas su niskopodna sa rampama za invalide i klimatizovana. Do kraja godine planiramo nabavku još 5 novih minibuseva na CNG. Godišnje pređemo 1,2 miliona kilometara ili mesečno po 110.000 kilometara. Pre potpisivanja ugovora imali smo ukupno 23 vozila od čega 16 autobusa.

Ima li novosti u vezi uvođenja eletronskih karata?

Trenutno smo u procesu daljeg unapređenja rada elektronske prodaje i implementacije sistema prodaje karata na maloprodajnim mestima po sistemu pametnih kartica. Sa obzirom na složenost samoga sistema očekujemo i u toku sledeće godine još inovacija.

Gde punite autobuse prirodnim komprimovanim gasom (CNG) u Čačku ili Krčagovu?

Sada samo u Krčagovu za šta postoje potrebne saglasnosti sa stanovišta bezbednosti. Autobuse punimo na CNG preko trelera (pretakanje) preko razlike u pritiscima, bezbedno je ,ali i otežavajuće, jer ne možemo da napunimo rezervoare „do vrha“ i autobusi više puta odlaze na punjenje. Za nas je veliki trošak i svakodnevno punjenje cisterne gasom u Kraljevu iz koje se pune autobusi u Krčagovu. Uskraćena je i „autonomija“ vozila tako da sa polunapunjenim rezervoarom mogu da pređu manje kilometara. Sve je otežano u odnosu na to kada bismo punili vozila na gasnoj stanici. Nama kao prevozniku je svejedno gde bismo uzimali gas, ali nažalost od Čačka do mora ne postoji ni jedna gasna stanica koja radi. Grad Užice je u obavezi da nam obezbedi lokaciju i kao firma „Bečej prevoz“ spremni smo da instaliramo gasnu pumpu u predviđenom roku.

Koliko linija u gradskom prevozu sada držite?

Dvadeset linija u gradskom i prigradskom saobraćaju koje svakodnevno saobraćaju po ustanovljenom redu vožnje koji je u nadležnosti grada. Grad Užice redovno i revnosno izmiruje svoje obaveze prema nama u pogledu plaćanja usluge prevoza.

Znamo da je cenovna politika u domenu grada, ali da li ćete kao prevoznik zahtevati veće cene gradskog prevoza?

Retko gde je gradski i prigradski prevoz profitabilan. Morate pokriti brojne pravce i dosta linija je neprofitabilno tako da ih grad subvencioniše. Od dolaska „Bečej prevoza“ za gradskog prevoznika u Užice cene nisu menjane, čak su u momentu dolaska snižene za nekih 20 odsto. Znamo da je karta Sevojno-Duboki potok već osam godina 50 dinara. a pre toga bila je 70 dinara. Uvođene su nove linije i postoji analiza „Užice razvoja“ o njihovoj isplativosti. Međutim, kako smo kao ogranak „Bečej prevoza“došli u Užice konstantno smo povećavali prihode od prodatih karata i to su prihodi Grada tako da je za subvencije potrebno manje novca u odnosu na neke ranije periode. Trudimo se da budemo racionalni i da gradski prevoz Užičane što manje košta.

Koliko su građani zadovoljni gradskim prevozom, kakve su vaše analize?

Građani su stekli poverenje u nas kao prevoznika i sve više koriste gradski i prigradski prevoz. Tačni smo i bezbedni, naravno ima i sporadičnih kašnjenja, ali s obzirom na konfiguraciju terena i frekventnost saobraćaja možemo reći na osnovu intervjua sa građanima i analiza da su zadovoljni kako funkcioniše gradski prevoz. Analiziramo strukturu građana koji koriste gradski prevoz, i sama činjenica da se prihod povećava, a cena je ostala ista ide u prilog činjenici da građani koriste gradski prevoz sve više i više. Do korone smo imali svake godine rast prihoda, a sada je broj putnika na nivou godine pre epidemije. U odnosu na 2015. godinu broj putnika s obzirom na prihode uvećan je u gradskom prevozu Užica za 30 procenata. Ostaje pitanje šta je to optimalna mera korišćenja gradskog prevoza? Imamo potencijal da na svaki zahtev grada odgovorimo sa dovoljnim brojem vozila. Grad je finansijer svih dodatnih linija i spremni smo sa svojim voznim parkom i osobljem odmah da reagujemo.

Užičani negoduju kada je u pitanju cena peronske karte od 100 dinara. Kada će ona biti ukinuta ili snižena s obzirom da upravljate delom Autobuske stanice koji čine čekaonica, biletarnica i peroni?

Na svakoj stanici imate peronsku kartu, a ona ne postoji tamo gde prevoznik upravlja stanicom i jedini prodaje vozne karte. U Užicu to nije slučaj, jer imamo dva prevoznika koji na stanici prodaju karte i time je sve rečeno. Ko kupi kartu za prevoz na našem šalteru on ne plaća peronsku kartu. Problem je peronske karte se odnosi samo na relaciju Užice-Zlatibor, jer voznu kartu prodaje „Gaga prevoz“. Ovaj prevoznik ni jednim dinarom ne učestvuje u održavanju stanice. Ko upravlja stanicom koja je vlasništvo grada taj mora da plati i šalterske radnike, kontrolore prolaza, čistače i ovaj prihod služi za te namene. Ukoliko bi se stekli uslovi da postoji jedan prodavac karata onda bi se stekli uslovi za smanjenje cene peronske karte. Divlji taksisti obično pokupe putnike sa stajališta par minuta pre nailaska gradskog autobusa… To je ugrožavanje prihoda grada i treba reagovati. Ranije su čak i sa kombijima prevozili putnike… Mislim da ima pomaka na bolje. Stalnim inovacijama i korigovanjem reda vožnje, sa manje kašnjenja i kvalitetom prevoza ovaj problem će biti rešen.

Svi gradovi promovišu gradski prevoz kako bi se smanjio broj automobila u saobraćaju, čini nam se da promocija izostaje u Užicu, a bilo je reči i o aplikaciji preko koje bi putnici mogli da se informišu o vremenu dolaska autobusa. Šta je sa njom?

I ovom prilikom apelujemo na građane da koriste gradski prevoz, jer je to racionalno, ne košta mnogo i doprinosi smanjenju zagađenja vazduha. Imamo dovoljno vozila i polazaka. Svako naše vozilo ima GPS uređaj i „Užice razvoj“ je uradio aplikaciju za praćenje autobusa kako bi svaki putnik mogao da zna za koliko vremena autobus stiže na određenu stanicu, potrebno je još dodatnih analiza i modifikacija kako bi ovakav složen sistem profukcionisao, a zajednički se trudimo da putnici osete poboljšanje što pre. U svakom slučaju mi kao prevoznici na osnovu GPS uređaja radimo analize i tačno znamo koliko je koji autobus stajao i kako je vozio određenu liniju, brzinu kojom se kretao, da li je kasnio ili nije i raspolažemo svim podacima o kretanju svakog autobusa.

Vozni park

Sada imamo 21 autobus na gas, 4 dizel autobusa i 7 minibuseva, ukupno 32 vozila što je veći broj u odnosu na predviđeno ugovorom kako bi prevoz bio kvalitetniji imajući u vidu ekologiju i zagađenje vazduha i 90 odsto smo usmereni na CNG gas.

Šta je sa gradnjom gasne stanice?

Spremni smo za gradnju gasne pumpe i faktički smo uradili celu logistiku, projekte i analizu tržišta u pogledu opreme i već znamo gde ćemo opremu nabaviti. Za sada jedini problem jeste lokacija za instaliranje gasne stanice. U stalnom smo kontaktu sa Gradom i tražimo lokaciju za postavljanje gasne pumpe, ali to ni malo nije lako s obzirom na konfiguraciju terena Užica. Za nas kao prevoznika način kako trenutno punimo autobuse gasom jeste težak i komplikovan postupak i dodatno stvara troškove.

Teškoće i problemi

Autobuse punimo na CNG gasom preko trelera, preko razlike u pritiscima, bezbedno je, ali i otežavajuće, jer ne možemo da napunimo rezervoare „do vrha“ i autobusi više puta odlaze na punjenje. Za nas je veliki trošak i svakodnevno punjenje cisterne gasom u Kraljevu za punjenje autobusa u Krčagovu.