„Promocija humanih vrednosti (PHV) program je počeo, traje i vidim ga u budućnosti, jer su vrednosti koje promoviše univerzalne i večne, a problematika uvek aktuelna“ navela je Biljana Cvetković, stručni saradnik za podmladak i omladinu Crvenog krsta Srbije citirajući edukatore
– Crveni krst Srbije sprovodi mnogobrojne aktivnosti i akcije u kojima su deca i mladi ciljna grupa, ali i nosioci aktivnosti. Crveni krst Srbije je 2007. godine osmislio program Promocija humanih vrednosti (PHV). Program ima za cilj prevenciju nasilja među decom i mladima, smanjenje diskriminacije i uvažavanje kulturoloških i etničkih razlika. Crveni krst Srbije je prepoznao problem vršnjačkog nasilja kao jedan od gorućih problema koji je prisutan u našoj sredini, ali istina ništa manje i u drugim državama širom sveta. Negde tamo, možda i više-ističe za „Vesti“ Biljana Cvetković, stručni saradnik za podmladak i omladinu Crvenog krsta Srbije i stručni konsultant priručnika Promocija humanih vrednosti.
Da li se u realizaciji programa do danas nešto promenilo?
Od svog nastanka do danas program Promocija humanih vrednosti se kontinuirano menja, razvija, unapređuje i obogađuje različitim sadržajima. Edukativni materijal se obogaćuje novim temama, izrađeni su promotivni i informativni materijali, organizovani su likovni i literarni konkursi koji su u skladu sa temama i ciljem PHV programa. Posebno smo ponosni na Festival pozorišnih predstava, po čemu je ovaj program drugačiji od drugih programa Crvenog krsta. Pozorišne predstave osmišljavaju edukovani mladi volonteri Crvenog krsta, često u saradnji sa prosvetnim radnicima, a deca koja se istaknu tokom interaktivnih aktivnosti odnosno radionica, imaju priliku i da se oprobaju kao glumci jer se ovi festivali organizuju u pozorištima i kulturnim centrima. Rezultati evaluacija, kojima su bili obuhvaćeni učesnici radionica, njihovi roditelji i prosvetni radnici ukazuju na to da su sukobi među decom manje prisutni u školama u kojima se kontinuirano sprovodi Program humanih vrednosti.
Koje su teme najznačajnije, a koje izazivaju najviše pažnje?
Program obuhvata teme: tolerancija, nenasilna komunikacija i rešavanje sukoba mirnim putem, lični, grupni i kulturalni identitet i poštovanje različitosti, prevencija diskriminacije i stigmatizacije, rodna ravnopravnost, dečja prava i obaveze, prevencija nasilja putem elektronskih medija. Sve ove teme su izuzetno povezane, prožimaju se i nadopunjuju. Potrebno je da se trudimo da budemo tolerantni jer samo na taj način možemo se svrstati u red onih ljudi koji poštuju različitosti. Ako poštujemo specifičnosti drugih osoba nećemo biti skloni da diskriminišemo osobe koje su drugačije od nas po boji kože, intelektualnim kapacitetima, socijalnom statusu, poreklu. Ako smo spremni da čujemo i mišljenja koja su drugačija od naših to znači da eventualne sukobe možemo rešiti mirnim putem, razgovorom, dogovorom, kompromisom. Da postanemo humani i dobri ljudi, učimo od ranog detinjstva, u porodici, školi, u vršnjačkim grupama. Učesnicima PHV programa su interesantne sve teme ali možda su najaktuelnije one koje se tiču prevencije nasilja u elektronskim medijima. Jasno je i zbog čega. Najveći broj dece i mladih dosta vremena provodi pored ekrana, mobilnih telefona, na različitim društvenim mrežama. Na taj način vide sadržaje u kojima su prisutni agresija i različiti vidovi nasilja, nekada su i svedoci ili čak i žrtve nasilja.
Koja je uloga ovog programa?
Neka deca su žrtve nasilja. Neka to nasilje doživljavaju u svojoj porodici, neka su ponižena od svojih vršnjaka, druga deca su svedoci nasilja. Ali većina dece, pa i odraslih u takvim situacijama ćuti. Treba decu podstaći da to kažu, da o tome pričaju i pružiti im informacije kome se mogu poveriti po tom pitanju. Mnoga deca koriste internet i društvene mreže na način koji im nije od koristi već predstavlja opasnost. Kroz PHV program se osnažuju deca ali i mladi volonteri, edukatori. Svi oni kroz mnogobrojne programske aktivnosti stiču nova znanja i životno korisne veštine. Program je značajan za samorazvoj edukatora, doprinosi razvoju komunikacionih i socijalnih veština, podizanju samopouzdanja. Težnja Crvenog krsta Srbije da kroz aktivnosti koje su sastavni deo ovog programa radimo na tome da stvorimo bolju i bezbedniju sredinu za našu decu i generacije koje tek dolaze. Možda ću najbolje odgovoriti na Vaše pitanje ako citiram edukatore koji su rekli: „PHV program je počeo, traje i vidim ga u budućnosti, jer su vrednosti koje promoviše univerzalne i večne, a problematika uvek aktuelna“ i „PHV program je nezaustavljiv proces koji donosi dobrobit svima – deci, mladim volonterima, prosvetnim radnicima, školama, Crvenom krstu, lokalnoj zajednici“.
Koje radionice se organizuju?
Radionice su raznovrsne, dinamične, interesantne i usklađene sa temama i ciljem Programa. Za potrebe interaktivnog rada, edukatori koriste priručnik „Promocija humanih vrednosti“ ali i edukativni kalendar „Za dobrotu svaki dan je dobar dan“. Edukativni kalendar je materijal koji koriste edukatori u radu sa decom, ali i deca sa roditeljima. Neke poruke iz pomenutog edukativnog materijala služe tome da iniciraju da deca u krugu svoje porodice pričaju o problemima s kojima se susreću oni i njihovi vršnjaci i o načinima na koji mogu te probleme prevazići. Za bezbednost dece najviše su zainteresovani njihovi roditelji, pa je od značaja da deca znaju da o svemu, posebno kada se radi o problemima, prvenstveno treba da razgovaraju sa svojim roditeljima i starateljima. U tom pravcu ih usmerava i PHV program. Da istaknem, kroz ovaj program decu osnažujemo da progovore ukoliko su žrtve i/ili svedoci nasilja i da o tome prvenstveno pričaju sa svojim roditeljima i nastavnicima.
Ko su realizatori programa i postoje li problemi?
U proteklih 15 godina Crveni krst Srbije je organizovao obuke na kojima su timski učestvovali iskusni mladi volonteri Crvenog krsta, prosvetni radnici, psiholozi, pedagozi i direktori škola kao i osobe profesionalno angažovane u Crvenom krstu.
Realizatori PHV programa su edukovani mladi volonteri Crvenog krsta koji imaju znanja o temama programa, ali poseduju i životno korisne veštine koje su od izuzetnog značaja kako bi svoja znanja na adekvatan način preneli na decu koja treba da ih usvoje i primene u životu. Prosvetni radnici, koji su obuhvaćeni PHV programom, su supervizori koji osim što prate na koji način edukovani mladi volonteri Crvenog krsta, sprovode interaktivne aktivnosti sa decom stvaraju i pozitivnu klimu kako bi vršnjačka edukacija dala najbolji rezultat.
Na čiju inicijativu je počelo „dobrotom protiv nasilja“?
U okviru programa Promocija humanih vrednosti nastao je igrano – edukativni film „Ne gazite tuđe snove“. Osmišljavali smo ga svi mi – mladi volonteri, deca koja su obuhvaćena programskim aktivnostima, prosvetni radnici, osobe profesionalno zaposlene u Crvenom krstu. Pomogli su nam i poznati glumci, reditelji. Pečat filmu je dao Crveni krst Užice. Nakon ovog filma Crveni krst Užice je produkovao i drugi igrani film, sa istom porukom – „dobrotom protiv nasilja“. Pored edukativnih filmova kreirali su i spotove, note i reči za pesme koje imaju za cilj prevenciju nasilja.
Vi ste i stručni konsultant priručnika za edukatore Crvenog krsta, kakva su dosadašnja iskustva u korišćenju priručnika?
Za potrebe Programa Crveni krst Srbije je kreirao edukativni materijal i to priručnik i edukativni kalendar. Radionice definisane u ovom priručniku namenjene su deci uzrasta od 8-11. i od 12-14. godina. U izradi priručnika su učestvovali: psiholozi, psihoterapeuti, porodični terapeuti i stručna služba Crvenog krsta Srbije. Svi autori ovog edukativnog materijala imaju dugogodišnje iskustvo u individualnom radu sa decom, radu sa porodicom, opštom populacijom, decom koja imaju različite probleme u socijalnom funkcionisanju, ali i iskustvo u radioničarskom radu. Sve ovo navodim kako bih istakla da je Crveni krst Srbije poklonio puno pažnje odabiru autora. Razlog za to je taj što se ovaj program obraća najosetljivijoj populaciji, deci i mladima. Edukativni materijal je izuzetan, sadržajan i detaljan u meri da i manje iskusni edukatori mogu uspešno da sprovode interaktivne edukativne aktivnosti. Tematske radionice su raznovrsne, dinamične, interesantne i usklađene sa ciljem Programa. U PHV priručniku je precizirano šta je cilj radionice, koliko traje, šta je potrebno pripremiti od potrošnog materijala, čak i set pitanja koje edukator postavlja kako bi se postigla željena dinamika rada i kako bi polaznici radionica lakše došli do zaključaka koji idu u pravcu uvažavanja različitosti, povećanja tolerancije, smanjenja diskriminacije. Priručnik sadrži veliki broj radionica na sve teme Programa pa pruža mogućnost edukatorima da naprave odabir onih za koje misle da ih deca najbolje prihvataju. Radni listovi, koji su sastavni deo priručnika, su dobro osmišljeni i doprinose da sva deca aktivno učestvuju na radionicama, iznesu svoja mišljenja, postave pitanja.