Pocetna Kultura O „Kopeliji“ i Ljubinki Dobrijević

O „Kopeliji“ i Ljubinki Dobrijević

429
0
Podelite
Foto: Željko Jovanović

U prepunoj sali Narodnog pozorišta Užice, sinoć je izveden balet Narodnog pozorišta Beograd „Kopelija“ u koreografiji Ljubinke i Petra Dobrijevića (1931–2009) u okviru programa „Užice – prestonica kulture 2024“. Predstavu, koja je premijerno izvedena 2015, ove godine obnovila je Ana Pavlović, umetnička direktorka Baleta Narodnog pozorišta u Beogradu u čast sto godina baleta i devet decenija od rođenja Ljubinke Dobrijević (1934 – 2018). U toj svetlucavoj priči o magiji i prevari punoj čarolije i romantike, na muziku Lea Deliba, u dekoru Miraša Vuksanovića i kostimima Katarine Grčić Nikolić, glavne ulogu su poverene Teodori Spasić (Svanilda), Levu Semenovu (Franc) i Jovici Begojevu (Kopelijus). U izvođenju predstave u Užicu, u kojoj je učestvovao celokupni ansambl Baleta Narodnog pozorišta Beograd nastupili su polaznici Baletskog studija „Maga Magazinović“ umesto članova beogradske baletske škole „Lujo Davičo“. Predstava u Užicu imala je humanitarni karakter, jer je sav prihod od ulaznica namenjen podršci u lečenju Užičanke Jelene Luković.

Foto: Željko Jovanović

Istog dana, u Narodnoj biblioteci, u okviru programa „Iz kulturne riznice grada“Ana Pavlović govorila je o Ljubinki Dobrijević, izuzetnoj umetnici, balerini, koreografkinji i pedagoškinji koja je stekla evropsku i svetsku slavu radeći sa vrhunskim koreografima od Morisa Bežara do najistaknutijih zvezda svog vremena.

Ne samo što je kao balerina Narodnog pozorišta u Beogradu sarađivala sa Ljubinkom Dobrijević, Ana Pavlović se i družila sa njom, bile su prijateljice. Bila je u zrelim baletskim godinama kada je igrala Svanildu u „Kopeliji“ 2015. godine, a u koreografiji Ljubinke i Petra Dobrijevića. To je bila i poslednja predstava koju je Ljubinka postavila i u koju je, kako ističe Ana Pavlović, uložila veliki trud, rad, snagu, umeće i ljubav.

– Ljubinka je zadužila kako ceo baletski svet, tako i nas u Beogradu. Zato sam za kraj obeležavanja našeg velikog jubileja, 100 godina baleta Narodnog pozorišta u Beogradu, kao i u čitavoj Srbiji, obnovila upravo balet „Kopelija“ koji je uradila Ljubinka Dobrijević i koji nije igran šest godina od premijere. Balet je sada u komletno novoj podeli sa mladim igračima – rekla je Ana i istakla:

– Ljubinka je, pre svega, bila fantastična ličnost, veliki čovek, borac i veliki umetnik. Balet joj je bio sve, ceo život mu je posvetila. Imala je neverovatnu snagu. Bila je figura koja vam uliva sigurnost. Obožavala sam da radim s njom. Uvek mi je davala veliki podstrek. Izuzetno sam je volela i poštovala. Bila je zahtevna, ali uvek pozitivna. Upoznala sam je u njenim poznijim godinama i tada je bila živa enciklopedija. Znala je čitav baletski svet. Počela je od Zagreba, tu je upoznala svog supruga Petra Dobrijevića koji je bio njen saputnik u pravom smislu reči, jer od kada su se upoznali pa do kraja njegovog života, sve su radili zajedno – rekla je Ana navodeći da, iako Ljubinka Dobrijević nije mnogo živela u svojoj zemlji, ona nikada nije zapostavljala svoje korene i nije zaboravila odakle je potekla.

Foto: Željko Jovanović

Karijera baletskih igrača traje kratko i zato mladi moraju brzo stasavati i postajati profesionalci.

– E, tu je Buba bila čarobna i podstakla je mnoge generacije mladih da stasaju, da postanu profesionalci, jer je i sama bila veliki profesionalac – istakla je Ana Pavlović navodeći da je Udruženje baletskih umetnika Srbije zainteresovano za izradu monografije o Ljubinki Dobrijević.

Svoje utiske o Ljubinki Dobrijević podelio je sa publikom i novinar i književnik Zoran Jeremić, inicijator programa. Inpresioniran biografijom ove izuzetne umetnice, Jeremić je pre petnaestak godina počeo da istražuje njen život i rad, potom je i lično upoznao Ljubinku. Ovom prilikom pročitan je i deo intervjua koji je objavio u našem nedeljniku „Vesti“ 2010. godine, a koji slikovito govori o teškom Ljubinkinom detinjstvu, odrastanju, ali i o prvim koracima u baletu.

U publici u Čitalištu užičke Narodne biblioteke, bio je i Slobodan Rogić iz Bajine Bašte, rođak Ljubinke Dobrijević, po majci, koji je izrazio zadovoljstvo zbog događaja koji su priređeni u Užicu u znak sećanja na Ljubinku.

Foto: NP Beograd

Ljubinka Dobrijević rođena je u Bajinoj Bašti, diplomirala je u Baletskoj školi „Lujo Davičo“ u Beogradu. Po završenom školovanju angažovana je u HNK u Zagrebu, gde ostvaruje niz manjih i većih uloga u baletima. Sa suprugom Petrom Dobrijevićem odlazi u Pariz gde započinju značajnu međunarodnu karijeru. Anagažovana je u „Theatre D’Art du Ballet“, kao solistkinja i prva balerina, što joj omogućava dalji razvoj u baletima. Velika prekretnica u njenom profesionalnom životu započinje susretom sa Morisom Bežarom u Parizu, kao i osnivanjem njegove trupe „Balet XX veka“ u Briselu. Ta saradnja trajala je šesnaest godina, a u tom periodu Ljubinka Dobrijević je odigrala sve značajne uloge u baletima ovog genijalnog koreografa kao i čuveni „Bolero“ u kojem je nastupala sa četrdeset muškaraca. Prenosila je Bežarove balete radeći sa najistaknutijim zvezdama tog vremena kao što su Maja Pliseckaja, Natalija Makarova, Karla Frači… Po završetku igračke karijere posvećuje se pedagoškom radu, kao docent u školi milanske Skale gde formira mnoge igrače, kasnije značajne ličnosti u svetu baletske umetnosti. Po povratku u Brisel, kao asistent i kodirektor u „Baletu XX veka“ Morisa Bežara, postavlja Drugi brandenburški koncert, a sa Petrom Dobrijevićem, kao svojevrsni ambasador Bežarovog koreografskog opusa, postavlja brojne balete. Značajan deo njene karijere obeležila je i saradnja sa Natalijom Makarovom. Radila je i rimskoj Operi, a sa Petrom je bila direktor Baleta u Sarbrikenu u Nemačkoj, gde postavlja brojne balete. Vrlo značajan angažman Dobrijevići su ostvarili u Švajcarskoj, gde su osnovali i vodili prvu Baletsku akademiju. Zajedno sa suprugom postavili su i balete u Narodnom pozorištu u Beogradu.

Foto: NP Beograd

„Držeći se predivne muzike Lea Deliba, a uz izvesne izmene libreta Šarla Nuitera, napravili smo balet „Kopelija“, uvereni da je ovo delo jedno od najlepših komada, savršeno u svojoj suštini. San čudnog doktora Kopelijusa da udahne život svojoj kreaciji, jednoj lutki, prevazilazi priču i postaje univerzalna tema o nekome ko je drugačiji od nas… Naš Kopelijus je pomalo i Don Kihot, sanjar, idealista ili baletmajstor koji svojoj kreaciji želi da udahne ono što najbolje zna i ume, Dušu plesa“, zapisali su 2015. u programu čuveni baletski, koreografski, pedagoški i bračni par Ljubinka i Petar Dobrijević.