Kako bi se smanjio broj putničkih vozila u centru grada, potrebno je animirati što veći broj građana da koristi gradski prevoz. Kroz politiku cena i kvalitetan red vožnje, težimo da što više omasovimo javni gradski prevoz kako bi gužve bile manje – kaže Dragutin Drulović iz Odeljenja za poslove saobraćaja JP „Užice razvoj“.
Posle korone, kada je gradski prevoz praktično „stao“, broj putnika je postepeno rastao i trenutno se vraća na nivo iz 2018. i 2019. godine. Broj mesečnih karata tada se kretao oko 1.700, dok taj broj u prvoj polovini ove godine još uvek nije dostignut.
U sistemu javnog gradskog prevoza u Užicu postoje četiri zone. Cena karte u prvoj zoni, u kojoj je i najveći broj prevezenih putnika (Duboki potok, Sevojno, Bela Zemlja, Sarića Osoje, Donja Pora), iznosi 50 dinara; u drugoj zoni 70, trećoj 110, a u četvrtoj – gde se, na primer, nalazi Mokra Gora – pojedinačna karta košta 140 dinara.
– U pitanju je razdaljina od oko 60 kilometara do Kotromana, i cena je, u odnosu na kilometražu, izuzetno povoljna. Odlučili smo se za ovakvu politiku cena kako bi gradski prevoz bio što dostupniji svima, a posebno ljudima slabijeg imovnog stanja – navodi Drulović.
Skupštinskom odlukom definisane su kategorije putnika koji ostvaruju pravo na besplatan prevoz, kako bi im se omogućilo kretanje koje im je neophodno. To su lica starija od 65 godina sa primanjima do 40.000 dinara, dok penzioneri sa primanjima između 40.000 i 45.000 dinara mogu ostvariti pravo na godišnju legitimaciju uz uplatu od 3.000 dinara. Takođe, penzioneri sa većim primanjima, srednjoškolci i studenti ostvaruju popust od 50% na mesečne karte. Besplatan prevoz imaju i lica sa invaliditetom, osobe sa težim oboljenjima i dobrovoljni davaoci krvi.
– Poslednjom izmenom skupštinske odluke, svi Užičani stariji od 75 godina imaju pravo na besplatan prevoz, bez obzira na visinu primanja – dodaje Drulović.
Specifična konfiguracija terena na području Užica otežava pokrivanje cele gradske zone linijama javnog prevoza. Čak i kada se uvode nove linije, moraju biti ispunjeni minimalni kriterijumi bezbednosti, kako za korisnike, tako i za manevrisanje vozilima.
Sevojno – Duboki potok
Gradski autobusi nisu mogli da zadovolje potražnju na liniji Duboki potok – Sevojno, što je u pojedinim terminima izazivalo velike gužve. Već na stajalištu „Ribar“ autobus bi bio maksimalno popunjen. Problem je rešen uvođenjem dodatnog polaska iz Turice u isto vreme kada i iz Dubokog potoka – u 20 časova. Najveće opterećenje na ovoj liniji je u jutarnjem terminu od 7 do 8 časova, potom od 14 do 16, kao i u 20 časova uveče.
– Reagovali smo na jutarnje, podnevno i večernje vršno opterećenje i aktivirali maksimalan broj vozila – kaže Drulović.
– Maksimalno izlazimo u susret zahtevima građana gde god postoji mogućnost za uvođenje dodatne linije, bilo korekcijom reda vožnje, uvođenjem novih polazaka ili produžetkom postojećih linija – ističe Drulović.
Tako je, na primer, linija za Mokru Goru produžena do Kotromana na zahtev meštana Kršanja i Panjka. Takođe, na zahtev građana uvedena je linija za naselje Nikojevići produžavanjem pojedinih polazaka do Ljubanjske raskrsnice, kako bi se olakšao prevoz srednjoškolcima. Još jedna nova linija, koja prolazi kroz Krvavce, Zlakusu, Gorjane i Potočanje, uvedena je za učenike osnovne škole „Aleksa Dejović“ u Krvavcima, a saobraća samo tokom školske godine.
Sva vozila u sistemu javnog prevoza opremljena su modemima za praćenje kretanja putem GPS/GPRS sistema. Na dnevnom nivou analiziraju se svi polasci, a ugovorom sa aktuelnim operaterom – firmom „Bečejprevoz – Užiceprevoz“ – predviđeni su penali za kašnjenja i nepoštovanje reda vožnje.
Ulična mreža i parking prostor
Saobraćajni inženjer Darko Šimšić, takođe iz Odeljenja za poslove saobraćaja, kaže da se trudom male korekcije unapređuje funkcionisanje saobraćaja u gradu.
– Bukvalno samo uže gradsko jezgro ima trotoare i osnovne pešačke komunikacije. Nažalost, i to malo što imamo često je zauzeto parkiranim vozilima. Nepropisno parkiranje je jedan od gorućih problema u Užicu. Potrebno je preduzeti odgovarajuće mere – da li uvođenjem sistema „Oko sokolovo“ ili nekim drugim vidom kaznene politike. Možda ćemo tek tada saznati koliko nam zaista nedostaje parking mesta – ocenjuje Šimšić.
Govoreći o uličnoj mreži, kaže da su mogućnosti za značajnije promene ograničene, jer nema prostora za proširenje ulica ili uvođenje dodatnih saobraćajnih traka. Jedan od zahteva građana je i da glavna ulica postane pešačka zona.
– Od 18 časova, kada se glavna ulica od Robne kuće do Strahinjića bana zatvara za saobraćaj i pretvara u pešačku zonu, dolazi do velikog pritiska na okolne ulice. Gužve su tada najizraženije u Omladinskoj i Ulici Kralja Petra – navodi Šimšić.
Kao jedan od problema istaknuta je i raskrsnica koja iz Ulice Miloša Obrenovića izlazi na državni put kod „Kožare“.
– Gradski autobusi u špicu jedva uspevaju da se uključe na državni put ka Sevojnu, a isto važi i za vozila iz suprotnog smera, poput radnika iz valjaonica. Analize su pokazale da bi kružni tok bio efikasno rešenje za ubrzanje saobraćaja – navodi Šimšić.
Dodaje da se interveniše i kroz rad semafora, brojanje saobraćaja i izmenu projekata. Zahvaljujući tim merama, saobraćaj je rasterećen u delovima Kneza Lazara, Kurlagine i Mališe Atanackovića, okretanjem smera pored „Cvete“.
Obilaznica – ključni infrastrukturni projekat
– Ključni projekat za grad Užice je izgradnja obilaznice, koja bi konačno rešila tranzit kroz grad. Jedno teretno vozilo na raskrsnici kod „Andrije Đurović“ potroši celo zeleno svetlo namenjeno za prolazak više vozila, čime se dodatno komplikuje odvijanje saobraćaja – kaže Šimšić.
Prema podacima „Puteva Srbije“, kroz taj deo dnevno prođe oko 20.000 vozila. Slična brojka zabeležena je i na raskrsnici kod Muzeja.
Najveći pritisak vozila uočava se na kružnom toku kod benzinske pumpe, naročito u popodnevnim satima kada se ljudi vraćaju s posla.
Na kraju, Šimšić dodaje da su redovi vožnje javnog prevoza postavljeni na stajalištima u centru grada, ali da su često uništeni ili prelepljeni drugim sadržajem poput umrlica i oglasa, što predstavlja dodatni izazov za komunikaciju sa građanima.
Medijski projekat „Izazovi saobraćaja u Užicu kroz gužve i probleme parkiranja“ podržan je sredstvima Grada Užica.