Gastronomija sve više dobija na značaju kao deo turističke ponude Zlatibora. Pored prirode i brojnih sadržaja, turisti sve češće pokazuju interesovanje za autentičnu hranu ovog kraja. Spoj tradicionalne kuhinje, organske proizvodnje i savremenih gastronomskih koncepata postaje važan faktor razvoja turizma na ovoj planini.

Direktor Turističke organizacije (TO) Zlatibor Vladimir Živanović ističe da gastronomija predstavlja jedan od ključnih turističkih proizvoda i da TO Zlatibor koristi svaku priliku da naglasi autentičnost specijaliteta koji se nude na Zlatiboru.

– Iz godine u godinu radimo promociju gastronomske ponude tako što snimamo video-spotove za prezentaciju najznačajnijih specijaliteta. Ti kratki filmovi se distribuiraju na turističko tržište na četiri strana jezika – kineskom, engleskom, ruskom i nemačkom – objasnio je Živanović i dodao da drugi vid promocije predstavljaju festivali poput Pršutijade u Mačkatu, Dana pastrmke u Ljubišu i Rakijade u Šljivovici.
Na pitanje da li autentična hrana privlači strane goste, Živanović kaže da je Zlatibor upravo zbog toga posebno atraktivan.
– Stranim gostima koji ovde dolaze volimo da skrenemo pažnju pre svega na zdravu hranu koja se ovde proizvodi. Shodno tim načelima i pravilima, Opština Čajetina je ušla u jedan ozbiljan projekat sa mlekarom „Naša Zlatka“, gde proizvodimo Zlatiborski sir, kajmak i druge prerađevine isključivo od namirnica sa teritorije opštine. Iz godine u godinu taj projekat se širi. Imamo i organsko mleko koje se turistima nudi, kao i proizvode od njega, tako da se razvija svest o zdravoj hrani – naglasio je Živanović.

On podseća da je „komplet lepinja“ 2023. godine proglašena za najbolji doručak na svetu, što je predstavljalo prekretnicu i podstaklo snažniju promociju gastronomskih potencijala regiona.

Jedna od najvećih atrakcija Zlatibora – Gold gondola – takođe je prepoznatljiva po gastronomskim događajima. Direktorka gondole Bojana Božanić ističe da se prilikom tih manifestacija često angažuju domaćice koje pripremaju lokalne specijalitete.

– S jedne strane to je promocija, a s druge prilika da povežemo žene i preduzetnice koje čuvaju stare zanate, a nemaju način da ih široj javnosti predstave. Ovim smo želeli da im damo podršku – rekla je Božanić i dodala da se u gastronomske događaje uključuju i kuvari i restorani sa Zlatibora, kako bi gosti mogli da iskuse spoj tradicije i savremene gastronomije u jedinstvenom turističkom proizvodu.

Ona naglašava da većina gostiju želi da, pored prirode i turističkih sadržaja, proba i autentičnu organsku hranu ovog kraja.

– Mi smo sa gondolom, na toj našoj mikrodestinaciji, uvezali i hranu, jer to je ono što čini ovaj kraj jedinstvenim – zbog zdrave organske hrane koja nema aditiva, a priprema se na isti način već više od 200 godina. U našim selima ima puno domaćinstava od kojih uzimamo hranu. Oni rade na stari način. To nisu velike količine, ali su dovoljne za one koji imaju istančan ukus – istakla je Božanić.
Nataša Adžić iz mačkatske pršutare „Lake“ podseća da je zlatiborska pršuta postala simbol ovog kraja i da turisti sve više zbog nje dolaze u Mačkat.

– Zlatiborska pršuta je dosta prepoznatljiva kao simbol ovog kraja, turisti koji dolaze sa strane dolaze na pijacu i kupuju naše proizvode. Što se tiče goveđe pršute, ona je najviše zastupljena i najtraženija na tržištu. Mislim da su kupci zadovoljni, jer su ovi proizvodi domaći. Radi se po staroj recepturi – ovo je samo so i meso – i zbog toga je traženo, jer se ne ubacuju aditivi – navela je Adžić.
Šef kuhinje u hotelu „Bor“ na Zlatiboru Nemanja Vukašinović naglašava da je važno da gastronomska ponuda jedne turističke lokacije bude što raznovrsnija.

– Ja sam šef kuhinje azijskog restorana, prvog na Zlatiboru, i definitivno smo pokazali da nešto drugačije može da uspe ovde. To je dokaz da trebaju neke stvari da se promene, da se ponudi nešto novo. Ne treba bežati ni od tradicionalnih jela, moderno pripremljenih sa kvalitetnim sirovinama. Znači da se ponudi širok spektar hrane iz različitih sfera gostima koji borave tu duži vremenski period ili su željni da probaju nešto novo – rekao je Vukašinović.
Medijski projekat: Tradicija i savremeni trendovi na istom stolu, sufinansira Opština Čajetina