Međunarodna naučna konferencija „Vaspitanje i obrazovanje između teorije i prakse“ održana je na Pedagoškom fakultetu u Užicu, Univerziteta u Kragujevcu. Konferencija je okupila istraživače, nastavnike, stručnjake iz prakse i studente iz različitih oblasti pedagogije, metodike nastave, filozofije, književnosti i umetnosti. Učesnici su bili iz Srbije, Hrvatske, Slovenije, Severne Makedonije, Poljske, Slovačke i Republike Srpske.
Tema konferencije bila je odnos između teorije i prakse, jer unapređenja u praksi nema bez teorije, dok teorija koja ne uvažava potrebe prakse nije od koristi obrazovnom sistemu, rečeno je na skupu.
Dekan Pedagoškog fakulteta u Užicu, prof. dr Sanja Maričić, rekla je na otvaranju konferencije da je tema skupa jedna od najstarijih, ali uvek aktuelna u istoriji pedagoške misli.
– Danas je taj odnos sve složeniji i mi smo svesni činjenice u kojoj se obrazovanje, vaspitanje i škola nalaze. Taj odnos je sve izazovniji i turbulentniji, tako da ne prođe ni jedan dan a da se ne zapitamo „kako ću sutra? gde je teorija koju znam i kako da je primenim u praksi“ – navela je Maričić.
Ona je istakla da tema ovogodišnjeg skupa poziva na razmišljanje o tome koliko naučna saznanja oblikuju obrazovnu stvarnost.
– Koliko praksa inspiriše teorijska istraživanja u vremenu ubrzanih promena, digitalizacije i globalnih izazova… Vaspitanje i obrazovanje dobijaju nove dimenzije, ali zadržavaju svoju suštinsku ulogu – razvoj celovite, odgovorne i misleće ličnosti – rekla je Maričić.
Prodekan za naučno-istraživački rad Pedagoškog fakulteta u Užicu, prof. dr Jelena Stamatović, navodi da je međunarodni naučni skup okupio dvostruko više učesnika nego prethodne godine, što pokazuje koliko je tema inspirativna. Pristiglo je 48 radova od 89 autora iz zemlje i inostranstva.
– Interesantno je što se istraživanjem vaspitanja i obrazovanja bave i oni iz nauke i iz prakse. Odnos teorije i prakse je uvek aktuelan, a cilj nam je da imamo pozitivne ishode u praksi. Izabrane teme se prožimaju jer postoji potreba za proučavanjem savremenih metodičkih pristupa u nastavi i učenju, digitalizacije u obrazovanju i vaspitanju, socijalizacije i inkluzije u današnjem društvu. Teorijska i praktična iskustva ukrštaju se na ovom skupu, a rezultati će doprineti unapređenju prakse i sticanju novih saznanja – istakla je Stamatović.
Učesnicima skupa obratili su se i Ivana Paula Gortan Karlin, dekan Fakulteta za odgojne i obrazovne delatnosti u Puli, i Matija Jenko sa Pedagoškog fakulteta u Kopru, koji su izrazili zadovoljstvo zbog učešća na skupu i boravka u Užicu.
Konferencija predstavlja i razmenu iskustava i ideja za nova istraživanja i buduće projekte, što osnažuje saradnju među institucijama i pojedincima čiji je cilj unapređenje vaspitanja i obrazovanja.
U okviru programa skupa nastupio je hor Pedagoškog fakulteta pod rukovodstvom prof. dr Danijele Sudzilovski, a u galeriji fakulteta otvorena je izložba radova učenika koji su učestvovali na likovnom konkursu „Škola kakvu želim“. Dva najbolja rada učenica Natalije Lazić i Ane Ćalić nalaze se i na koricama Zbornika radova.
Organizator konferencije je Pedagoški fakultet u Užicu, Univerziteta u Kragujevcu, dok su suorganizatori Univerzitet na Primorskoj, Pedagoški fakultet u Kopru (Slovenija), Sveučilište „Jurja Dobrile“, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti u Puli (Hrvatska), Univerzitet „Goce Delčev“, Fakultet obrazovnih nauka u Štipu (Severna Makedonija) i Institut za pedagoška istraživanja, Beograd (Srbija).
Organizaciju i realizaciju skupa, kao i štampanje Zbornika radova, podržalo je Ministarstvo nauke, tehnološkog razvoja i inovacija Republike Srbije.












