Pocetna Društvo „Poklon“ kao uvod u prevaru

„Poklon“ kao uvod u prevaru

39
0
Podelite
Foto: Pixabay

– Prevara se ogleda u tome što uglavnom penzionerima „trgovci“ nude robu za koju kažu da je „poklon“ iza koga navodno stoji PIO Fond, zatim da robu daje socijalno, ili poklanja Grad Užice takoda potrošači ne proveravajući tačnost potpisuju da su primili robu, na osnovu čega im sa prvim penzionim čekom stiže rata odbitka ne znajući zbog čega…- upozorava Branko Prodanović iz Udruženja potrošača u Užicu.

Iz Udruženja koje u našem gradu postoji 17 godina stiže i najava da Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine, Sektor zaštite potrošača polovinom novembra uvodi jedinstven kol-centar na nivou Republike.

Operateri u udruženjima potrošača su obavezni da pet dana u nedelji u vremenu od 9 do 14 časova budu dostupni na svaki poziv. Potrošači će u ovom intervalu morati da dobiju kvalitetne savete na osnovu kojih će moći da uđu u postupak rešavanja reklamacija. Ukoliko se potrošaču iz regiona slučajno ne javi operater iz tog kol-centra, centralni kol-centar u Beogradu će naknadno povezatiovog potrošača sa Udruženjem nadležnim za grad iz koga se javlja. Probni period trajaće od polovine novembra do polovine januara kako bi se utvrdilo kako sve funkcioniše i otklonile potencijalne greške – navodi Prodanović. Na naše pitanje sa kakvim problemima se suočavaju potrošači užičkog regiona kada je u pitanju onlajn prodaja i kakvim prevarama su bili izloženi odgovara da su prevare sve učestalije.

Naime skoro svakodnevno u Užicu se pojavljuju trgovci na kućnim pragovima građana i nude proizvode za koje im obično kažu da su poklon.

Foto: Ilustracija

Prevara se ogleda u tome što uglavnom penzionerima nude robu za koju kažu da iza „poklona“ stoji PIO Fond, da tu robu daje socijalno, ili poklanja Grad Užice tako da potrošači ne proveravajući tačnost navoda i potpisuju da su primili robu, odnosno ugovor na osnovu koga im sa prvim penzionim čekom stiže rata uz neki iznos kada kreće hod po mukama. Odlaze u PIO, traže ugovor ili račun koji su potpisali za robu koja je „navodno“ bila poklon. Tu nastaju problemi, jer se radi o velikim iznosima od 60.000 do 120.000 dinara i u ovoj besparici ljudi su na ovaj način dobro oštećeni. Navedeni iznosi se „daju“ na 12 ili 24 rate, ali trgovci – prevaranti im nisu omogućili da odustanu od kupovine što je zakonski rok od 14 dana do kada mogu da prekinu kupovinu i vrate proizvod brzom poštom. Zatim da sa dokumentima odu u PIO Fond i traže raskid ugovora i bez svega toga PIO ne može prestati da odbija rate od penzije – kaže predsednik Udruženja Prodanović.

Reagujte odmah!

Ciljna grupa prevaranata su ljudi starije generacije, svedoči sagovornik „Vesti“ i kaže da se penzionerima najviše nude razna medicinska pomagala, medicinski dušeci. prekrivači, jastuci, masažeri za noge i leđa…Gratis im daju kreme i druge preparate i „love“ na prevaru. Najveći problem što im u ovim zabranama ne ostavlja mogućnost zaštite, odnosno otkazivanja kupovine kako bi se razdužili sa robom…

Udruženje potrošača zajedno sa Tužilaštvom, policijom i Tržišnom inspekcijom ulazi u potragu za trgovcem-prevarantom. Dešava se da je kod penzionera koji su potpisali prijem robe prisutvo demencije, ponekad su to stara i bolesna lica sa kojima prevaranti manipulišu – upozoravaju na problem u Udruženju potrošača koje je tokom prethodnih meseci uspešno prekinulo nekoliko zaključenih ugovora i ušlo u trag prevarantima.

Primeri prevare

Imamo primer žene koja je platila ženski komplet, a dobila poštom stare iscepane farmerke. Zatim građanina koji je platio šest elektronskih cigareta, a dobio zauzvrat staru knjigu – navodi Prodanović.

Kako do reklamacije?

Reklamacija za proizvod se rešava kod trgovca, podsećaju u užičkom Udruženju potrošača, a ne u servisu na koje ih upućuju vešti trgovci.

Servisi nisu uzeli pare od potrošača niti išta imaju sa reklamacijom. Trgovac je obavezan da kada potrošač dođe u prodajni objekat popuni zapisnik o prijemu reklamacije putem koga potrošač iskazuje probem za kupljeni proizvod i na koji način će ga rešiti: popravkom, zamenom ili povraćajem novca. Trgovac je obavezan da u roku od 8 dana odgovori potrošaču šta je bilo sa njegovom reklamacijom.

Foto: pixabay

Ukoliko je odbije, potrošač ima druga pravna sredstva. To su prigovori na odluku trgovca i zahtev telu za pokretanje vansudskog postupka – kaže Prodanović. Dodaje da ukoliko trgovac prihvati reklamaciju on je obavezan da u roku od 30 dana reši reklamaciju za tehničku robu, nameštaj, mobilne telefone, a 15 dana za garderobu. Ističe da potrošači prave grešku što prihvataju sugestiju trgovca i odlaze u kontra smeru u servis.

Registar „Ne zovi“

Zabranjena je prodaja pozivom na mobilni telefon ukoliko je vaš telefon u registru „Ne zovi“. Na kriminalan način ponekad se pribavljaju podaci o licima koje onda pozivaju nasrtljivi trgovci. Ovakve pozive treba prijaviti Udruženju potrošača i registrovati se na link https://www.nezovi.rs/#/search kako bi se utvrdilo sa kojih telefona dolaze uznemirujući pozivi.

Kol centar

Na jedinstven broj kol-centra za potrošače koji će uskoro biti objavljen može se javiti bilo koji operater u Beogradu, Nišu, Kragujevcu i on je obavezan da potrošaču pruži savet kako da reši problem ili reklamaciju.

Proveriti

  • Prilikom kupovine putem telefona ili Interneta potrošači treba da budu oprezni. Građani treba da provere da li je taj trgovac upisan u registar koji vodi Agencija za privredne registre, zatim gde mu je poslovno sedište, da li mu je aktivan tekući račun, jer oni posle prevare određenog broja građana, ukinu ili promene telefone i prevaren potrošač nema nikakva prava po Zakonu o zaštiti prava potrošača osim da ih goni sudskim putem.
Foto: pixabay

Dvojne cene

I veliki varaju. Užičkom udruženju potrošači se žale da posle ograničenja marži veliki marketi za isti period imaju dvojne cene, jednu nižu na rafu i drugu višu na kasi.

iR

U tom slučaju potrošač ne mora da plati višu cenu, jer po Zakonu o trgovini plaća se cena istaknuta na rafu ili proizvodu. Ovakve slučajeve treba prijaviti Tržišnoj inspekciji, proverom na licu mesta u jednom marketu u našem gradu utvrdili smo da su navodi bili tačni i da je određeni proizvod imao dvojne cene.

Adresa

Udruženje potrošača u Užicu nalazi se u Ulici Nikole Pašića 38B, nekadašnja zgrada Jelove Gore Rade ponedeljkom, sredom i petkom od 11 do 14 časova. Telefon je 031-511-535.