U sklopu turističke ponude Zlatibora, gastronomski festivali zauzimaju značajno mesto, nudeći turistima iz Srbije i sveta specijalitete ove planine. Pored dobro poznate Pršutijade u Mačkatu i Rakijade u Šljivovici, poslednjih godina pojavljuju se i noviji festivali za ljubitelje dobre hrane, poput Burger festivala, koji je organizovan početkom ove godine.
Na Zlatiboru se trenutno održava veliki broj manifestacija – od tradicionalnih, poput Rakijade, Pršutijade i Dana pastrmke u Ljubišu, do modernijih festivala, dok Sajam poljoprivrede i gastro turizma predstavlja priliku za proizvođače da svoju ponudu predstave turistima na Kraljevom trgu. Pored naglaska na inovacije, naši sagovornici ističu i važnost tradicionalnih manifestacija koje podržavaju male domaće proizvođače.
Direktor Zlatiborskog Eko Agrara, Marko Marić, istakao je da ova firma akcenat stavlja na podršku gazdinstvima i teži da im ukaže na to koliko su festivali korisni za njih.
– Primarna podrška ide gazdinstvima i preradi na gazdinstvu, a kada imamo jaku preradu, tada imamo proizvod koji se proizvođači mogu predstaviti i biti konkurentni. To je osnovni vid podsticaja, a radimo i na tome da proizvođači postanu svesni da su smotre korisne jer je to najlakši način da postanu vidljivi, uz organizaciju i logistiku koju na sebe preuzima Zlatiborski Eko Agrar – objasnio je Marić.
Na pitanje da li festivali hrane pomažu u pozicioniranju proizvoda sa Zlatibora na tržištu, Marić je naglasio da to predstavlja odličan način promocije. Kao primer naveo je Rakijadu u Šljivovici, gde se pored rakije pojavljuje veliki broj proizvođača koji promovišu proizvode iz drugih sektora, poput domaćih radinosti.
– Bilo koja smotra da je u pitanju, apsolutno nismo usko opredeljeni i izlagači nisu samo iz te kategorije. Našu rakijsku smotru čini veliki broj izlagača iz ostalih sektora, iz domaće radinosti i iz proizvodnje sireva – rekao je Marić.
Direktor Turističke organizacije (TO) Zlatibor, Vladimir Živanović, istakao je da festivali hrane predstavljaju šansu za promociju destinacije. Dodao je da TO Zlatibor pruža finansijsku i organizacionu podršku ovim manifestacijama.
– Verujem da će se u budućnosti organizovati više događaja koji se tiču promocije hrane. To je obostrani interes – nas nosilaca javne ponude i promocije destinacije, ali i ugostitelja, preduzeća i turističke privrede, kako bi zajedničkim aktivnostima privukli turiste koji konzumiraju taj proizvod – naveo je Živanović.
Kako je istakao, festivali za sada uglavnom ne predstavljaju primarni razlog zbog kojeg turisti biraju ovu lokaciju, iako postoje izuzeci poput Pršutijade u Mačkatu, koja privlači goste i povećava turistički promet.
– Ono što ovakve manifestacije donose jeste poboljšanje kvaliteta života u malim sredinama. Konkretno, Pršutijada se održava u Mačkatu, Dani pastrmke u Ljubišu – to su manifestacije koje kratkoročno mogu da donesu benefite lokalnoj zajednici. Nama, kao akterima i nosiocima promocije celog turističkog mesta, donose određene koristi, ali su znatno manje nego uticaj na ta sela i mikro lokacije – rekao je Živanović.
Na pitanje koja manifestacija je primer uspešne promocije lokalnih proizvoda, naveo je Pršutijadu u Mačkatu, koja je odavno postala samoodrživa.
– Ulaganja lokalne samouprave u Pršutijadu svedena su na minimum. Turisti dobijaju kvalitetnu ponudu i proizvod, mogu na licu mesta da se uvere kako se proizvode suhomesnati proizvodi, kog su kvaliteta, da ih kupe i uživaju, dok naši proizvođači dobijaju priliku da kroz jednu izbrendiranu manifestaciju povećaju svoju prodaju – naglasio je Živanović.
Dodao je da se radi i na organizaciji modernih gastronomskih manifestacija, poput Burger festivala, održanog tokom Sretenjskih praznika u februaru.
– Burger festival je bio novi koncept koji je turistima ponudio moderan vid promocije hrane koja, iako nije direktno vezana za naš region, svakako promoviše popularne gastronomske trendove. Verujem da će se u budućnosti organizovati još ovakvih manifestacija, jer naša destinacija zaslužuje promociju hrane i gastronomskih specijaliteta – rekao je Živanović.
Nevena Kutlešić iz mlekare Naša Zlatka, koja svoje organsko mleko redovno promoviše na festivalima hrane, navela je da su te manifestacije od velikog značaja zbog direktne interakcije sa posetiocima.
– Festivali hrane i manifestacije na kojima učestvujemo kao mlekara su od velikog značaja prvenstveno zato što imamo interakciju sa posetiocima, gde možemo da im predstavimo proizvode. Ne samo da ih degustiraju, već se i edukuju o celokupnom procesu organske proizvodnje. Posetioci i naši kupci znaju da je proizvodnja strogo kontrolisana, od njive do trpeze, i da kupuju kvalitetan, prirodan i potpuno bezbedan proizvod, bez konzervansa i pesticida – ukazala je Kutlešić.
Nataša Andžić iz mačkatske pršutare „Lake“ rekla je da Pršutijada pruža odličnu priliku lokalnim proizvođačima da promovišu svoje proizvode.
– Pršuta je ključ manifestacije, ljudi vole da dolaze, ali potreban je bolji marketing da bi više posetilaca došlo. Dolazi dosta ljudi iz Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Severne Makedonije. Ovakve manifestacije pomažu, jer ljudi izlažu svoje proizvode – sir, kajmak i suhomesnate proizvode, koji su domaći i pravljeni na tradicionalan način – objasnila je Andžić.
MEDIJSKI PROJEKAT “TRADICIJA I SAVREMENI TRENDOVI NA ISTOM STOLU” SUFINANSIRA OPŠTINA ČAJETINA









