Nije cilj ovog teksta da se utvrdi ko je kriv, jer smo svi krivi svi, pa čak i kada se ne vozimo u automobilu čiji auspuh „obogaćuje“ vazduh, kada ne palimo strnjike u poljima, kada smo ugradili filtere na postrojenja fabrika…Kvalitet vazduha u Užicu se može podići na zadovoljavajući nivo preduzimanjem niza mera- navodi za “Vesti”dr Milutin R. Đuričić, profesor u penziji.
Problem aerozagađenje neophodno je sagledati na osnovu činjenica a prvo je potrebno navesti uticaj klimatskih faktora.
Užice je smešteno u kotlini reke Đetinje, a Gradska plaža se nalazi na 411 metara nadmorske visine, a Ada u Krčagovu na 403 m n.v. Sa desne strane korita Đetinje je Zabučje, čiji vrhovi su preko 700 m n.v. (300 m viši od korita Đetinje). Sa leve strane Đetinje su obronci Jelove Gore, kao i uzvišenja Pora, Tatinac i Kapetanovina, čija nadmorska visina je preko 500 m (100 m viši od korita Đetinje).
Kotlina je orijentisana u pravcu istok-zapad tako da se samo jedan nagib značajno zagreva (južna strana obronka Jelove Gore). Upravo to značajno utiče na stvaranje lokalnih sistema vetrova, jer su s obzirom na ružu vetrova, regionalni vetrovi slabog intenziteta. Tokom dana južni obronci Jelove Gore akumuliraju toplotu, koju u toku noći emituju i omogućavaju cirkulaciju toplog vazduha uz padine i ulazak hladnijeg vazduha u centar kotline. Vetrovi koji provetravaju kotlinu duvaju iz pravca istoka i zapada, a vetrovi iz pravca severa stvaraju stacionarne vrtloge, koji onemogućavaju provetravanje kotline. Uslovi za ekstremnu stagnaciju se stvaraju u noćima bez vetra. U zimskim uslovima često dolazi do temperaturne inverzije, kada hladan vazduh pada na dno kotline, a iznad njega topliji vazduh. Broj temperaturnih inverzija, zbog klimatskih promena, naročito je povećan u decembru i januaru. Temperaturnom inverzijom se sprečava vertikalna cirkulacija vazduha. To ima za posledicu nagomilavanje emitovanih zagađivača u donjem sloju tj. u životnoj sredini, ali i stvaranje smoga koga obrazuju suspendovane čestice, čađ i sumpordioksid. Smog, čak i kada je sunčan dan, reflektuje svetlost i sprečava zagrevanje donjih slojeva vazduha i njihovo izdizanje iz kotline. U toku noći vazduh postaje hladniji i kao takav ostaje u kotlini. Takva stanja dovode do visokog aerozagađenja, koja karakterišu grejnu sezonu u Užicu i čine ga jednim od najzagađenijih gradova u Srbiji.
I arhitektura Užica koju karakterišu visoke zgrade ima uticaja na cirkulaciju vazduha, na transport i koncentraciju zagađivača.
Glavni zagađivači centralne gradske zone
Među glavne aerozagađivače centralne gradske zone Užica mogu se ubrajati emisije: kotlarnica i individualnih kotlarnica i ložišta, motornih vozila, kao i nepovoljni metereološki uslovi i veoma česta pojava temperaturnih inverzija uz visok atmosferski pritisak.
JKP „Gradska toplana Užice“ snabdeva toplotnom energijom 5.809 stanova grejane površine 308.762 m2, povlašćenih kategorija 44.569 m2 (29 korisnika) i poslovnog prostora 52.700 m2 (461 korisnika) i gradski bazen sa 3.458 m2, tj. greje se ukupno 409.489 m2 (6306 korisnika). Udeo broja domaćinstava koja su na sistemu daljinskog grejanja u odnosu na ukupni broj domaćinstava je 25 odsto za grad Užice i naselje Sevojno. Ukupni instalisani kapacitet kotlovskih postrojenja u vlasništvu JKP „Gradska toplana Užice“ je 78.05 MW. Grejanje se vrši preko 12 kotlarnica od kojih je jedna na mazut, devet na gas, a dve na drvni pelet. Od ukupne površine na mazut se greje 29.9 %, na gas 69.2% a na drvni pelet 0.9 %.
Zaključno sa 31.12.2019. godine „Užice gas“ ima 1.717 korisnika od kojih su 1.634 individualni, a ostali su privreda i drugi pravni subjekti.
Po proceni u Užicu je preko 16.000 individualnih kotlarnica i ložišta, čija instalisana snaga prelazi 250 MW, što je tri puta više od instalisane snage kotlarnica JKP „Gradska toplana Užice“ koji su najmanje upravljivi i sa verovatno najvećim učešćem u aerozagađenju Užica. Oni koriste kao gorivo razne vrste uglja, drveta (manje ili veće vlažnosti), ali i razne otpadne materijale.
U svetu se na putevima nalaze milioni putničkih automobila, od kojih svaki izbacuje u atmosferu oko 600 kg štetnih sastojaka godišnje. Podaci Policijske uprave u Užicu ukazuju da je broj registrovanih motornih vozila u Užicu porastao sa oko 23.205 u 2008. godini na više od 27.564 vozila (od toga 20.616 putničkih vozila, pri čemu 3.506 njih je na TNG-tečni naftni gas kao najprihvatljiviji ekološki energent), koliko ih je registrovano u 2016. godini. Prosečna starost automobila koji se voze u gradu je 15 godina. 17.110 užičkih automobila na benzin i dizel gorivo emituje u životnu sredinu 10.266 tona štetnih sastojaka godišnje. Pri tome dizel motori u odnosu na benzinske motore emituju veće količine čađi, a manje količine ugljovodonika i ugljen dioksida. Užice nema zaobilaznicu pa se svakodnevno sa većom ili manjom frekfencom u Užicu pojavljuju i motorna vozila sa pravca za Zlatibor, Crnu Goru, Republiku Srpsku, Beograd i dr.
Aerozagađenost na mernom mestu „Zeleni pijac“ itekako zavisi od izduvnih gasova i od motornih vozila u tranzitu.
Kvalitet vazduha u centralnoj gradskoj zoni
Kvalitet vazduha u Užicu, saglasno važećim propisima, sistematski prati Zavod za javno zdravlje iz Užica i Automatska merna stanica. Zavod veoma sistematično i kvalitetno analizira stanje i predlaže korektivne i preventivne mere. Mere se sledeće zagađujuće materije: suspendovane čestice PM10 i PM2,5, teški metali u suspendovanim česticama PM10, sumpordioksid. Azotdioksid i ukupne taložne materije. Rezultati su javnosti dostupni na sajtu http://zavodue.org.rs/.
Sistemski pristup treba osmisliti za rešavanje aerozagađenja u Užicu, a o tome svedoče i pokazatelji u tabeli vezani za merenja u vreme temperaturne inverzije.
Tabela 1.Pokazatelji kvaliteta vazduha u danima sa inverzijama
(preuzeto: Izveštaj o kvalitetu vazduha u gradu Užicu, januar 2018.godine)
Godina Broj dana u godini sa inver-zijama Broj dana u godini sa vre-dnostima ča-đi 100g/m3 Broj dana sa vre-dnostima čađi 100g/m3 u da-nima inverzija Srednje vrednos-ti čađi u g/m3 Maksimalnevrednosti ča-đi u danima inverzije
2013 37 34 20 (58,8%) 127 414
2014 55 30 23 (76,7%) 103 265
2015 43 21 15 (71,4%) 82 187
2016 44 32 23 (71,1%) 108 289
2017 18 12 6 (50 %) 89 164
U Izveštaj o stanju životne sredine u gradu Užicu za 2018.godinu konstatovano je da bi se ispunio zahtev iz Uredbe o dozvoljenom broju dana sa prekoračenjima dnevne vrednosti PM10, potrebno je za 43,3 odsto smanjiti emisiju.To zahteva sistemski pristup u daljem rešavanju problematike aerozagađenja.
Moguće mere za poboljšanje kvaliteta vazduha u Užicu
I mi u Srbiji treba da se ugledamo na pozitivna svetska iskustva u zaštiti vazduha. Na primer Engleska je rešila pitanje smoga u Londonu, jer njihovi političari ozbiljno razmišljaju o tome kako da im se ne vrate sive godine. Kinezi su pre dve godine u gradu Sianu sagradili prečišćač vazduha u obliku tornja visine 100 metara, koji dnevno proizvodi 10 miliona kubnih metara čistog vazduha. Time su u oglednom području od 10 kvadratnih kilometara gradske površine, nivo smoga smanjili na umeren nivo, čak i tokom onih dana kada je inače veoma veliko vazdušno zagađenje. Kinezi u partnerstvu sa Ujedinjenim nacijama, pored toga grade i svojevrsni „zeleni“ zid od drveća, čija je prevashodna namera da spreči širenje peščanih oluja. U ovom ekološkom poduhvatu od 2003 do 2050. godine treba da bude posađeno više od sto milijardi stabala, pretežno bresta, čija će dužina biti više stotina hiljada kilometara. U Sarajevu koje je slične konfiguracija kao i Užice razmišlja se o projektu „Weather Generator”, koji taj grad treba da zaštiti od smoga, a njegov aerodrom od magle. Tu se radi o LLC tehnologiji, originalno razvijenoj u SSSR-u, a koju je prof. Jurij Tkačenko dalje usavršio u Ujedinjenim Arapskim Emiratima i došao do toga da se deluje na lokalne procese u atmosferi, čime se postiže sprečavanje magle i smanjuje zagađenje vazduha u gradovima. Pet takvih stanica bi u Sarajevu „razbilo“ zagađenja i maglu.
Znamo da aerozagađenja povećavaju broj obolelih i umrlih, kao i da lečenje i gubici ljudskih života koštaju porodicu i državu. Kreatori državne politike treba da donesu mere koje će sprečiti stvaranje aerozagađenja. To se ne može postići preko noći, ali treba osmisliti sistem ekološke zaštite i održivog razvoja. Srbija smanjuje aerozagađenje u sektoru termoenergetike, ali to nije dovoljno jer previše gradova je dostiglo crveni nivo i pre nego što su startovale gradske toplane. Uvek može više, zaključio je dr Đuričić.
PREDLOZI MERA
Kvalitet vazduha u Užicu se može podići na zadovoljavajući nivo preduzimanjem niza mera od kojih su najvažnije:
-Decu treba učiti da je ovo jedina planeta koju imamo, a da su njihovi preci krivi za postojeće stanje zagađenosti vazduha i klimatske promene, koje ćemo tek platiti.
-Osmišljavanje aktivnosti na bržoj gasifikaciji grada, koja bi podrazumevala stvaranje ambijenta da gas bude dostupan i siromašnijim građanima. Ovo treba da bude Projekat čiji je nosilac Grad Užice, a uključiti pored AD „Užice gas“ i banke, proizvođače kotlova, radijatora, stručnjake – projektante i izvođače radova na uvođenju gasnih instalacija. Treba omogućiti kreditne linije prihvatljive i za penzionere i sve one sa niskim primanjima.
-Izrada Studije lokalnog saobraćaja, kojom bi se regulisao saobraćaj u gradu, uvele jednosmerne ulice, otvorile pešačke zone, uveo gradski saobraćaj na električni pogon, koji bi bio dostupan svim građanima, tako da destimuliše korišćenje sopstvenog automobila. Znači da umesto individualnog treba razvijati i stimulisati javni prevoz.
-Poboljšanje sistema Monitoringa zagađenja životne sredine, čiji rezultati bi se ekspertski mogli ocenjivati i poslužiti za projektovanje mera unapređenja životne sredine. U ovu aktivnost pored Zavoda za javno zdravlje treba uključiti i Laboratoriju za ekologiju Akademije strukovnih studija Zapadna Srbija sa sedištem u Užicu.
-Nastaviti aktivnosti na pošumljavanju teritorije grada Užice i okoline. Pokrenuti inicijativu preko poslanika iz Užica da se promene zakonska akta i omogući da se pašnjaci i oranice mogu pretvarati u šume bez finansijskih obaveza vezanih za konverziju. Inicirati i izmenu prostornih planova i stvoriti ambijent za plansko pošumljavanje. Spremno dočekati poglavlje o Ekologiji i ponuditi Evropskoj uniji projekte pošumljavanja i naplatiti joj to.
-Nastaviti sa subvencijama vezanim za energetsku efikasnost porodičnih stambenih objekata, kao i sa akcijama besplatnog čišćenja odžaka i obezbediti za tu namenu značajnija sredstva. AD „Užice gas“ da u kontinuitetu realizuje „Užice – čistiji grad“. JKP „Bioktoš“ da obezbedi dovoljno zatvorenih buradi za pepeo i spreči prosipanje žara u kontejnere za smeće.
-Preko Šumskog gazdinstva obezbediti na vreme (mart, april) ogrevno drvo i učiniti ga dostupnim građanima.
-Inspekcijske službe treba sistematski da preduprede pojavu akcidenata vezanih za parametre životne sredine, a kada preventiva nema zadovoljavajuće rezultate da dosledno sprovode propisano kažnjavanje svih onih koji zagađuju životnu sredinu.