Pocetna Ekonomija Krupne promene u radu u sektoru industrije

Krupne promene u radu u sektoru industrije

1347
0
Podelite

Privreda našeg regiona odreagovala je prilično fleksibilno, uz iznalaženje različitih načina prilagođavanja. Posmatrano po sektorima, prvi udar najviše je pogodio sektor usluga – pre svega turizam, ugostiteljstvo ali i saobraćaj i deo trgovine. Sektor industrije napravio je krupne promene u svom radu, upućivanjem dela zaposlenih na rad od kuće i redukovanjem preostalih, pa je u dobroj meri uspeo da održi proizvodni proces, kaže za „Vesti“ Ana Lapčević, direktorka PKS- Regionalne privredne komore Zlatiborskog upravnog okruga

Kako biste sada ocenili situaciju u privredi na području koje pokriva PKS-RPK Zaltiborskog upravnog okruga, mislim na sve privredne grane, od industrije do turizma i poljoprivrede?

Uslovi vanrednog stanja uz ograničenje kretanja, ukidanje javnog saobraćaja, ali i velike promene u odvijanju transporta roba, neophodnost sprovođenja mera zaštite radi očuvanja zdravlja zaposlenih, kao i nove administrativne procedure, neminovno su doveli do toga da deo privrednih subjekata drastično smanji ili potpuno obustavi svoju aktivnost. Oko 130 firmi je redukovalo preko 90 odsto svog poslovanja, uz održavanje samo neophodnog minimuma. Oko 7.000 zaposlenih je na kolektivnom odmoru ili nekom drugom vidu odsustva. Tome treba dodati veliki broj preduzetnika, pogotovu onih sa jednim ili nekoliko zaposlenih – kaže Ana Lapčević

-U uslovima poslovanja izmenjenim usled pandemije virusa, gde su okolnosti potpuno nove i nepoznate, a nema jasnog odgovora na pitanje šta će se dešavati po njenom okončanju, privreda je odreagovala prilično fleksibilno, uz iznalaženje različitih načina prilagođavanja. Veliki sistemi, zahvaljujući snažnom potencijalu ali i iskustvima iz ranijih kriznih perioda, uspeli su da svoje poslovanje usklade sa novonastalim okolnostima, uz neophodne promene režima rada. Preduzetnici, mikro, mala i srednja preduzeća suočila su se sa izazovima kao što su pokrivanje osnovnih troškova poslovanja i rešavanje odlaganja i otkazivanja porudžbina, ali i očuvanje likvidnosti. Posmatrano po sektorima, prvi udar najviše je pogodio sektor usluga – pre svega turizam, ugostiteljstvo ali i saobraćaj i deo trgovine. Sektor industrije napravio je krupne promene u svom radu, upućivanjem dela zaposlenih na rad od kuće i redukovanjem preostalih, pa je u dobroj meri uspeo da održi proizvodni proces. Poljoprivreda i prehrambena industrija zahvaljujući pre svega stabilnoj ili povećanoj tražnji za hranom, za sada dosta dobro odoleva izazovima, mada je i u ovom sektoru neminovno došlo do promena i prilagođavanja.

Kako funkcionišu privredna društva na području koje pokriva PKS-RPK Zlatiborskog upravnog okruga, koliko ih je obustavilo proizvodnju, da li su se pojedina preorjentisala na drugu, deficitarniju vrstu proizvodnje?

-Uslovi vanrednog stanja uz ograničenje kretanja, ukidanje javnog saobraćaja, ali i velike promene u odvijanju transporta roba, neophodnost sprovođenja mera zaštite radi očuvanja zdravlja zaposlenih, kao i nove administrativne procedure, neminovno su doveli do toga da deo privrednih subjekata drastično smanji ili potpuno obustavi svoju aktivnost. Oko 130 firmi je redukovalo preko 90 odsto svog poslovanja, uz održavanje samo neophodnog minimuma. Oko 7.000 zaposlenih je na kolektivnom odmoru ili nekom drugom vidu odsustva. Tome treba dodati veliki broj preduzetnika, pogotovu onih sa jednim ili nekoliko zaposlenih. Sa druge strane, ima kompanija koje pre svega zbog ranije preuzetih ugovornih obaveza ili čak povećanog obima narudžbina, uglavnom od kupaca iz inostranstva rade nesmanjenim tempom. Najzad tu su i kompanije koje su izmenile svoj proizvodni program, te na taj način očuvale broj zaposlenih, na primer iz tekstilne industrije, prelaskom na proizvodnju zaštitnih maski i druge opreme.

Ima li otpuštanja radnika? Znam da ima onih koji i zapošljavaju nove radnike, mada, doduše, nije to veliko zapošljavanje?

-Na području našeg regiona otpuštanja su sporadična. Mere Vlade RS su usmerene upravo ka očuvanju broja zaposlenih, a privredna društva sa kojima je PKS – RPK Zlatiborskog upravnog okruga svakodnevno u kontaktu na sve načine pokušavaju da ne otpuštaju svoje radnike. Takođe, značajan broj firmi planira postepeno vraćanje zaposlenih i povećenje aktivnosti posle vaskršnjih praznika.

Na koje probleme najčešće privrednici ukazuju u ovom periodu i koliko možete da im pomognete da ih prevaziđu?

-Transport roba i problemi u odvijanju saobraćaja, uz velike gužve na granicama bili su prvi ozbiljniji problemi sa kojim su se privrednici suočili. Sada ističu da je najveći uticaj na poslovanje izazvalo odlaganje ili otkazivanje porudžbina, nemogućnost pokrića osnovnih troškova poslovanja, ograničenja radnog vremena kao i nemogućnost naplate potraživanja. Za mnoge, veliki izazov je bio organizacija rada u uslovima ograničenja kretanja uz sprovođenje uvedenih administrativnih procedura. Pomoć Komore u njihovom rešavanju sastoji se pre svega u tačnom i blagovremenom informisanju privrednika o svim promenama uslova i okolnosti u kojima se poslovanje odvija. Pokrenut je novi specijalizovani info servis putem kojeg privrednici mogu da se informišu o svim ključnim pitanjima vezanim za poslovanje u zemlji i inostranstvu, uticaju na pojedine sektore, kao i o najnovijim dešavanjima, zvaničnim preporukama i merama. Cilj nam je da pružimo podršku privrednicima i da zajedničkim rešenjima umanjimo posledice po poslovanje. Stručne službe Privredne komore Srbije u stalnom su kontaktu sa predstavnicima Vlade Srbije, resornih ministarstava, nadležnih institucija, kao i međunarodnih poslovnih asocijacija i organizacija, preko mreže privrednih komora, kako bi pomogli privrednicima da prevaziđu izazove i smanje negativni uticaj korona virusa na poslovne rezultate.

Da li i koje najčešće nedoumice privrednici imaju što se tiče implementacije Programa pomoći privredi koje je prošle sedmice usvojila Vlada Srbije?

-Paket mera koje je Vlada Republike Srbije usvojila, razumljivo, izazvao je ogromno interesovanje privrednika, a najčešća pitanja odnose se na to ko ima pravo na mere pomoći, od kada počinje primena kao i na praktične korake u implementaciji. Zbog toga, PKS na svojoj internet stranici ažurira najčešća pitanja i odgovore, a preko mreže regionalnih Komora i direktno dostavlja privrednicima.

PKS-RPK Zlatibroskog upravnog okruga dala je značajan doprinos u formiranju elektronske pijace u Užicu. Imate li povratnih informacija kako ona funkcioniše i koliko je okupila poljoprivrednih proizvođača, sa kog područja? Kako je građani mogu koristiti?

-U saradnji sa lokalnim samoupravama i javnim komunalnim preduzećima koja gazduju pijacama, prikupili smo podatke o onim proiizvođačima svežeg voća, povrća, mlečnih proizvoda, prerađevina od mesa, meda i drugih proizvoda, koji žele da kupcima isporučuju robu na kućnu adresu. Od prodavaca i kupaca se očekuje da poštuju zakonske odredbe kao i sve mere zaštite u cilju sprečavanja infekcije. Brojevi telefona proizvođača su navedeni na internet stranici PKS -RPK Užice i svi zainteresovani građani mogu ih direktno kontaktirati. Za sada je dostupno preko 80 proizvođača, a nadamo se da će njihov broj biti i veći. Ova aktivnost nam je pokazala da je proizvođačima potrebna informatička podrška, da bi ovu uslugu ubuduće mogli da na kvalitetan način razvijaju, pa ćemo na tome ubrzo početi da radimo.