Pocetna Društvo  „PAHULjICA“: Jedini cilj-sačuvati proizvodnju i radnike

 „PAHULjICA“: Jedini cilj-sačuvati proizvodnju i radnike

1405
0
Podelite

Pandemija koronavirusa učinila je da fleksibilnost užičkog tekstilnog preduzeća „Pahuljica“ dođe do punog izražaja i iznedrila je nove proizvode i usluge. Od osnovnog proizvodnog programa koji je usko vezan za hotelijerstvo i ugostiteljstvo, nije se odustalo, mada on trpi posledice i deli sudbinu sektora koji prati. Za Srđana Ristanovića u ovako nepredvidivoj situaciji, jedini cilj je sačuvati proizvodnju i radnike

Tekstilno preduzeće „Pahuljica“, u vlasništvu porodice Ristanović prisutno je na tržištu od 1992. godine. Nastalo je u veoma teškim vremenima za domaću tekstilnu industriju, prebrodilo sve teškoće i padove i od pre nekoliko godina potpuno se stabilizovalo i sitnim, ali sigurnim koracima zakoračilo u svoj novi period razvoja. Da je sve krenulo uzlaznom linijom pokazivao je i godišnji rast proizvodnje i do 30 procenata. Ali, već u prvom kvartalu ove godine došla je pandemija koronavirusa i značajno omela pravac planiranog razvoja. Međutim, posvećenost poslu, upornost, stručnost, dobra procena situacije na tržištu i izuzetno jedinstvo cele porodice uz podršku i korektnu saradnju sa zaposlenima, pokazalo je da je „Pahuljica“, ma koliko joj ime ukazivalo na nežnost i krhkost, sposobna da preživi i najteže situacije kakva je ova sada u celom svetu, izazvana virusom korona.

Preduzeće je pokazalo svoju fleksibilnost od samog početka proglašenja pandemije u državi. Već 17. marta, uz svoj osnovni proizvodni program namenjen sektoru hotelijerstva i ugostiteljstva, a među prvim tekstilnim firmama u Srbiji, počinje proizvodnju zaštitnih maski od sertifikovanih pamučnih materijala, medicinskog kepera, za višekratnu upotrebu. Tako je u svojim pogonima, radeći punim kapacitetom, za sedam dana kompanijama u Užicu i u užičkom kraju isporučila skoro 20.000, a do danas, više od 300.000 komada. U međuvremenu, počinje proizvodnja skafandera od netkanog, sertifikovanog platna, kapa. Sada „Pahuljica“ uz to nudi i plasira na tržište prsluke, brislete-fotir natopljen alkoholom sa mirisom borovine koje i servisira, odnosno, dezinfikuje posle svakog korišćenja, pakuje gel za suvo pranje ruku, a svoju ponudu komletira vizirima, alkoholom.
-Uvek smo u proizvodnji imali tu sposobnost da se brzo prilagodimo novim trendovima što se i sada pokazalo. Kada je počela pandemija i od uvođenja vanrednog stanja, rad na osnovnom programu se smanjivao pa je naš jedini cilj bio da održimo proizvodnju i broj radnika. Inače, ulazak u nove proizvode, generalno, nije zahtevao ogroman posao i vreme. Veoma sam zadovoljan kako smo deo proizvodnje brzo usmerili na proizvode potrebne zdravstvu u zaštiti od koronavirusa, kombinezone, skafandere, kamašne, kape, sve što možemo. Dnevno, u punom kapacitetu možemo da sašijemo 200 skafandera, ali, naravno, radimo u skladu sa potrebama tržišta- kaže Srđan Ristanović, menadžer proizvodnje. Potrebno je reći, iako to Ristanović ne ističe, da je „Pahuljica“ u proteklom periodu donirala značajne količine robe, pre svega, užičkom zdravstvu.
Što se tiče osnovnog proizvodnog programa koji je usko vezan za hotelijerstvo i ugostiteljstvo, on se realizuje, ali su narudžbine posteljina, peškira, uniformi, znatno manje i zato se u „Pahuljici“ pomno prati šta se događa u ovom sektoru. Samo tokom marta, aprila i maja, finansijski efekat u ovom programu lošiji je za oko 30 procenata u odnosu na iste mesece prošle godine, a to je za ovo preduzeće veliki pad. Izvoza u Crnu Goru nema. Prošle godine do juna je bilo preko 20 isporuka, a ove u istom periodu samo nekoliko, mogu da se izbroje na prste jedne ruke. Na hrvatsko tržište deo ugovorenog izvoza realizovan je samo početkom godine, ostalo je sve otkazano.

-Prilagodili smo se i snašli u datom momentu i za određeni period. Situacija nas naterala da stalno razmišljamo o novim uslugama i novim proizvodima koje bismo mogli da ponudimo kupcima. Sve to traži i ulaganja. Na primer, da bismo pakovali gel za suvo pranje ruku koje nudimo hotelima, restoranima, apotekama, morali smo da kupimo pakericu, pa i za brislete koje proizvedemo i servisiramo potreban je dodatan rad. Ipak, sve je to da se preživi iz dana u dan – kaže Srđan.

-Da nije bilo mera koje je Vlada prvi put donela pa i sada, teško da bismo išta mogli sami da uradimo. Međutim, pitanje je dokle će sve ovo sa koronom da traje, šta će i kako će biti naredne godine. Ne znamo kako će biti kada sve dođe na naplatu i porezi, doprinosi, krediti. Zato je sve nepredvidivo. Sada, bukvalno gledamo da prebrodimo mesec za mesecom – kaže Srđan.

U okviru brojnih usluga koje u ovom momentu „Pahuljica“ nudi tržištu, jeste i servisiranje hotelskih tekstilnih proizvoda – pranje, peglanje, opremanje. Dnevni kapacitet njihove perionice je tona i po veša, ali je sada i za to manje posla.

„Pahuljica“ nije otpuštala radnike. Ima preko 20 zaposlenih, a tokom proteklih meseci primljeno je još troje novih ne zbog povećanja obima posla, već, kako kaže Srđan, zato što su ti profili radnika i inače, nedostajali u preduzeću. Proizvodnja se odvija uz primenu svih mera zaštite zdravlja zaposlenih, donet je i poštuje se i Pravilnik o preventivnim merama za bezbedan i zdrav rad za sprečavanje pojave i širenja epidemije zarazne bolesti..

-Ne znam šta da očekujemo u narednom periodu. Mislim da će biti još ovakvih talasa zaražavanja. Situacija nije nimalo naivna. Ne očekujem da nam krene izvoz. Totalno je neizvesno, ali šta je tu je. Borićemo se, pa ćemo videti – kaže Srđan Ristanović.