-Evidentno je da kvalitet vazduha u zimskim mesecima i dalje nije na zavidnom nivou, ali da sve sprovedene mere i aktivnosti na rešavanju ovog problema daju efekte pokazuju godišnji izveštaji Zavoda za javno zdravlje. U njima se jasno vidi da se iz godine u godinu ukupan broj dana sa pojačanim aerozagađenjem smanjuje na godišnjem nivou- navodi Nada Jovičić, član Gradskog veća za zaštitu životne sredine
Planom kvaliteta vazduha koji je usvojen početkom ove godine koji je odobrilo Ministarstvo za zaštitu životne sredine i u skladu sa Kratkoročnim akcionim planom zaštite kvaliteta vazduha na snazi je odluka o korišćenju gasa za sve pravne subjekte kojima je Grad osnivač i sve kojima je pomogao da se priključe na gasifikacionu mrežu. Prema zvaničnim zahtevima dobili smo i potvrde da se poštuje odluka. Građani se u kontinuitetu obaveštavaju o stanju kvaliteta vazduha putem zvanične internet stranice grada Užica, medija, a mogu da instaliraju SEPA-aplikaciju za satno praćenje kvaliteta vazduha i automatske merne stanice u Užicu. Kao i svake godine kontrolišu se kotlarnice iznad 50kW, s tim što Grad ima samo jednog ekološkog inspektora, a i dalje je aktuelna epidemiološka situacija, pa se sporije odvija ova aktivnost.Čim je došlo do pojačanog aerozagađenja upućen je apel građanima da svi oni koji koriste ugalj po mogućstvu pređu na neki drugi energent. Građanima je skrenuta pažnja i na značaj smanjenja upotrebe motornih vozila, ali i svim rizičnim grupama da ne provode vreme na otvorenom prostoru.
Šta je sve urađeno u proteklom periodu za smanjenje aerozagađenja?
Počev od gasifikacije grada i konverzije kotlarnica urađeno je mnogo, ali to i dalje nije dovoljno za potpuno rešavanje ovog višedecenijskog problema. Konvertovano je 75 odsto kotlarnica JKP Gradske toplane, na gasnu mrežu priključeni su svi objekti osnovnih škola i veći deo vrtića, a na inicijativu Grada smanjena je cena priključka na gasifikacionu mrežu tako da će u narednoj godini biti niža u odnosu na dosadašnju. Iz budžeta grada Užica izdvajaju se sredstva i za sufinansiranje mera energetske efikasnosti na individualnim stambenim objektima. Ova sredstva se iz godine u godinu uvećavaju, a značajno je da ove mere daju efekte, pa je za sledeću godinu planirano uvećanje iznosa za još pet miliona dinara.U protekle dve godine pošumljeno je 14,5 hektara gradskog zemljišta, nastavićemo i ubuduće jer nam je svima jasno da su zelene površine najbolji način borbe protiv lošeg kvaliteta vazduha. U cilju povećanja zelenih površina sprovodi se i akcija „16000 stabala za 16000 ložišta“. Uz sve ove odrađene i planirane aktivnosti u kontinuitetu se vrši kontrola kvaliteta vazduha kroz lokalnu i državnu mrežu stanica. Građani se u kontinuitetu obaveštavaju o stanju kvaliteta vazduha, a ove godine se to čini intezivnije u odnosu na protekli period. Evidentno je da kvalitet vazduha u zimskim mesecima dalje nije na zavidnom nivou, ali da sve sprovedene mere i aktivnosti na rešavanju ovog problema daju efekte pokazuju godišnji izveštaji Zavoda za javno zdravlje. U njima se jasno vidi da se iz godine u godinu ukupan broj dana sa pojačanim aerozagađenjem smanjuje na godišnjem nivou.
Koliko sredstava se očekuje od naplate eko takse, koliko je poslato rešenja, šta će od tih sredstava biti urađeno i kako komentarišete osporavanja za plaćanje ove naknade?
Grad Užice je jedna od retkih lokalnih samouprava u kojoj nema nenamenskog trošenja sredstava za zaštitu životne sredine. Sredstva po osnovu naplate Lokalne naknade za zaštitu i unapređenje životne sredine u prethodnom periodu uvećavana su dodatnim sredstvima gradskog budžeta i trošena isključivo u skladu sa Programom korišćenja sredstava budžetskog fonda za zaštitu životne sredine na koji saglasnost daje Ministarstvo zaštite životne sredine. Sredstva koja grad bude dobijao od naplate posebne naknade za zaštitu i unapređenje životne sredine, odnosno eko takse biće korišćena za tu namenu.Za sada broj utvrđenih rešenja na teritoriji grada Užica je oko 5000, po osnovu kojih je iznos uručenih rešenja preko 32 miliona dinara.
Uredbom o kriterijumima tačno su definisane aktivnosti koje i koliko utiču na životnu sredinu, kao i visina koju pravna lica i preduzetnici treba da plate, a pri tom ne smeju biti veća od 0,4 odsto od godišnjeg prihoda obveznika. Ovom Uredbom su izuzeta fizička lica, a po važećoj Uredbi teret je samo na pravnim subjektima. Lično se nadam da će, prema osnovnom postulatu „zagađivač plaća“, ovo biti prošireno, tako da svi, bez obzira da li su fizička ili pravna lica, u skladu s procenom negativnog uticaja na životnu sredinu će morati da plaćaju naknadu u vidu eko taksi.
Koliko je do sada uloženo u energetsku efikasnost i koji su podaci za 2020.godinu, a kakvi su planovi za narednu godinu?
Za subvencionisanje mera energetske efikasnosti individualnih objekata od 2015.kada se počelo sa ovim projektom do 2020.godine iz budžeta grada izdvojeno je 51,2 miliona dinara, a subvencije je dobilo 609 domaćinstava. U 2020. godini iz gradskog budžeta izdvojeno je 39,5 miliona dinara. Potpisani su ugovori za sufinansiranje mera energetske efikasnosti na 500 objekata i to 270 ugovora za nabavku kotlova na gas, 23 za nabavku kotlova na pelet, 106 za izradu termoizolacije i 101 ugovor za zamenu stolarije. Za narednu godinu planira se izdvajanje još većeg iznosa i to 45 miliona dinara. Ovde govorimo samo o subvencionisanju mera energetske efikasnosti za domaćinstva. Osim ovih sredstava, svakako se planira i deo sredstava za sanaciju javnih objekata, stambenih zgrada, kao i za izradu eleborata i tehničke dokumentacije kako bismo mogli da apliciramo na pojedine konkurse koje raspisuju ministarstva ili evropski fondovi.
Sa kojim problemima vam se najčešće obraćaju građani?
U toku grejne sezone najveći problem je, svakako, aerozagađenje za koje svi imaju negativne stavove, što je potpuno razumljivo. Veliki broj sugrađana smatra da nisu dobro obavešteni o stanju kvaliteta vazduha. Pojedini se žale kako njihove komšije koriste ugalj lošeg kvaliteta, ili u svoje ložne uređaje kao energent stavljaju istrošena ulja ili neke druge materije i od lokalne samouprave očekuju iznalaženje načina za sprečavanje takvog vida grejanja. Drugima je veći problem parkiranje automobila, a veliki broj sugrađana sugeriše da se komunalni otpad ne odlaže na mesta za to predviđena, da se pepeo prosipa po ulici ili pored kontejnera, da se u vreće za pepeo odlaže druga vrsta otpada, da se stvaraju nove divlje deponije, otpad se baca u potoke i šume…Sve to ukazuje da i dalje postoji određen broj nesavesnih sugrađana koji svojim neodgovornim ponašanjem narušavaju životnu sredinu, a da lokalna samouprava osim konkretnih aktivnosti mora još dugo raditi i na edukaciji stanovnika.
Kakvi su planovi za naredne godine i na čemu ćete posebno insistirati?
Grad je već u proceduri za postavljanje displeja kod automatske merne stanice kako bi rezultati merenja kvaliteta vazduha bili još transparentniji, iako su satni rezultati preliminarni i neverifikovani. Ovo se radi prvenstveno zbog naših sugrađana koji nemaju iz nekog razloga pristup internetu. Radi se i na povećanju broja mernih mesta na teritoriji grada Užica, a u planu je da u narednom periodu postavimo i meteorološku stanicu.Za poboljšanje kvaliteta vazduha jedna od značajnih mera je i pošumljavanje, tako da se planira kontinuirano povećanje zelenih površina na teritoriji grada.Nastavljamo sa subvencionisanjem mera energetske efikasnosti na individualnim stambenim objektima kako bismo olakšali našim sugrađanima priključivanje na gasifikacionu mrežu i smanjili emisiju štetnih materija u atmosferu kroz uštedu energije. S obzirom da je ustanovljeno i da se iz čistih odžaka emituje neuporedivo manja količina štetnih materija nego iz onih koji se ne čiste, potrudićemo se pomognemo u njihovom pravilnom održavanju odnosno da se čiste pred svaku grejnu sezonu.U okviru saobraćaja kao jednog od činilaca aerozagađenja grad već radi na unapređenju javnog prevoza, planira i postepeno rešavanje parkirališta. Važno je da svi ciljevi Planom kvaliteta vazduha za Grad Užice do 2023. godine budu i realizovani. Insistiraćemo na pojačanom radu inspekcijskih i komunalnih službi ne samo po pitanju aerozagađenja već i kompletne zaštite životne sredine, što podrazumeva kontrolu upravljanja komunalnim otpadom, otpadnim vodama….Radićemo i na unapređenju efikasnosti javnih usluga u oblasti upravljanja otpadom, prvenstveno komunalnim. Po okončanju epidemije, intezivno će se raditi na edukaciji stanovništva ne samo o upravljanju otpadom, već i o načinima zaštite životne sredine.
Koja je vaša poruka građanima o čemu treba da vode računa s obzirom na direktnu vezu između zdravlja i životne sredine?
U periodu pre vanrednog stanja zbog još aktuelne epidemije koronavirusa održane su tribine u organizaciji Zelenog saveta grada Užica upravo na teme povezanosti zdravlja i životne sredine, na kojima su se prisutni upoznali sa poražavajućim činjenicama negativnog uticaja prvenstveno lošeg kvaliteta vazduha na zdravlje najviše kod dece. Ako govorimo o aerozagađenju bilo bi poželjno da ko god ima ikakvu priliku da sa uglja pređe na pelet ili gas da tu priliku iskoristi. Činjenica je da to nisu mala ulaganja, ali su ipak velika za zdravlje i nas i naših potomaka, zaključila je Jovičić.