Pocetna Ekonomija Korona ih nije uzdrmala

Korona ih nije uzdrmala

836
0
Podelite

„Unitrag“ je prošle godine zbog pandemije virusa korona radio sa polovinom kapaciteta, međutim, ukupan prihod biće ipak smanjen za oko 20 odsto, jer su troškovi smanjeni i do 60 odsto u odnosu na 2019. godinu. Očekuje se da krajnji finansijski rezultat poslovanja bude pozitivan. Novi iskorak preduzeća u ovoj godini biće turizam, a u toku je i izgradnja savremene, ekološke perionice za kamione i autobuse u Sevojnu

-Prošla godina zbog pandemije virusa korona bila je izuzetno teška i možda najteža u domenu usluga kojima se mi bavimo. Nismo imali ograničenja što se tiče prolaza, ali jesmo u smislu smanjenja svih privrednih aktivnosti što je usko povezano sa saobraćajem. Osim toga, naš dugogodišnji i stalni problem nedostatka vozača, došao je do izražaja. Kada sve sagledamo, prošle godine smo radili sa 50 odsto kapaciteta. Ipak, finansijski efekat, odnosno, ukupan prihod manji je za oko 20 procenata, jer smo smanjili i troškove skoro do 60 odsto u odnosu na 2019. što je dosta više nego smanjenje ukupnog prihoda. Drago mi je što i zaposleni vide da ne možemo da se rasipamo i da, hteli – ne hteli, moramo da tražimo izlaz u smanjenju troškova. Doduše, završni račun nije još gotov, procenjujem da nećemo iskazati gubitak i da će dobit biti nešto ispod one koja je ostvarena u 2019. tako da nas finansijski efekat neće uzdrmati – kaže, između ostalog Branko Bešević, vlasnik preduzeća za drumski međunarodni transport „Unitrag“ DOO Užice sumirajući poslovanje ovog značajnog transportnog preduzeća u prošloj godini u kojoj je apsolutno vladao korona virus i koji će ostaviti svoje posledice. Po rečima Beševića, za „Unitrag“ će jedna od posledica biti eventualno smanjenje broja vozila, doduše, to će biti sprovedeno zamenom kamiona starih oko pet godina novim koji će imati veći procenat iskorišćenja pa će to uticati da ukupan prihod bude od tri do pet miliona evra na godišnjem nivou.

„Unitrag“ od ukupnog prihoda 99,9 odsto ostvaruje na inostranom tržištu. Po rečima Beševića, Srbija je sve više uključena u međunarodnu podelu rada i ako počne oporavak privrednih aktivnosti u zapadnoj Evropi za privredu Srbije neće biti problema, ali ako se u evropskoj privredi produbi recesija, nateraće mnoge u Srbiji da menjaju svoje delatnosti. Što se tiče očekivanja u ovoj godini, Bešević, između ostalog kaže:
-Uvek sam bio veliki optimista i uvek sam u velikim krizama video neki izlaz. Sada su moje nade uperene prema vakcini. Mnogi prognoziraju da će pandemija popustiti do juna, jula, a ja kažem, neka se to dogodi i u novembru pa ćemo se nekako snaći.

„Unitrag“ ima sada ukupno oko 70 zaposlenih od kojih je pet saobraćajnih inženjera. Zaposlenih je ranijih godina bilo i do 120. Do prošle godine preduzeće je raspolagalo sa oko 70 kamiona, a trenutno ima 42 od kojih je aktivnih 36.

Ostali su spremni da budu zamenjeni za nove. Zanavljanje vozila godinama se odvija u kontinuitetu. Branko Bešević zna i da kaže da snaga njegove firme nije u broju kamiona, već u ljudima koji se staraju o njima.

-Mislim da ćemo do novembra iduće godine imati sve kamione najvišeg standarda euro 6 i nijedan neće biti stariji od četiri godine. Jedan novi kamion može da postigne efekat dva, uslovno rečeno, naša starija kamiona, mada su i to novi kamioni. Trudimo se da idemo u korak sa onima u zapadnoj Evropi – pojašnjava Bešević koji se od početka razvoja sopstvenog biznisa uvek poredio i ugledao na najbolje u Evropi. Te četiri godine koliko novi kamion od kupovine voze vozači „Unitraga“ održavaju „Reno“ i „Volvo“ na osnovu ugovora koji „Unitrag“ ima sa ovim proizvođačima.

-Sva vozila će funkcionisati na taj način kada dogodine zamenimo i ostatak kamiona i zato nemam potrebu za nekim svojim servisom za održavanje, jer nama ostaje samo dnevna nega – kaže Bešević.

Osnovna delatnost „Unitrag“-a tokom svih proteklih 29 godina postojanja i rada je međunarodni drumski transport sa uslugama carinskog posredovanja, pretovara i skladištenja robe u magacin. Međutim, u ovom preduzeću uvek imaju ideja za nove iskorake. Nekada je „Unitrag“ uvozio poluprikolice, a 2018. predstavništvo koje preduzeće ima u Beogradu, organizovalo je izvoz svežeg voća u Rusku Federaciju. Trenutno, na ovim poslovima nije akcenat. Najnoviji iskorak u poslovnoj politici jeste turizam. Zapravo, do kraja godine, preduzeće će moći turistima na Zlatiboru da ponudi apartmane koji su u izgradnji.

-To radimo zato što je smanjen obim posla u transportu, samim tim dolazimo do toga da imamo višak zaposlenih u administraciji, a oni, kao i svi drugi, u preduzeću rade već 20 godina. Kome onda da kažem da zbog obima posla mora da ode iz firme. Ja to ne mogu da uradim i sve dok sam vlasnik firme, to neću uraditi. Međutim, mogu da kažem, smanjen je obim posla u transportu, ali imamo apartmane na Zlatiboru pa je tu potrebno radnika – kaže Bešević i dodaje da i on koji je završio Saobraćajni fakultet i preko 40 godina radio u toj oblasti, sada mora početi da „uči“ i turizam.

Inače, naredne godine navršiće se tri decenije samostalnog rada „Unitraga“. Zapravo, kada je odlučio da se bavi privatnim poslom, Bešević je prve četiri godine radio sa partnerima iz Beograda. Kada se osamostalio imao je dva kamiona i četvoro zaposlenih. Osnovna delatnost bila je međunarodni transport, pre svega, u zemljama zapadne Evrope. Veći rast preduzeće je ostvarilo sredinom devedesetih.

– Kada sam posle osam godina rada napustio tadašnje užičko preduzeće „Raketa“, teretni saobraćaj, našao sam se na potpuno praznom poligonu, ali sam hteo da vidim kako mogu da preživim. Uspeo sam i svih proteklih godina trudio se da idemo korak napred, nikada nije bilo velikih padova zato što smo uvek predviđali, a kada čovek predviđa izazove, on se sprema i da odgovori na njih. Kada se povučem, mojim naslednicima daću samo neke smernice, a oni sami neka izaberu put. Za razliku od mene oni će imati preduzeće sa razrađenom špedicijom pa i nekim drugim vrstama usluge i raspoloživom bogatom imovinom – kaže Bešević zadovoljan što su i njegova deca uključena u posao i što će nastaviti da razvijaju firmu.

Branko Bešević je do sada, kao uspešan privrednik nagrađivan brojnim nagradama, međutim, nagrade su stizale i za angažovanje u radu komorskog sistema u koji je uključen decenijama i na regionalnom i na republičkom nivou. Trenutno je predsednik Parlamenta privrednika u PKS Regionalnoj privrednoj komori Užice. Uvek se borio i bori za bolje uslove privređivanja svih privrednih delatnosti, a posebno one u kojoj i sam posluje i koju najviše poznaje, saobraćaj.

-Užice je imalo sreću da su tri najveća privredna oslonca, tri fabrike, Valjaonica bakra, Valjonica aluminijuma „Impol Seval“ i „Prvi partizan“ preživele tranziciju i sve dosadašnje krize. Mali je broj gradova u Srbiji bio u sličnoj poziciji i koliko god je to dobro, to je istovremeno uticalo i da u naš kraj budu minimalna ulaganja iz republičkih sredstva, a stranih investicija skoro da i nema. Privatni sektor malih i srednjih preduzeća jeste se razvio i razvija se, ali mislim da je to još uvek nedovoljno. Zapravo, nedostaje šire i veće horizontalno povezivanje pre svega, sa ovim velikim kompanijama, što bi bio dodatni podsticaj razvoja preduzetništva i celog privatnog sektora – ističe Bešević.

Značajna pomoć države

„Unitrag“ je prošle godine delimično koristio mere iz paketa pomoći države privredi radi ublažavanja posledica izazvanih pandemijom virusa korona. Po mišljenju Beševića i drugi, najavljeni paket pomoći, takođe, biće veoma značajan.

-Ovo je prvi put da je država osigurala privredu koja uzima kredite – ističe Bešević. Strahuje od vremena posle korone zbog prekomernog štampanja dolara i evra.

-Bojim se da ćemo doći u situaciju da će pola hleba koštati pola kilograma para – navodi Bešević.