Težio sam da sve sam uradim, od sirovine do krajnjeg proizvoda, da ne zavisim ni od koga i da imam sve mašine za takvu proizvodnju. To sam i postigao, kaže za „Vesti“ Darko Totović, vlasnik zanatske radionice Tin Design koja se bavi proizvodnjom svih vrsta reklama
Užičanin Darko Totović fudbal je trenirao skoro petnaest godina, bio je golman u „Slobodi“, zatim u beogradskom „Sinđeliću“. Posle gimnazije završava Višu trenersku školu, dobija odgovarajuće licence, a onda kreće u sasvim drugom smeru i 2003. godine u svojoj zanatskoj radionici počinje da se bavi privatnim poslom o kome ništa nije znao, da bi danas potpuno ovladao njime. Firma je rasla i razvijala se i Tin Design sada od početka do kraja napravi svaku 3D svetleću reklamu od pleksiglasa ili reklamu direktnim štampanjem na foliji i montira je. Ako već postoji idejno rešenje onda je lakše, ako ne, Tin Design radi i dizajn i klijent dobije komletnu reklamu.
Prvu mašinu za lasersko sečenje Totović je kupio 2007. godine na kredit, a sada Tin Design raspolaže mašinama čija je vrednost do trideset puta veća u odnosu na početak. Najnovija je kupljena u martu ove godine bez kredita i glavna je za štampu reklama na foliji, više nije u zakupljenom, već u svom prostoru od oko 90 kvadrata. U početku je mesečno štampano oko 300 kvadrata folije, a sada je proizvodnja povećana četiri puta.
-Moja firma je i danas zanatska radnja, jer se mi zaista i bavimo zanatom, proizvodnjom svih vrsta reklama. Pravimo sve što može da se napravi od 3D reklama od pleksiglasa i direktnom štampom na foliji koju možemo da postavimo na bilo koji materijal bilo kojih dimenzija – objašnjava Totović i navodi da je proizvodnja 3D reklama od pleksiglasa koji se ručno savija, počela pre četiri pet godina i tada se radilo do dve ovakve reklame u toku godine, a sada dve mesečno. Kvalitetna sirovina, pleksiglas u bojama, folije, boje, rasveta, a Tin Design isključivo koristi led rasvetu, može bez problema da se nabavi od dobavljača u Srbiji.
-Težio sam da sve sam uradim, od sirovine do krajnjeg proizvoda, da ne zavisim ni od koga i da imam sve mašine za takvu proizvodnju. To sam postigao pre pet godina – kaže Totović.
Totovićev Tin Design ima klijente širom Srbije, stidljivo i oprezno je iskoračio i van zemlje radeći reklame za klijente u Austriji i Belgiji. U samom Užicu, na svakom koraku mogu se videti reklame koje su nastale u radionici Tin Design-a, kao što je „Perla“, „Kadinjača“, Pekara „Starčević“, „Auto ventil“ i brojne druge, ali i na Tari, Zlatiboru, Bajinoj Bašti, Beogradu, Vršcu, Obrenovcu i tako dalje.
-Posla imamo, zadovoljni smo. Klijenti me sami nađu iako nemamo sajt, nigde se ne oglašavamo, a reklamu na našu radionicu stavili smo tek pre nekoliko meseci. Posao dobijamo samo preporukom onih za koje smo radili – navodi Totović i ističe da je njegov najvažniji princip u radu poštovanje rokova isporuke i kvalitet proizvoda.
-Mogao bih da prihvatim više posla, ali šta mi vredi od toga ako ću da kasnim u isporukama. Najvažnije mi je i da ispratim ceo proces proizvodnje reklame od početka do kraja. Ako je veći obim posla onada je nemoguće da radim na taj način – kaže Totović koji je u početku do pre pet godina radio sasvim sam, a onda kada se počeo posao širiti, zaposlio je jednog radnika i pre izvesnog vremena još jednog.
Tokom epidemije virusa korona, prvih nekoliko meseci, posao je malo stao, ali sve se sada polako vratilo u normalu i kao i ranije, konstantno ima zahteva klijenata. Na početku epidemije kada je trebalo primenjivati zaštitne mere od širenja infekcije i kada je mnogo toga nedostajalo, Totović se sa grupom Užičana uključio u izradu vizira za Zdravstveni centar Užice i Crveni krst. Da bi odradio svoj deo posla u ovoj akciji pomogli su mu Rolo Time Sevojno, ROLUX, Zlatibor, „Čumićevo sokače“ Zlatibor, Auto servis „Knežević“ i Rolomont Zlatibor. Zato je Tin Design bio među onima kojima je povodom Dana grada Užica, 9. oktobra, prošle godine, dodeljena Zahvalnica za „dela dobrote, humanosti i ljubav u vreme epidemije covid-19“. Da bi očuvao radionicu i otklonio poteškoće koje je u tom prvom naletu epidemija izazvala, Totović je koristio deo mera podrške Vlade Srbije privredi, kroz isplatu minimalne zarade. Kaže, to mu je mnogo značilo i bilo je dovoljno da povrati samopuzdanje.
-U tom periodu posao nam je, gledajući finansijski efekat, bio umanjen tri puta. Međutim, posle nekoliko meseci, polako se sve vratilo u normalnije tokove – kaže Totović.
-Cilj mi je da održim postojeći obim proizvodnje, redovnost u isporuci i kvalitet i ništa više. Ovo je zdrava firma, bez kredita, bez dugovanja, svaki dobavljač je isplaćen na vreme. Smatram da je to i jedini način poslovanja bez obzira da li se radi o malom ili velikom preduzeću. Najlakše je zadužiti se, a šta posle? Sigurno neću širiti obim proizvodnje, jer ne može to da se isprati, a s druge strane, hoću i da živim. Imam dve kćerke Nevenu i Isidoru i ne znam da li će one to nastaviti ili ćemo zajedno raditi. U svakom slučaju, obe će otići na studije, pa ćemo videti – zaključuje Darko Totović.