Pocetna Kultura Kolonija simbol užičke kulture

Kolonija simbol užičke kulture

361
0
Podelite

Međunarodna kolonija umetničke keramike „Zlakusa“ postala je simbol ne samo Zlakuse gde je doprinela oživljavanju lončarskog zanata koji je od nedavno na Uneskovoj listi svetskog nasleđa, već i celokupne užičke kulture, rekao je Ratko Trmčić

U Gradskoj galeriji u Užicu, sinoć je otvorena izložba radova nastalih na 26. Međunarodnoj koloniji umetničke keramike „Zlakusa“ održanoj ove godine u ustaljenom terminu, početkom avgusta. Izložbu čini oko 50 radova koje je 12 akademskih slikara keramičara iz Srbije, Slovenije, Češke Republike i Nemačke stvaralo kao i tokom svih protklih kolonija, od jedinstvenog materijala, mešavine gline i kalcita i tradicionalnom tehnologijom, na ručnom točku, koju koriste majstori lončari u Zlakusi od praistorije do danas. Ove, kao i prošle godine, kolonija je održana u specifičnim uslovima koje je nametnula pandemija virusa korona. Da bi ispoštovali epidemijske mere zaštite od širenja virusa, umetnici su radili u prostoru bivše kasarne u Krčagovu umesto kao svih prethodnih godina u Zlakusi, kolevci starog lončarskog zanata.

Otvarajući izložbu, Ratko Trmčić, član Gradskog veća zadužen za društvene delatnosti, istakao je da je Međunarodna kolonija umetničke keramike „Zlakusa“ postala simbol ne samo Zlakuse gde je doprinela oživljavanju lončarskog zanata koji je od nedavno na Uneskovoj listi svetskog nasleđa, već i celokupne užičke kulture.

-Pandemija čini svoje, ali manifestacija koja je do sada okupila više od 370 umetnika iz 37 država, ni u vanrednim okolnostima nije posustala, pre svega zaslugom naše Sofije Bunardžić i uz stalnu pomoć grada Užica – rekao je Trmčić istakavši da i u narednim godinama podrška grada neće izostati.

Od nastanka, posebnost Međunarodne umetničke kolonije „Zlakusa“ ogleda se kroz građenje finih spona između tradicionalnog lončarstva jedinstvenog po materijalu, metodu rada i pečenju radova na otvorenom plamenu i savremenih tendencija u umetničkoj keramici. Kolonija je uticala da savremena keramika dobije novu tehniku nazvanu „Zlakusa“ ili „Sofija“, a i da se potpuno ne ugasi stari, tradicionalni zanat kojim se u Zlakusi pre pokretanja kolonije bavilo svega nekoliko majstora.

-Sada u Zlakusi radi oko četrdesetak majstora lončara, među njima ima i žena za koje nekada nije bilo svojstveno da se bave ovim zanatom. Oni stvaraju svoje proizvode za tržište i od toga žive – navodi Sofije Bunardžić, akademska slikarka keramičarka, autorka projekta „Keramika Zlakusa“ čiji je deo i Međunarodna kolonija umetničke keramike „Zlakusa“. Za ovogodišnju koloniju materijal je obezbedio lončar Borko Sarvan u čijem domaćinstvu je obavljeno i pečenje radova na otvorenoj vatri, a umetnici su tokom kolonije posetili još nekoliko radionica u Zlakusi.

-Svi umetnici su oduševljeni ovom starom tehnologijom, materijalom i načinom rada. Zadovoljni su, pričaju svojim kolegama i preporučuju koloniju, zato preko cele godine dobijam punude od umetnika koji bi da dođu i da rade u koloniji i tako upoznaju ceo stari proces rada. Na žalost, u poslednje dve godine, zbog korone je mnogo njih moralo da otkaže svoj dolazak – kaže Sofija Bunardžić i navodi da mnogi umetnici predlažu i osnivanje centra za keramiku u bivšoj kasarni u Krčagovu u kojem bi se umetnici bavili svim tehnikama, ne samo „Zlakusom“, što bi i koloniju učinilo još zanimljivijom.

S obzirom da nije bilo prilike da publika vidi radove sa prošlogodišnje, jubilarne, 25. Međunarodne kolonije umetničke keramike „Zlakusa“, izložba koju čini oko pedesetak radova nastalih na ovoj koloniji, biće otvorena večeras u galeriji „Reflektor“ u bivšoj kasarni u Krčagovu. Potrebno je reći da je termin održavanja kolonije prošle godine zbog pandemije pomeren za sredinu oktobra jer su se organizatori nadali da će zainteresovani umetnici ipak moći da doputuju. Međutim, to se ipak nije desilo pa su u koloniji stvarali naši mladi umetnici koji žive u inostranstvu a privremeno su boravili u Srbiji, većina su bili umetnici iz Užica i Požege.

Ostavite odgovor