-U okviru projekta Regionalnog čelendž fonda jedan od finalista je i konzorcijum Tehničke škole koji čini osam kompanija: Inmold- plast iz Požege, Elektrotermija, Bela Zemlja, Largo, Turbo servis, MTK Metal-komerc, Feroplast, Alming i ABC proizvod iz Užica koje su zainteresovane za školovanje učenika za obrazovni profil operater mašinske obrade-istakao je Dragan Tucaković, direktor Tehničke škole Užice.
Pre godinu dana je Regionalni Čelendž Fond („Regional Challenge Fund“) objavio prvi poziv za podnošenje izjava o zainteresovanosti za podršku investicijama u projekte dualnog obrazovanja. Prijave su mogli podneti konzorcijumi sa teritorije Zapadnog Balkana koji se sastoje od jedne institucije za stručno obrazovanje i obuku i najmanje dve kompanije. Tehnička škola iz Užica, koja uvek teži razvoju škole u skladu sa potrebama privrede, videla je u ovom pozivu novu šansu za unapređenje i razvoj dualnog obrazovanja i napravila konzorcijum sa osam privrednih društava koja su zainteresovana za školovanje učenika za obrazovni profil operater mašinske obrade.
-Regionalni Čelendž Fond ( RČF) ima za cilj da unapredi mogućnost zapošljavanja mladih i ojača konkurentnost kompanija na Zapadnom Balkanu finansiranjem ulaganja u opremu i infrastrukturu za ustanove koje pružaju obrazovanje i obuke i koje se uključuju u aktivnosti kooperativnog odnosno dualnog obrazovanja i obuke u saradnji sa partnerskim preduzećima. To sve treba da omogući da se na tržištu rada ojača značaj stručnog obrazovanja i obuka. RČF je nastao na inicijativu nemačkog Saveznog ministarstva za ekonomsku saradnju i razvoj, delegiran je Nemačkoj razvojnoj banci (KfW), a sprovodi ga Komorski investicioni forum Zapadnog Balkana, kao glavni implementacioni partner. Ukupno je opredeljeno 4,2 miliona evra za ulaganje u savremenu opremu i infrastrukturne radove u obrazovnim ustanovama kako bi se stvorili optimalni uslovi za obrazovanje i obuke kadrova koji su potrebni privredi. Osim toga, sredstva su namenjena i za finansiranje obuka kadrova iz škola i kompanija. U okviru ovog poziva, organizatori su informisali da je bilo ukupno 205 aplikacija sa teritorije Zapadnog Balkana, od čega je 40 prijava iz Srbije. Na svečanoj ceremoniji koja je držana 1. februara 2022. godine u Beogradu je predstavljeno 11 konzorcijuma iz Srbije koji će dobiti finansijsku podršku. Jedan od finalista je i konzorcijum Tehničke škole koji čini osam kompanija: Inmold- plast iz Požege, Elektrotermija, Bela Zemlja, kao i kompanije iz Užica: Largo, Turbo servis, MTK Metal-komerc, Feroplast, Alming i ABC proizvod. Uspeh Tehničke škole u pripremi aplikacije za učešće u ovom pozivu RČF jeste rezultat posvećenosti zaposlenih koji su odgovorno pristupili ovom poslu, ali ne bi se mogao realizovati bez podrške Grada Užica koji bezrezervno pruža pomoć svim naporima škole da unapredi svoj rad i doprinese povezivanju obrazovanja i privrede. Takođe, i Regionalna privredna komora Užica je uvek uz školu i naša saradnja je rezultat dugogodišnjeg razvijanja međusobnog poverenja i uspostavljanja partnerstva koje je veoma važno za srednje stručno obrazovanje jer doprinosi njegovom značaju upravo zbog obezbeđivanja kadrova potrebnih privredi- naglasio je za „Vesti“ Dragan Tucaković, direktor Tehnčke škole Užice
Šta je sve predviđeno projektom, koliko će trajati i šta je sve obuhvaćeno realizacijom?
Cilj projekta je da učenici stiču stručne kompetencije definisane standardom kvalifikacije za obrazovni profil operater mašinske obrade u unapređenim uslovima uz primenu svih predviđenih mera za bezbednost i zdravlje na radu, što im omogućava veću konkurentnost prilikom zapošljavanja po završetku školovanja. Projekat će trajati tri godine. Realizacija projekta obuhvata tri komponente: adaptaciju postojećeg radioničkog prostora za realizaciju praktične nastave u mašinstvu, nabavku savremene opreme i obuke za nastavnike i instruktore iz kompanija. Postojeći radionički prostor za realizaciju praktične nastave u mašinstvu posle 60 godina funkcionisanja sa manjim izmenama i nekoliko hiljada kadrova koje je pripremao za obavljanje svojih poslova i koji su dali doprinos radu privrede, zaslužuje novi izgled. Planirano je preuređenje ovog prostora kako bi se unapredila njegova funkcionalnost, ali i bezbednost svih učesnika u obrazovno-vaspitnom procesu. Uslovi koji nalikuju najsavremenijim poslovnim prostorima treba da omoguće novi ambijent za učenje i rad – prostor koji deluje podsticajno i motiviše za postizanje izuzetnih rezultata. Što se tiče opreme, današnji razvoj tehnologije, posebno u oblasti CNC mašina, je takav da škole teško mogu da ga prate i omoguće svojim učenicima učenje na najsavremenijim mašinama. U okviru projekta je planirana nabavka savremene opreme koja će biti odlična nastavna baza u kojoj će se učenici pripremiti za susret sa svetom rada i poslovima i zadacima koji ih čekaju u kompanijama. Upravo je saradnja sa kompanijama ključni faktor uspešnog osposobljavanja učenika za rad u savremenim uslovima koji se neprestano menjaju i stavljaju nove izazove pred sadašnje učenike, a buduće radnike. Konzorcijum koji čini osam kompanija i škola, kroz međusobnu saradnju i stalnu evaluaciju i poboljšavanje postignutih rezultata u pogledu ishoda koje dostižu učenici, treba da omogući novi kvalitet efekata formalnog obrazovanja za ovaj obrazovni profil. Taj kvalitet je benefit za sve, a posebno za učenike koji će u ovom veoma traženom zanimanju na tržištu rada moći da se zaposle i budu spremni za stalno učenje i napredovanje. Da bi se oprema maksimalno koristila, neophodno je i da nastavnici prođu odgovarajuće obuke. Nastavnici i instruktori iz kompanija moraju da budu u stalnom kontaktu kako bi usaglašavali realizaciju nastavnih planova i progama i omogućili da učenje u školi i učenje kroz rad u kompanijama daje očekivane ishode. Obuke su planirane i za saradnike iz kompanija jer je jedino na ovaj način moguće stvoriti trajnu sponu između sveta obrazovanja i sveta rada. To je ključna karika koja treba da obezbedi održivost čitavog procesa koji će biti uspešan onoliko koliko su škola i kompanije spremne da iskorače iz rutine i prihvate izazove novog načina saradnje i odgovornosti za postignute ciljeve. Dakle, nabavka savremene opreme i obučeni nastavnici i instruktori omogućili bi da učenici steknu funkcionalna znanja i veštine radi bržeg prilagođavanja radu na proizvodnim mašinama u kompanijama tokom učenja kroz rad.
Osim učenika obrazovnog profila operater mašinske obrade i učenici drugih obrazovnih profila u školi bi mogli realizovati časove praktične nastave i drugih stručnih predmeta na novoj opremi – operateri za izradu nameštaja, tehničari za robotiku, tehničari mehatronike, tehničari za kompjutersko upravljanje (CNC) mašina.
Koliki će to uticaj imati na buduće obrazovanje u saradnji sa partnerima ne samo u Gradu Užicu nego i u regionu?
Uspešne i renomirane kompanije koje su u konzorcijumu su prepoznale u Tehničkoj školi partnera koji može odgovoriti zahtevima privrede u pogledu obezbeđivanja resursa bez koga kompanije ne mogu postizati uspeh u svojoj delatnosti: oni mogu imati najsavremeniju opremu, ali ako na njoj nema ko da radi, ta oprema neće doprineti uspešnom poslovanju. Mladi su i do sada bili zainteresovani za upis u obrazovni profil operater mašinske obrade, a povećanjem broja učenika koji se upisuju i kvalitetom nastave, možemo postići da doprinos mladih radnika razvoju privrede u gradu i regionu u ovoj oblasti bude još veći. Nakon završetka školovanja cilj je da se učenici zaposle, kako u kompanijama iz konzorcijuma, tako i u srodnim kompanijama Zlatiborskog okruga. Učenici ne bi bili na učenju kroz rad samo u jednoj kompaniji, već bi tokom trogodišnjeg školovanja prošli kroz više kompanija. Sve kompanije iz konzorcijuma imaju veliku potrebu za kadrom operater mašinske obrade i veoma su zainteresovane za sam projekat, jer bi im učešće u projektu omogućilo rešavanje kadrovskih problema, a saradnja između škole i kompanija bi bila znatno unapređena. Kompanije koje na ovaj način sarađuju sa školom svoje razvojne planove mogu donositi na osnovu realnih predviđanja o dostupnosti kadrova koji su im potrebni. To su kadrovi koji se brzo mogu uključiti u proizvodni proces i na taj način se za privredu smanjuju troškovi obuke novih kadrova, a u mogućnosti su da ih regrutuju još tokom školovanja. Uključenost privrednih društava u sam proces školovanja kadrova pokazuje javnosti njihovu društvenu odgovornost i pozicionira ih na mesto poželjnih kompanija za zaposlenje koje ulivaju poverenje u okruženju i na tržištu na kom plasiraju svoje proizvode. Dobri kadrovi su osnova za povećanje produktivnosti i konkurentnosti na tržištu, što otvara vrata i povećanoj inovativnosti, razvoju i rastu ovih kompanija. Realno je očekivati da će uslovi za školovanje mladih, koji im obezbeđuju dobru perspektivu u profesionalnom razvoju i mogućnost planiranja i ostvarivanja svojih životnih ciljeva, privući veći broj učenika koji su zainteresovani za školovanje za obrazovni profil operater mašinske obrade, ali i druge obrazovne profile za koje je ova oprema od velikog značaja. Pri tom, nije reč samo o broju učenika, već je bitno i to da su to učenici koji su zainteresovani i motivisani da uče i rade i postižu što bolje rezultate. Pri izboru srednje škole, učenici i njihovi roditelji opredeljuju se za školu u koju imaju poverenje. Naša škola se trudi da ne izneveri njihova očekivanja da će stručnost nastavnika, raspoloživost opreme i povezanost sa privredom obezbediti da učenici steknu kompetencije koje im omogućavaju da se posle škole zaposle. I ne samo to, već i da će moći da biraju zaposlenje i da budu izabrani kao kadar koji će obavljanjem posla koji voli i koji im obezbeđuje adekvatne prihode, ostvariti maksimum za sebe i doprineti privrednom razvoju u okruženju u kom rade. Dakle, sve ove aktivnosti i modernizacija obrazovanja koje se realizuje učenjem kroz rad je od velikog značaja za Grad Užice i privredu u našem regionu i pruža potencijal koji dugoročno može doprineti unapređenju uslova za poslovanje i razvoju privrednih društava.
Kakvi su planovi za naredni period?
Osim kontinuiranog rada na unapređivanju uslova za školovanje učenika, Tehnička škola je posvećena i stalnom razvoju škole u organizacionom smislu i stvaranju jedne savremene škole koja posluje u skladu sa najvišim standardima kvaliteta.S obzirom da je i Grad Užice veoma posvećen primeni koncepta upravljačke odgovornosti na lokalnom nivou, prepoznao je napore škole u tom pravcu i naša škola je izabrana za pilotiranje uspostavljanja sistema finansijskog upravljanja i kontrole (FUK-a) u školama uz podršku jedinice lokalne samouprave. Projekat Reforma lokalnih finansija II u Srbiji (RELOF2) koji podržava Švajcarski sekretarijat za ekonomske poslove (SECO) pruža direktnu tehničku podršku Tehničkoj školi da uvede sistem FUK-a. Pilotiranje se radi u saradnji sa Centralnom jedinicom za harmonizaciju Ministarstva finansija, Nacionalnom akademijom za javnu upravu i Ministarstvom prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Na osnovu pilota, biće pripremljeni alati i materijali za sve škole u Republici Srbiji kako bi zakonsku obavezu uspostavljanja Sistema finansijskog upravljanja i kontrole realizovale na funkcionalan način u skladu sa svojim potrebama i uredile i unapredile svoje poslovanje kao indirektni budžetski korisnici. U skladu sa akcionim planom projekta, aktivnosti se realizuju od novembra 2021. godine. Radna grupa škole za FUK vodi ovaj proces, a u njemu učestvuju svi zaposleni. Ekspert iz Projekta u svim fazama rada pruža školi pomoć i podršku kako bismo primenili ovaj sistem u skladu sa svim specifičnostima obrazovnih ustanova. Lokalna samouprava je tokom čitavog procesa aktivno uključena i prati realizaciju aktivnosti. Ovaj proces treba da se završi do 31. jula 2022. godine. Proces uvođenja sistema FUK-a prati i Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja koje je veoma zainteresovano za unapređenje rada škola u ovom domenu, budući da FUK treba da omogući transparentnost i održivost rada svake ustanove.Kao škola, očekujemo da će nam Sistem FUK-a, koji smo sami izradili prema specifičnim potrebama škole, pomoći da još više unapredimo funkcionisanje škole kroz jasne tokove posla, podele zaduženja i odgovornosti. Sistem koji se redovno prilagođava promenama i novinama uz uspostavljanje procesa upravljanja rizicima treba da omogući ostvarivanje ciljeva organizacije i da rukovodstvu omogući donošenje odluka koje se zasnivaju na relevantnim informacijama. U saradnji sa gradskom upravom, škola će pružiti potrebnu pomoć drugim školama u okviru lokalne samouprave da uvedu sistem FUK-a, a može se uključiti u ove aktivnosti i na širem planu.
Šta biste još izdvojili?
Izdvojio bih posvećenost škole digitalizaciji svojih aktivnosti i korišćenju savremenih informaciono – komunikacionih tehnologija. Tehnička škola je učestvovala u projektu „Digitalna škola – evropski pilot program“ koji se realizuje od 2020. godine, koji finansira Evropska unija u okviru ERASMUS+ programa i realizuju ga Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, Zavod za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja i Centar za obrazovne tehnologije Zapadni Balkan. Cilj projekta je da promoviše, prepoznaje i nagrađuje efikasnu upotrebu tehnologija za digitalno učenje u školama. U okviru programa razvijen je okvir za dobijanje oznake “Digitalna škola” kojim se meri nivo elektronske zrelosti u primeni digitalnih tehnologija u školi. Projekat se zasniva na upotrebi SELFI instrumenta koji je osnova za samovrednovanje digitalne zrelosti škola. Na osnovu dokaza koje je škola podnela o ispunjenosti svih kategorija koje su se ocenjivale, evaluatori su procenili da je škola zadovoljila kriterijume u svim oblastima i ocenjena je maksimalnom ocenom. U izveštaju je navedeno da je „Tehnička škola postavila visoku letvicu prema kojoj bi druge škole širom zemlje (i šire) trebale da se mere“. Evaluator je naveo i sledeće: „Takođe, preporučujem i smatram da je dragoceno za naš sistem obrazovnja da Tehnička škola postane škola mentor jer poseduje kapacitet da podeli, podrži i pomogne drugim školama u procesu digitalne transformacije.“
Tehnička škola iz Užica je jedna od 20 digitalnih škola u Srbiji i jedna od 100 u Evropi.Mi smo škola koja za elektronsku komunikaciju, saradnju, upravljanje dokumentima i onlajn učenje koristi Majkrosoftov sistem Ofis 365 i to od 2013. godine. Imamo zavidno iskustvo u korišćenju ovog sistema i po tome smo prepoznatljivi. Na osnovu iskustava Tehničke škole iz Užica nastao je detaljan vodič Kako u potpunosti organizovati rad škole uz pomoć Majkrosoft alata koji treba da posluži kolegama širom Srbije kao efikasan, jasan i pouzdan materijal iz kog se saznaje na koji način se celokupan rad u školi može organizovati pomoću ovog sistema. Autor vodiča je Jelena Pavlović, pomoćnica direktora škole. Takođe, osam zaposlenih iz škole su autori i realizatori programa Digitalizacija školskih procesa i aktivnosti koji se nalazi na Listi programa od javnog interesa koje rešenjem odobrava ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja. Ovaj program je prethodne školske godine realizovan za oko 600 učesnika iz 50 škola iz Srbije.
Istakao bih na kraju da su aktivnosti škole usmerene ka ostvarivanju vizije škole koju smo definisali Razvojnim planom škole za period 2021-2026. godine:„Savremena škola koja neguje tradicionalne vrednosti, u kojoj svi uče i napreduju kako bi bili uspešni danas i spremni za sutra“.
ULAGANJA
-Realizacija projekta obuhvata tri komponente: adaptaciju postojećeg radioničkog prostora za realizaciju praktične nastave u mašinstvu, nabavku savremene opreme i obuke za nastavnike i instruktore iz kompanija. Ukupno je opredeljeno 4,2 miliona evra za ulaganje u savremenu opremu i infrastrukturne radove u obrazovnim ustanovama kako bi se stvorili optimalni uslovi za obrazovanje i obuke kadrova koji su potrebni privredi-naveo je Tucaković.
ZAPOSLENJE UČENIKA
Posle završetka školovanja cilj je da se učenici zaposle, kako u kompanijama iz konzorcijuma, tako i u srodnim kompanijama Zlatiborskog okruga. Sve kompanije iz konzorcijuma imaju veliku potrebu za kadrom operater mašinske obrade i veoma su zainteresovane za projekat.