Pocetna Društvo Za putnike ili prolaznike?

Za putnike ili prolaznike?

1370
0
Podelite

Oronuo peronski deo stanice i nadstrešnica koja prokišnjava, napušteni kiosci, zarđale kante za smeće, jedan automat za hladne napitke i grickalice pored šaltera za informacije i prodaju karata prvi su susret putnika sa gradom u koji dolaze

Prema podacima Železnice Srbije od Užica do Beograda stiže se za 3 sata brzim vozom, a pola sata duže je putovanje regio vozom. Kroz Užice radnim danima prolazi 12 vozova, vikendom 14, a u letnjoj sezoni 16 vozova dnevno. U proseku na godišnjem nivou kroz železničku stanicu Užice dnevno prođe oko 300 putnika vozom i u dane praznika i vikendom taj broj je znatno veći. Ono što kvari sliku Železničke stanice u Užicu svakako je zapušten peronski prostor, prazni stanični kiosci i lokali, jer osim jednog automata za piće i prodajnog šaltera za vozne karte drugi sadržaji za putnike izostaju. Stanica je otvorena 1976. godine i njena korisna površina je 1.735 kvadratnih metara. Usled zuba vremena i nebrige popustila je drenaža, dostrajala je hidroizolacija, zapušili oluci, tako da se kišnica preko kupole i ravnog krova preko fasade slivala u unutrašnjost objekta direktno na pokretne stepenice koje godinama nisu radile. Fasada je sanirana i krov sa prepoznatljivom kupolom pre dve godine. Ponovo su proradile pokretne stepenice, stanični toalet privreden nameni. Mermer je zamenjen behatonom kako zimi usled snega ne bi dolazilo do klizanja putnika, postavljena nova zaštitna ograda sa trotoarskog dela na ulasku u stanicu, zamenjene pojedine instalacije. Gotovo da nije bilo medija koji nije zabeležio dečje igralište, tobogan i ljuljaške, kao prvo takvo u Srbiji, koga nažalost više nema.

U konkursu za održavanje objekata visokogradnje Infrastrukture železnica Srbije iz avgusta 2019. godine kao zadatak navodi se izrada tehničke dokumentacije i adaptacija objekta stanične zgrade u Užicu. Međutim, ostaje nejasno da li je i zašto ovim poslom nije obuhvaćen i peronski deo kao sastavni deo železničke stanice? U konkursu je navedeno da je krovna nadstrešnica perona «pokrivena dotrajalim siporeks pločama, da je dostrajala hidroizolacija» i da «ograda na peronima treba da se zaštiti antikorozivnm premazima u dva sloja uz prethodnu obradu svih površina». Izvedeni radovi na krovu i sanacija kupole koštali su 34,8 miliona dinara ili 41,7 miliona uključujući PDV, a ugovor potpisao tadašnji direktor Železnice Srbije Miroljub Jeftić u avgustu 2019. godine. U konkursu iz novembra iste godine navodi se da je sa fasade na više mesta otpao malter tako da „ugrožava bezbednost putnika i prolaznika“ i da treba uraditi sanaciju fasade i betonskog stepeništa što je i urađeno. Građevinski i zanatski radovi za fasadu vredeli su 2,9 miliona dinara. Po završetku je rečeno da se planira uređenje peronskog dela i useljenje osoblja «Srbija voza» u kancelarije. Tada su najavljeni i drugi sadržaji, restorani i kiosci na stanici od kojih osim automata od tada nema ništa. Gradski većnik za saobraćaj Slobodan Šiljković kaže da je nastavak modernizacije železnice posebno značajno u vreme energetske krize i trenda smanjenja emisije štetnih gasova, a voz veoma pogodno prevozno sredstvo. Ističe da je lokalna samouprava veoma zainteresovana da što više Užičana koristi prevoz vozom.

-Ono na čemu treba raditi jeste sređivanje platoa, što su i sami predstavnici Železnice i rekli da će učiniti i uređenje samog unutrašnjeg dela, osmisliti neki kutak da se popije kafa ili sok u slučaju kašnjenja voza, a za ovo je postavljen automat – kaže Šiljković. Za ovu godinu najavljen je nastavak rekonstrukcije barske pruge od Valjeva do granice sa Crnom Gorom. Kada će početi i uslediti uređenje peronskog dela, da li će putnicima biti dostupni sadržaji koje podrazumeva moderna železnička stanica, kako će se putnici grejati naredne zime s obzirom na stanje kotlarnice na ugalj odgovor Železnice Srbije objavićemo u “Vestima” po prispeću u našu redakciju.

Želturist

-Na moje pitanje zašto na stanici ne rade restorani i ostali sadržaji odgovoreno je da je ukinut “Želturist”, železničko ugostiteljstvo i da Železnica tim poslovima ne može da se bavi. Restorani se mogu izdavati privatnim ugostiteljima, ali za sada nema zainteresovanih, a razlog je verovatnon što u neposrednoj blizini ima dosta kafića i restorana (hotel “Aria”, Vagončić). Kako mi je predočeno u planuje uređenje prostora ispred stanice, postavljanje novih klupa, kanti za otpatke, informativnih turističkih tabli, a u unutrašnjosti zgrade postavljanje umetničkih slika u saradnji sa Umetničkom školom – kaže gradski većnik za saobraćaj Slobodan Šiljković koji dodaje da jedna kompozicija od 220 mesta menja četiri autobusa što je značajno u eri energetske krize i sa stanovišta ekologije.

Nedostaje mnogo toga

Slobodan Zarić, penzioner

Ukoliko železnička stanica nema uslove za putnike, kiosk, mesto za kupovinu vode i hrane, mesto da se popije sok i čaj – to onda nije stanica već prometno mesto. Stanica treba da bude higijenski čista, ali ne mislim da se ona dobro održava. Naša železnička stanica nema uslove kao sve savremene stanice u svetu. Kako to ne bode oči nikome na železnici ili u lokalnoj samoupravi? Totalno zapušteno! Nemaju osnovne sadržaje, a na perionima ljudi kisnu. Moji prijatelji pričaju sa u sada vozovi dobri, švajcarski i čisti i da je divota putovati. Ali nam treba i železnička stanica za putnike, a ne prolaznike.

 

Dr Dragan Milivojčević iz Beograda, rođen je na Ponikvama i često dolazi vozom u Užice

Trebalo bi da železnička stanica u Užicu da ima više sadržaja. Nekada smo imali kiosk, mogli da kupimo novine. Toalet je bio dostupniji, a sada samo jedna kabina, sve drugo je sve zatvoreno. Kako je spolja sređeno tako mora i unutra. Isto kako su lepo sredili kupolu i obnovili fasadu, isto moraju sve srediti da putnici imaju odgovarajuće usluge na stanici.

 

 

Marija Đurović, iz Kosjerića, turistički radnik na Zlatiboru

Stanica je prilično zapuštena, recimo u toaletu nema sredstava za pranje ruku. Potrebno je srediti perone čije nadstrešnice prokišnjavaju vidite i sami. Nedostaju kiosci sa hranom, barem da može da se kupi pecivo i voda. Putnici nekad dugo čekaju voz, i potrebno je da se okrepe. Ima dovoljno klupa, sećam se male prodavnice u stanici. Valjalo bi da opet radi.

 

 

 

Zoran Kovačević, ekonomista i još malo pa penzioner

Znam da su stanicu renovirali i da ranije nisu radile pokretne stepenice. U vremenu krize energenata železnica bi dobro došla i mogla dobar deo prevoza da zameni do Beograda. Dopada mi se pruga do Novog Sada i voz koji su nedavno pustili, jer je to kratko i bezbedno putovanje. Dobar je i sadašnji crveni voz od Užica do Beograda kao što je nekad bio plavi. Sigurno bi trebalo vratiti restoran i kiosk i da sve na stanici bude čistije i naravno peronski prostor urediti.