Pitanja koja su upućena na sastanku za realizaciju projekta odnosila su se na termine odlaganja i vrste otpada
Nedavno je na Beloj Zemlji održan sastanak sa stanovništvom ove mesne zajednice na kome su u direktnom razgovoru prenete osnovne informacije koje su važne za upravljanje kabastim otpadom. Imajući u vidu da je sistem nov važno je da u gradskim i seoskim mesnim zajednicama imaju potpune informacije.
-Obilazimo sve mesne zajednice i uvek ostaje dosta prostora za dodatno informisanje. Građanima je važno pojasniti i približiti termin kabastog otpada, sistem prikupljanja, odvoženja i daljeg tretmana na lokaciji reciklažnog dvorišta JKP „Duboko“- rekao je za „Vesti“ Miloš Radojević, menadžer BWL projekta.
Važno je da se višedecenijske navike koje nisu dale rezultate menjaju i da se svima približi „krajnje uobičajena stvar“ odnosno ako kod kuće imamo kauč ili fotelju koji nam ne trebaju i želimo toga se oslobodimo. Do sada smo to radili tako što smo to ostavljali pored kontejnera za komunalni otpad i čekali kada će JKP“Bioktoš“ to ukloniti. I sada imamo nemile scene u gradu, ali i u seoskim mesnim zajednicama gde su mini deponije kabastog otpada.
-Projekat BWL koji realizujemo u okviru prekogranične saradnje Srbija- Bosna i Hercegovina ima zadatak da uspostavi jedan sistem i da ga podeli sa građanima, da pokušamo da ograničimo vreme i mesto za upravljanje kabastim otpadom. To znači da se tačno zna kada se kabasti otpad iznosi na javnu površinu i u kom vremenu će biti odnešen na određenu lokaciju. Određeno je 20 lokacija za Grad Užice i Opštinu Sevojno i na njih se postavljaju kontejneri za odlaganje kabastog otpada svakog poslednjeg vikenda svakog meseca, dakle 12 puta godišnje a postavljeni su u proseku po pet dana-objasnio je Radojević.
On dodaje kada je reč o seoskim mesnim zajednicama uključujući i Belu Zemlju, koja je prigradska i u kojoj živi veliki broj građana, važno je dodati da ona ima urbanu infrastrukturu. Tu je dinamika nešto ređa i jedanput u tri meseca su postavljeni narandžasti kontejneri za kabasti otpad. To znači da je „narandžasta nedelja“ sedam dana tromesečno po utvrđenom rasporedu.
Ono što se često postavlja kao pitanje je -kako ćemo zaboraviti stare navike i navići se na nove? Znamo da je bilo komfornije do sada jer kada ostavite taj otpad neko će doći da ga pokupi i odveze, a sada morate da ga stavite u neko vozilo i da ga odvezete možda i nekoliko kilometara do narandžastog kontejnera.
-Mi smo potpuno svesni da je u organizacionom smislu to zahtevnije, ali ova usluga se ne naplaćuje i ovo je prilika da besplatno odložite svoj kabasti otpad na način koji i komunalnom preduzeću lokalnom „Bioktoš“ i regionalnom „Duboko“ostavlja dovoljno prostora i vremena da adekvatno sa tim otpadom upravljaju. Kroz projekat je nabavljena moderna drobilica koja je na lokaciji reciklažnog dvorišta JKP „Duboko“ koja drobi kabasti otpad. Suština ovog projekta je da organizovamo prikupimo otpad sa teritorije grada Užica, bez razlike da li je reč o urbanim ili ruralnim mesnim zajednicama, da ga sameljemo i iskoristimo u daljim tretmanima-precizirao je Radojević.
Dalji tretmani su reciklabilne komponente koje se iz otpada mogu izdvojiti kao što su metal, plastika ili drvo koji mogu da se upute na tržište sekundarnih sirovina i da se to naplati. A one druge količine otpada koje nije moguće prodati mogu se uputiti u cementnu industriju koja ima velike potrebe za tom vrstom otpada, jer od njega proizvodi „alternativna goriva“, kao što su tekstil, nečisto drvo i različiti drugi materijali.
Sve količine kabastog otpada koje se prikupe na teritoriji Grada Užica teorijski ne moraju da završe na telu deponije, a to znači da će mali procenat biti deponovan.Uglavnom će zahvaljujući šrederu biti iskorišćen tako što će biti prodat na tržištu sekundarnih sirovina ili predat na spaljivanje u cementnu industriju.
Ako znamo da je najveći problem Grada Užica činjenica što je Regionalna deponija „Duboko“skoro zapunjena, a nemamo alternativno lokaciju za deponovanje, onda ovaj projekat i sistem doprinosi produžetku veka trajanja deponije. Zato je apel građanima prevashodno da se pridržavaju ovih instrukcija jer je to optimalan način da komunalni sektor, koji je u velikim problemima zbog nedostatka radne snage, tehničke neopremljenosti…, ipak uspeva da opsluži i zadovolji očekivanja građana koji tu uslugu plaćaju.
-Projekat traje 14 meseci i puno očekujemo od naših sugrađana, sistem kao takav je krenuo da funkcioniše krajem novembra 2021. godine od kada se postavljaju kontejneri u gradskim mesnim zajednicama, a od početka januara ove godine i u selima. Dakle, imamo nekoliko meseci implementacije i egzaktne podatke o količinama, strukturi otpada i koje se mesne zajednice i kako pridržavaju u odlaganju kabastog otpada- navodi menadžer projekta Radojević.
Ideja je da u razgovoru sa stanovništom tamo gde je situacija lošija da se popravi, a da se pohvali tamo gde se dobro radi. Projekat se završava krajem avgusta 2022. godine, ali se očekuje da ovaj sistem nastavi da funkcioniše tako što će kominalno preduzeće „Bioktoš“ uneti u svoj program rada i za narednu godinu upravljanje kabastim otpadom. To znači da će građani i dalje moći da ga odlažu po utvrđenom kalendaru.
Važno je dodati da je kroz projekat dobijena vredna oprema i to kontejneri, šreder… Od velikog značaja je mogućnost direktnih razgovora sa građanima koji su na potezu u odlaganju kabastog otpada. Dakle, nema previše opravdanja da to ne učine jer je pretnja zapunjenja deponije mnogo veća nego što je napor koji se očekuje od svakog pojedinca da na primer svoju fotelju odloži tamo gde treba.