– Ono što se nikada ne sme zaboraviti, to je da se održi autentičnost lokaliteta. Nekada je to destinacija sama po sebi, negde je to hrana ili vino, ponekad atrakcija iz tog kraja, svakako gostoprimstvo po čemu je naš narod nadaleko prepoznat. Autentičnost privlači turiste, jer negde svako želi da doživi nešto jedinstveno – kaže za “Vesti” dr Olgica Miljković, rukovodilac Odseka za turističku promociju Srbije, Turističke organizacije Srbije
Koji turistički proizvodi ili vidovi turizma u našoj zemlji imaju rast proteklih godina, ukoliko izuzmemo vanredne okolnosti vezane za epidemiju korone?
Gotovo da nema turističkog proizvoda koji je stagnirao ili nazadovao u poslednjoj deceniji. Izuzetno smo ponosni što su destinacije za aktivan odmor, odmor u prirodi, prepoznali i turisti iz dalekih zemalja koji zeleno okruženje, šume, prirodu imaju in a prostoru koji im je bliži od Srbije. Ipak, u našoj zemlji vide nešto više od same destinacije. Vide doživljaj. Zato je i biraju. Takođe, ustanove kulture, muzejske postavke, godišnjice važnih istorijskih događaja…sve su to snažni argumenti za dolazak velikog broja turista zainteresovanih za kulturni mozaik Srbije. Da bi doživljaj destinacije bio potpun, neophodna je dobra gastronomska ponuda. To su prepoznali i ugostitelji i destinacije, tako da se i taj turistički proizvod u poslednje vreme obogaćuje i razvija. Izuzetno je važno što kolege zaposlene u turizmu prepoznaju i svetske trendove. To podrazumeva eko destinacije, turističke pakete koji su u skladu sa prirodom, daleko od galame i gužve. Turisti koji biraju takva putovanja takođe svoje želje mogu da zadovolje na sve više destinacija u Srbiji.
Kakvo mesto zauzimaju užički i zlatiborski kraj u turizmu Srbije kada su u pitanju posete i benefiti od turizma?
Ponuda užičkog kraja, Zlatibora, prožima se kroz sve turističke proizvode koje Turistička organizacija Srbije promoviše. Tako da kada govorimo o uzbudljivoj prirodi i aktivnom odmoru, nezamenljiva destinacija su zlatiborski vrhovi i padine. Kada predlažemo gradove pune energije, bogate istorije, Užice ima značajno mesto. Potraga za ukusima koje treba probati i zapamtiti takođe će nas dovesti do ovog kraja. Manifestacije kojima treba prisustvovati, opet nas dovode vama… Nije zato neobično što se upravo Zlatibor kao turistička destinacija nalazi među pet najposećenijih destinacija u Srbiji. Među omiljenima je i kada je reč o domaćim, ali i kada je reč o inostranim gostima.
Koje od kampanja TO Srbije biste posebno izdvojili i koje su imale odmah prepoznatljive efekte i rezultate na turističkim lokalitetima ili je usluga bila u pitanju?
Kampanje, to jest promocija Srbije kao turističke destinacije nikada ne prestaje. Digitalna kampanja pokazala se kao najuspešnija i ona koja daje konkretne rezultate. Istraživanja, naime, pokazuju, da se najveći broj turista informiše putem društvenim mreža, portala ili iskustava prijatelje. Svakako su najefikasnije kombinovane kampanje. Kada na jednom tržištu određenu destinaciju, lokalitet, manifestaciju ili proizvod promovišemo zajedno TOS i lokalna Turistička organizacija. Na taj način turisti mogu da se upoznaju sa konkretnom ponudom, domaćinom, ali i mestom koje ta destinacija ima na široj slici čitave turističke ponude naše zemlje.
S obzirom na okruženje i blizinu Zlatibora i Tare koje biste prednosti Užica istakli kao mogućeg turističkog odredišta koje je nezaobilazno za većinu turista koji u velikom broju borave u najbližoj okolini našeg grada?
Na svežinu sa okolnih planina, na tradicionalno gostoprimstvo, bogatu istoriju i domaćine koji je ponosno prepričavaju, u Užicu smo već navikli. Budući da je priroda bila darežljiva prema ovom kraju, tu činjenicu treba iskoristiti za razvijanje aktivnog odmora kao trenutno vrlo traženog proizvoda. Bilo da je reč o pešačenju, planinarenju, paraglajdingu, ili potencijalima Đetinje koji mogu da budu dodatno iskorišćeni. Nikako ne treba zaboraviti Mokru Goru koja je i zvanično jedno od najlepših sela na svetu. Tu činjenicu i tu lepotu svako želi da doživi. Pa bez obzira da li će vas ponosna Užička tvrđava skrenuti s planiranog puta i na kratko zadržati u ovom gradu, ili ste ciljano krenuli da se upoznate sa modernom istorijom, onom srednjovekovnom ili savremenim načinom života Užičana, svaki dan na ovoj destinaciji može vam biti sadržajan i ispunjen. Nema mnogo destinacija tu privilegiju. Treba je iskoristiti.
Šta u razvoju nekog mesta turistički poslenici nikada ne smeju zaboraviti?
Ono što se nikada ne sme zaboraviti, a to je da se održi autentičnost lokaliteta. Nekada je to destinacija sama po sebi, negde je to hrana ili vino, ponekad atrakcija iz tog kraja, svakako gostoprimstvo po čemu je naš narod nadaleko prepoznat. Autentičnost privlači turiste, jer negde svako želi da doživi nešto jedinstveno. Ujedno, u tom pravcu gledano neophodno je pri svakom razvoju obrati pažnju na zaštitu životne sredine i da se razvojem ne remeti okolina.
Mnoga mesta u Srbiji imaju “nezaokruženu” turističku ponudu. Nekako nije sve “upakovano” zbog lakšeg snalaženja turista. To nije ni malo lako, ali nam se čini da zemlje razvijenog turizma imaju sve na dlanu od dolaska železnicom, autobusom, do smeštaja i dostupnih sadržaja turistima. Da li smo u pravu?
Delimično ste u pravu. I izazovi u tom smislu svakako postoje. Naša zemlja konstantno radi na unapređenju i neke stvari kao ova zahtevaju, kao što ste i napomenuli, veliko angažovanje. Za neke velike projekte, infrastrukturne, konkretno, potrebna sui velika ulaganja i pomoć države. Ali i na lokalu se mnogo toga može uraditi. Kada imate konkretan proizvod, a vi ih imate u izobilju, potrebno je pronaći kreativan način da se njegova vidljivost, a samim tim i vrednost uveća. To podrazumeva stalno osluškivanje želja turista i prilagođavanje njihovim očekivanjima.
Kakva su kretanja u seoskom turizmu, koliko je pandemija uslovila više gostiju?
Pandemija je, između ostalog, donela i tu novinu. LJudi su se vratili selu, prirodi, odmoru u tišini. Neki su to prvi put doživeli, a neki su se setili zašto u tome uživaju. Raste broj seoskih domaćinstava, i to nas raduje. Posebno je važna činjenica da to više nisu jednostavna domaćinstva koja nude samo smeštaj i hranu. Ona su u poslednje vreme obogaćena sadržajima poput bazena, šetnji vinogradom, degustacijama, aktivnim učešćem u poljskim poslovima. Mnogi su uspeli da pronađu tu zlatnu meru, da zadrže kvalitet seoskog odmora, a da ga upotpune da gostima ne bude monoton. Činjenica da od prošle godine i zvanično imamo jedno od najlepših sela značajno utiče na odluku mnogih gde da se upute na odmor. Još je važnije, da ta titula pozitivno utiče na ostala sela, da se trude, da budu kreativna, da unaprede svoju ponudu kako bi bili konkurentni i odabrani od strane turista.
Postoje razni vidovi promocije nekog mesta i njegovog turizma. Koje se tehnike i mediji pokazuju kao najbolje sredstvo za odluku potencijalnog turiste? Da li su to digitalni mediji?
Lepo ste rekli, digitalni mediji, pogotovu kod mlađe generacije turista, tu mislimo i na porodične ljude koji putuju, informacije traže u digitalnom obliku. Jasno je i jednostavno, tražene informacije mogu dobiti iz svoje ruke. To je jedan od razloga zašto i Turistička organizacija Srbije posvećuje veliku pažnju digitalnim medijima informisanja, od društvenih mreža, digitalnog marketinga, do raznih njeb portala. Svakako treba imati u vidu da svaki turista ima različite potrebe i navike, pa mi gledamo da postoji adekvatna zastupljenost informisanja kroz različite kanale.
Stari grad i njegova obnovljena tvrđava, minihidrocentrala “Pod gradom”, Staparska banja i Neolitsko naselje, Zlakusa i grnčari, Mokra Gora i Šarganska osmica, Kremna, Potpećka pećina, kajak Đetinjom, Bela crkva karanska, manastir Rujan, Crkva Svetog Marka, Tara, stazama Užičke republike, Titova soba i Kadinjača. ..Da li biste došli u Užice da sve to vidite, ukoliko ranije niste imali priliku?
I svaki od tih lokaliteta pojedinačno dovoljan je razlog da neko dođe u Užice i upozna ga. Sve to na jednom mestu, spoj istorije, tradicije i modernog načina života. Ukusi istoka i zapada. Činjenice i misterije. Pećinske dubine i planinske visine… sve to stvara savršenu sliku nezaboravnog odmora. Možemo samo da poručimo turistima da ovog leta budu deo te slike. Doživite Užice!
PROJEKAT „NA DOHVAT RUKE“ SUFINANSIRA GRAD UŽICE U OKVIRU KONKURSA U OBLASTI JAVNOG INFORMISANJA
STAVOVI IZNETI U PODRŽANOM MEDIJSKOM PROJEKTU NUŽNO NE IZRAŽAVAJU STAVOVE ORGANA KOJI JE PODELIO SREDSTVA