Pocetna Ekonomija Oprezno sa rasprodajama i proverite prodavca prilikom internet trgovine

Oprezno sa rasprodajama i proverite prodavca prilikom internet trgovine

426
0
Podelite

– U prvih pola godine na adresu Udruženja potrošača stiglo je dve stotine zahteva potrošača nezadovoljnih kvalitetom, cenom i drugim problemima prilikom kupovine. Na prvom mestu je obuća, naročito patike, deo tekstila, mobilni telefoni i tehnička roba – navodi za “Vesti” predsednik užičkog Udruženja potrošača Branko Prodanović koji je dobar deo radnog veka radio kao tržišni inspektor.

Sezona je letnjih rasprodaja, o čemu potrošači treba posebno da vode računa?

Treba razlikovati letnja sniženja, akcijske prodaje i letnje rasprodaje. Sniženja mogu biti letnja i zimska sa prodajom zaostalih proizvoda iz kolekcije i starih zaliha. Kako potrošač ne bi došao u zabludu treba proveriti da li su procenti sniženja odgovarajući na proizvodima koje kupuju. Trgovci kupca mogu dovesti u zabludu stavljajući npr. sniženje od 70 odsto, ali kada uđete u radnju ono važi za samo par artikala. Za ostale proizvode je 5,10 odsto, a za druge često ništa. Potrošač treba da pogleda koja je bila stara cena i koji je procenat sniženja, da li je to ta snižena cena. Letnja i zimska sniženja traju obično 30 dana, julska i decembarsko-januarska. Akcijska prodaja podrazumeva prodaju proizvoda dok se zalihe ne rasprodaju. Ograničava se na sedam ili 30 dana i mora biti ograničena, jer se posle akcije roba povlači ili je u regularnoj prodaji.

Posebno apelujete na potrošače da obrati pažnju prilikom internet kupovine. Kažete da ovih dana ima slučajeva da umesto naručenih letnjih stvari stigne i polovna roba…

Kupuju se letnje haljine, sandale, patike, kupaći kostimi… Veoma često kod neproverenih trgovaca. Da biste nešto kupili preko interneta morate imati informaciju o prodavcu koju robu prodaje. Pre svega da li je ta firma registrovana u APR-u ili nije. Ovih dana se dešava prijava građana Udruženju da roba nije došla na adresu kako je kataloški bila prikazana već u drugim dimenzijama, brojevima, bojama, modelima. Imamo primer da je umesto naručenog artikla dospeo polovan! Treba biti oprezan.

Koliko ste tokom prve polovine ove godine primili zahteva za reklamaciju?

U prvih šest meseci ove godine Udruženju potrošača obratilo se 200 građana-potrošača nezadovoljnih kvalitetom, cenom i drugim problemima prilikom kupovine robe. Na prvom mestu je obuća, naročito patike, deo tekstila, mobilni telefoni i tehnička roba. Udruženje potrošača im je pomoglo u ulaganju prigovora i zahtevi prosleđeni telu za vansudsko poravnanje sporova koje funkcioniše pri Ministarstvu trgovine, Sektor za zaštitu potrošača. Po prijemu zahteva potrošača to telo rešava zahteve u roku od 30 dana. Ono je u obavezi da pozove trgovca da ga upozna sa prijemom zahteva i postupkom, da pozove ponovo potrošača i pokuša da reši spor mirnim putem. Ukoliko u tome ne uspe, potrošaču preostaje da putem tužbe ostvari svoje pravo što mnogi izbegavaju, pomire sa “sudbinom” i ne ulažu nikakve tužbe.

Odakle sve stižu pozivi. kakav je status Udruženja potrošača Užice u odnosu na ostala u Srbiji?

Podsećam da je užičko Udruženje potrošača 9. 11. 2022. godine dobilo licencu za produžetak rada. U Srbiji je do navedenog datuma bilo 27 udruženja potrošača, a sada je ostalo samo 11. Uslovi za licencu su bili rigorozni, kadrovski, stručn sprema, tehnička opremljenost, komunikacije, dobri izveštaji o radu, saradnja sa lokalnom samoupravom i lokalnim i republičkim inspekcijama i drugo.

Koju teritoriju pokrivate i šta je dugoročni problem našeg tržišta?

Ceo Zlatiborski okrug, skoro 10 opština i gradova, deo Moravičkog i Raškog okruga, a u poslednje vreme stižu zahtevi iz Ljubovije, Valjeva, Uba. ..Sva su navedena mesta ostala bez udruženja za zaštitu potrošača. Izračunali smo da je bukvalno jedna trećina Srbije “pala na pleća” užičkog udruženja. Po našoj proceni najveći problem jeste što se u Srbiju uvozi roba drugog i trećeg kvaliteta koja nije ni probližno kvalitetu robi koja se plasira na evropsko tržište. Ovakva roba ne može da zadovolji saobraznost za ono za šta je namenjena. Zato ovako veliki broj reklamacija.

Užice ima 18.000 penzionera. Ova populacija je često na meti “menadžera” koji žele da ih dovedu u zabludu, kakvim primerima raspolažete?

To su nam najbolnije reklamacije. Radi se o potrošačima koji nisu dovoljno edukovani i recimo kupuju robu onlajn, na promocijama, “od vrata do vrata”. Ta roba je često od 500 do 2000 evra. Obično im se kaže “samo potpiši, časti PIO Fond”, “časti socijaln, ili firma za medicinska pomagala”. Prave im ručkove i druženja…Penzioneri su “pritisnuti” od strane tzv. menacera koji ih prosto “hipnotišu” i nude lažne račune i ugovore, jednostavno prevare.

Šta se dešava kada penzioner preuzme proizvod i prva rata na penzinerskom čeku dođe na naplatu?

Ljudska i porodična drama. Često su na meti ovih trgovaca ljudi sa određenim bolestima, reumatološkim, od cirukulacije i pritiska … Dešavalo se da ovakvi aparati ili “medicinska pomagala” koštaju 900 ili preko hiljadu evra. Kada uređaj stigne dešava se očaj kada dođe penzioni ček i tada se alarmira porodica, a ima slučajeva i da se krije koliko nešto košta. Problem za prevarenih penzionera, jeste što nisu dobili zapisnik o odustanku koji penzionerima daje pravo da u roku od 14 dana podnesu zahtev i vrate robu. Jer, kada prođe ovaj rok nema više nikakvih šansi!!!Razgovarali smo sa PIO Fondom ima li načina da se rate obustave? Rekli su nam da nema zato što je kupac-penzioner uredno i čitko potpisao račun i sve overio ličnom kartom i matičnim brojem. Zamislite ako se neki penzioner zaduži hiljadu evra, to su velike rate. Penzija 30 hiljada dinara, a rata dvadeset. Dešavalo se da rok otplate medicinskog pomagala od 12 meseci bude “pretvoren” na šest, jer potpisan ugovor nije pročitan, nema računa niti garantnog lista.

Koliko ovakvih slučajeva imate?

Verujte dva-tri sedmično. Bilo je saveta sa naše strane, ali bez uspeha. Primetili smo da je na prevaru prodata roba penzionerima dva-tri puta skuplja nego u legalnim trgovinama. Često su izloženi velikom psihološkom pritisku da kupe robu. Treba biti oprezan u svemu. Naša adresa je Ulica Nikole Pašića 38 B, radimo ponedeljkom, sredom i pekom od 11 do 14 časova, a naši telefoni su 031-511-535 i 064-150-60-40.

POTREBNO JE ZNATI

Zapisnik o odustanku

Kada se radi o internet kupovini potrošač treba da traži od trgovca zapisnik o odustanku koji mu daje pravo da u roku od 14 dana na zapisnik uložiti prigovor, da vraća robu zato što ne odgovara i povratka. Internet prodavac je dužan da u roku od osam dana vrati novac. Ukoliko potrošač kupi od privatnog lica robu koja je najčešće nabavljena švercom i dospela na internet prodaju tu potrošač nema nikakva prava. Sve što bi inspekcije preduzele potrošač ne bi dobio ništa osim redovnog suda, ali sve je to teško dokazivo. I zato obavezno proveriti da li je trgovac registrovan u APR-u ili nije.

Rok 14 dana

Problem prevarenih penzionera, jeste što nisu dobili zapisnik o odustanku koji penzionerima daje pravo da u roku od 14 dana podnesu zahtev i vrate robu. Jer, kada prođe ovaj rok nema više nikakvih šansi!!!Razgovarali smo sa PIO Fondom ima li načina da se rate obustave? Rekli su nam da nema zato što je kupac-penzioner uredno i čitko potpisao račun i sve overio ličnom kartom i matičnim brojem. Idemo na varijantu, da inspekcija “juri” ovakve firme koje su prodale robu, ali one menjaju adrese, brojeve telefona…Vrlo malo ovih reklamacija se pozitivno reši.

Drugi i treći kvalitet

Po našoj proceni najveći problem jeste što se u Srbiju uvozi roba drugog i trećeg kvaliteta koja nije ni probližno kvalitetu robi koja se plasira na evropsko tržište. Ovakva roba ne može da zadovolji saobraznost za ono za šta je namenjena. Zato ovako veliki broj reklamacija. Nemoguće je da neko ko nosi nove patike one posle sedam dana pucaju, spada farba, puca rajsfešlus…

Prilikom rešavanja reklamacije trgovac obično navodi negativne strane po potrošač, da je neadekvatno koristio kupljenu robu, mehanički je oštetio, nije je dobro čistio i pravo, mada proizvod nije ni jednom čišćen. To je generalno problem za sve proizvode i lap topove, tehničku robu, odeću.. Sve je to roba drugog i trećeg kvaliteta, ali nažalost firmirana je i ima visoke cene u odnosu na iste proizvode u drugim državama.

Zanatske usluge

Svaka radnja koja se bavi pružanjem zanatskih usluga vrednosti preko 5000 dinara treba da upozna korisnika izdavanjem profakture, odnosno računa. Odstupanja mogu biti maksimalno do 20 odsto. Dešava se da za banalne stvari, promena ventila u kupatilu mnogo košta kao i farbanje malo ogrebanog auta. Sada se koristi vreme nedovoljnog broja zanatlija, vodoinstalatera, mehaničara, keramičara… Keramičke usluge su “poskupe” 13-15 evra po kvadratu, ali je često pitanje kvaliteta postavljenih pločica da li imaju dobar pad, da li se odlepljuju. Vrzino kolo nastaje kada se kaže kvalitet pločice nije dobar, ili nije majstor dobar. Potrošač – korisnik usluga plaća ceh. I zato najbolje angažovati zanatliju koji ima registrovanu radnju u APR-u i daje račune. Tada imate garanciju i možete da reklamirate uslugu. Neregistrovan majstor znači lutriju.