Zlatibor je carstvo zlatnog bora i svojom sadržajnom turističkom ponudom garantuje turistima kvalitetan i sadržajan odmor za sve generacije. Nekada kraljevo odredište, danas je postalo moderan turistički centar i svoje dugogodišnje zvanje lidera među destinacijama u Srbiji čuva novim atraktivnim sadržajima kao i unapređenom ponudom, kaže Vladimir Živanović, direktor Turističke organizacije Zlatibor.
Koliko je turista boravilo na planini i odakle su sve dolazili tokom letnje turističke sezone?
– Prirodne lepote, ulaganja, rad i posvećenost turističkoj delatnosti doveli su do toga da je Zlatibor uređeniji, posećeniji i jači nego ikad obeležio u ovoj godini 130. godišnjicu organizovanog turizma. Tokom letnje sezone ovde je dnevno boravilo oko 30.000 posetilaca, dok je popunjenost hotelskih kapaciteta iznosila 90 odsto. Topao i sunčan septembar itekako je produžio letnju sezonu na Zlatiboru. S obzirom da su zlatiborski lokaliteti namenjeni odmoru i zabavi svih generacija, oni su bili i tokom ovog meseca odredište brojnih turista. Veliki udeo u održavanju visokog turističkog prometa imaju, pre svega, domaći gosti, o čemu svedoče i zvanični statistički podaci na osnovu kojih je Zlatibor ispred svih u domaćem turizmu. Tu su, naravno, i turisti iz država regiona, najviše iz Republike Srpske i Crne Gore, s tim što nas raduje povećanje broja gostiju iz zapadnih zemalja. Zahvaljujući izuzetno opremljenom i lociranom auto-kampu „Zlatibor“ redovno nas posećuju kamperi iz Holandije, Nemačke, Poljske, Češke, Slovenije i drugih država. Tako da se, posle uspešne letnje turističke sezone na Zlatiboru, odličnim rezultatima može pohvaliti i kamp na ovoj destinaciji. On je u periodu od aprila do kraja oktobra 2023. zabeležio povećanje broja turista od 20 odsto u odnosu na 2022. godinu.
Ovaj planinski turistički centar danas je na pijedestalu srpskog, regionalnog, evropskog i svetskog turizma. O tome svedoči uspešna letnja sezona s posetama ne samo mnogobrojnih turista, nego i predstavnika diplomatskog kora i međunarodnih organizacija kada su na Zlatiboru boravili ambasadori i predstavnici Rumunije, Izraela, Evropske unije, Severne Makedonije i drugi. Ugostili smo i mnogobrojne predstavnike turističke privrede, medija, influensera iz svih krajeva sveta, a Zlatibor se našao i na mapi turista iz Severne Amerike.
Ko voli odmor na planini prepunoj sadržaja i prirodnih blagodeti zna da je Zlatibor pravi izbor tokom čitave godine. Pozitivan trend rasta nastavlja se i tokom jesenjih meseci s obzirom da je „zlatna planina“ i dalje ispred svih u domaćem turizmu. U jesenjem planinskom hedonizmu ovih dana uživaju mnogobrojni posetioci. Poznato je i da je Zlatibor jedan od najvećih centara kongresnog turizma. Veliki broj kongresa, seminara, simpozijuma, tim bilding skupova ovde se održava upravo tokom jesenjih meseci.
Jeste li zadovoljni ostvarenim prihodom u turističkoj privredi na planini i koji je odnos sa istim periodom prošle godine?
– Kad se u susret Novoj 2024. vratimo na godinu koja prolazi, možemo biti veoma zadovoljni postignućima zlatiborskog turizma. Zlatibor se ove godine našao ispred svih u domaćem turizmu na osnovu broja noćenja, dok svoje dugogodišnje zvanje lidera među destinacijama u Srbiji čuva novim atraktivnim sadržajima kao i unapređenom ponudom. Na osnovu zvaničnih statističkih podataka Republičkog zavoda za statistiku, od izabranih turističkih mesta turisti su u periodu januar-septembar 2023. godine ostvarili 856.094 noćenja, što je 70 odsto više u odnosu na prethodnu godinu. Odlična posećenost je zabeležena do sada u svim mesecima ove godine, što potvrđuje da je Zlatibor postao destinacija koja više nema karakter sezonskog poslovanja.
Na čemu je ove godine, u kojoj se obeležava jubilej turizma na Zlatiboru, akcenat u aktivnostima koje realizuje TO Zlatibor?
– Stalno unapređenje turističke ponude zadatak je koji Turistička organizacija Zlatibor svake godine stavlja na listu prioriteta i redovno ga ispunjava. U skladu sa tim, ovaj planinski centar mnogobrojnih sadržaja i prirodnih blagodeti, vrhunskog smeštaja, bogatih programa u 130. godišnjici zlatiborske turističke tradicije „korača unapred ka novim visinama“. U carstvu zlatnog bora svojom sadržajnom turističkom ponudom garantuje turistima kvalitetan i sadržajan odmor za sve generacije. Nekada kraljevo odredište, danas je postalo moderan turistički centar koji istražuje nove mogućnosti za razvoj i pruža nezaboravna iskustva posetiocima. Jubilej je prigodno obeležen nizom sadržaja, među kojima je i svečana akademija, potom premijera filma „Zlatibor, planina bogova“ gde su ekranizovani verni dokazi trajanja i postojanosti ove tradicije na „zlatnoj planini“. U toku je priprema nove monografije koja će na jedinstven i inspirativan način prikazati zlatne potencijale Zlatibora. U godini proslave jubileja Zlatibor postavlja nove standarde u digitalizaciji turističke ponude kroz omogućavanje onlajn kupovine ulaznica za turističke sadržaje na destinaciji, dok se ovde konstantno radi na unapređenju tih sadržaja. Tako je Stopića pećina, najposećeniji speleološki objekat Srbije, uređenija i bogatija za novih 60 metara staze, dostupne za turističke obilaske, tako da je ukupna dužina uređenih pešačkih staza u njoj sada 400 metara.
Da li ste uključeni u realizaciju određenih projekata, koji su najznačajniji i koji će najviše uticati na pomak u razvoju turističke ponude, samim tim i turističke infrastrukture, a na kraju i na ukupne prihode?
– Zlatibor svake godine radi na razvoju svoje turističke ponude i novih sadržaja. Kao što su rekonstrukcija jezera i Kraljevog trga, izgradnja najduže jednosegmentne panoramske gondole na svetu „Gold gondole“, mnogobrojnih tematskih parkova, biciklističkih i pešačkih staza, kao i brojnih drugih projekata koji su u planu i obeležiće vreme pred nama. Reč je o gradnji Sportskog centra „Zlatibor“, kongresnog centra, golf terena, auto-motodroma… U skladu sa takvim planovima i postavljenim ciljem kontinuiranog poboljšanja kvaliteta usluge na Zlatiboru, verujemo da ćemo ostvariti još bolje rezultate u turizmu.
Koliko sve te aktivnosti prati razvoj turističke infrastrukture?
– U poslednjih nekoliko godina značajno je unapređena turistička infrastruktura Zlatibora. Tome je u velikoj meri doprinela opština Čajetina sa vrednim ulaganjima u najvažnije zlatiborske projekte, zahvaljujući kojima smo ušli u novo doba našeg turizma. Snažnom napretku i rekordnoj posećenosti Zlatibora doprinelo je i pravo čudo graditeljstva, najduža panoramska Gold gondola. Turistički centar je dobio novi izgled posle rekonstrukcije Kraljevog trga, kao i jezera. Ovo gorsko oko u centru Zlatibora sada je ispunjeno čistom izvorskom vodom i ima jedinstvenu multimedijalnu fontanu koja pruža pravi dinamički spektakl. U narednom periodu očekuje nas otvaranje još par hotela visoke kategorije koji će doprineti dodatnom poboljšanju kvaliteta smeštajnih kapaciteta.
Šta obeležava ovaj period međusezone u radu Turističke organizacije Zlatibor?
– Sve te novine u ponudi i druge vredne sadržaje, kojima Zlatibor čuva svoju lidersku poziciju, Turistička organizacija Zlatibor s ponosom predstavlja na domaćim i evropskim sajmovima, u medijima, publikacijama, na društvenim mrežama. Sadržaje najsposećenije planine smo predstavili na 14. Sajmu automobila u Nišu uz dobro poznati projekat „Pokreni zelenu turu“. Učestvovali smo na 13. Turističkom forumu, kao i stručnim konferencijama o turizmu među kojima su “CHECK IN” – regionalna konferencija o turizmu u Trebinju, prvi regionalni „Samit turizma i privrede“ u Vrnjačkoj Banji i drugi. Sve sa ciljem unapređenja poslovanja i praćenja najnovijih trendova u turističkoj industriji. U narednom periodu očekuje nas Međunarodni sajam turizma u Novom Sadu, a potom i u Beogradu gde će se Zlatibor predstaviti svojom bogatom turističkom ponudom.
Kako se pripremate za predstojeću, zimsku sezonu i šta je okosnica ovih aktivnosti?
– Već uskoro, na izmaku godine, ova planina se pretvara u pravu zimsku bajku koja privlači mnogobrojne posetioce. Ukoliko vremenski uslovi dozvole, uz obilje snega, prelepe planinske pejzaže i brojne zimske aktivnosti, Zlatibor obećava još jednu uspešnu zimsku sezonu. Zahvaljujući raznovrsnoj turističkoj ponudi nudi mnogobrojne sadržaje čineći najposećeniju planinu Srbije idealnom destinacijom za odmor tokom hladnih meseci. A tome svakako doprinosi Ski-centar „Tornik“, moderno opremljeno skijalište koje sa pet uređenih staza nudi nezaboravan skijaški doživljaj. Poseban doprinos uspehu turizma Zlatibora poslednjih godina daje najduža panoramska žičara na svetu Gold gondola, koja je tokom prethodnih dana izvršila pripreme za zimsku sezonu – redovne godišnje i polugodišnje tehničke preglede. Osobenu vrednost zlatiborske turističke ponude čine lokaliteti koji su na raspolaganju turistima tokom čitave godine i koji spremno dočekuju zimsku sezonu: ponos speleologije Stopića pećina, biser vode i prirode vodopad u Gostilju, srce zlatiborske tradicije Muzej „Staro selo“ Sirogojno, tematsko-zabavni parkovi (Avantura park, Dino park, “El Paso City”… Gosti svoj boravak na Zlatiboru mogu upotpuniti i brojnim manifestacijama. Opština Čajetina i Turistička organizacija Zlatibor, po dugogodišnjoj tradiciji, s posebnom pažnjom pripremaju obeležavanje novogodišnjih praznika. Zlatiborski doček Nove godine uz atraktivne zabavno-muzičke sadržaje s poznatim izvođačima na Kraljevom trgu uvek okuplja hiljade posetilaca. Tako će i za doček 2024. godine, za najbolji provod u novogodišnjoj noći na „zlatnoj planini“, biti ustanovljen vrhunski program u kome će posetioci uživati. Pored dočeka na otvorenom, hotelijeri i restorani već vredno pripremaju veoma bogate zabavne programe i svečani meni, pa sve koji budu boravili na ovoj planinskoj lepotici tokom novogodišnjih praznika očekuje odličan provod. U stvaranju nezaboravnog iskustva veliku ulogu imaju i kvalitetni smeštajni kapaciteti. Turistima su na raspolaganju luksuzni hoteli, udoban privatni smeštaj, seoska domaćinstva, tradicionalne planinske kuće…
Često je prepoznat rad i angažovanje TO Zlatibor od onih koji bi i trebalo to da primete. Koje su se nove nagrade u toku ove godine našle u vašim vitrinama?
– Naša najveća nagrada upravo se ogleda u izuzetnoj posećenosti Zlatibora i zadovoljnim mnogobrojnim turistima, koji se na našoj destinaciji dobro i kvalitetno provode sa svojom porodicom, decom i prijateljima. Zadovoljavajućoj posećenosti i ugledu ovog turističkog centra svakako doprinose i promotivno-marketinške aktivnosti na kojima Turistička organizacija Zlatibor posvećeno radi. Taj naš rad je zapažen, tako da smo 2. novembra u Leskovcu na 16. Izložbi suvenira i turističkih publikacija dobili priznanje za osvojeno prvo mesto u kategoriji video publikacija za turistički spot pod nazivom „Zlatibore, ko ti ime dade“. Istovremeno, sa ciljem da se Zlatibor pozicionira kao jedna od vodećih turističkih destinacija u našem regionu, učestvujemo u najprestižnijem izboru u oblasti turizma u Srbiji pod nazivom „Turistički cvet“. U kategoriji turističkih organizacija za to priznanje nominovana je Turistička organizacija Zlatibor, a u okviru kategorije – elektronski ili štampani mediji za predstavljanje Srbije kao turističke destinacije – nominovane su „Elektronske novine“ Turističke organizacije Zlatibor.