– Nasilje u školama i van njih je problem sa kojim se udruženo moraju boriti država, obrazovne institucije i roditelji-rekla je Milena Vićević, predsednica Saveta roditelja Grada Užica
Savet roditelja Grada Užica ima 19 članova i obavlja poslove kroz saradnju sa organima lokalne samouprave i Ministarstvom prosvete nadležnim za poslove obrazovanja i vaspitanja.
– Sarađujemo i sa drugim organima, organizacijama i ustanovama, koje obavljaju delatnost u oblasti obrazovanja i vaspitanja, zdravstvene, socijalne zaštite, kulture, nauke, sporta, bezbednosti saobraćaja, zaštite i unapređivanja prava deteta i ljudskih prava i drugim oblastima od značaja za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja dece i učenika-navodi za „Vesti“ Milena Vićević, predsednica Saveta roditelja Grada Užica.
Koje su najznačajnije aktivnosti?
Saziv ovog Saveta roditelja konsituisan je 28. decembra 2022. godine, a početkom februara 2023.godine usvojen je Plan aktivnosti Saveta roditelja za radnu 2022/23.godinu. Posle mesec dana održana je tribina pod nazivom „Zajedno u borbi protiv diskriminacije u vaspitnim i obrazovnim ustanovama“. Cilj ove tribine bio je osnaživanje i podsticanje roditelja da prepoznaju diskriminaciju i da steknu znanja i veštine o mehanizmima za zaštitu od diskriminacije. Autori i realizatori tribine bile su Milena Vićević, profesor razredne nastave, iz Regionalnog centra za profesionalni razvoj zaposlenih u obrazovanju Užice i Gordana Savić, iz Užičkog centra za ljudska prava i demokratiju. Zatim je Savet roditelja Grada Užica dao saglasnost za učešće u projektu „Prevencija bolesti zavisnosti u osnovnim i srednjim školama Grada Užica“ kao i školama na seoskom području. Održana je i tribina „Da nam škola bude sigurna“ sa ciljem podizanja nivoa svesti i povećanje osetljivosti svih interesnih grupa za problem nasilja kroz unapređenje znanja i veština za prepoznavanje i postupanje u situacijama nasilja kao i kreiranja stimulativnog okruženja. Autorka i realizatorka tribine bila je Jelena Bošković, diplomirani pedagog, Gimnazije „ Sveti Sava“ iz Požege. U narednom periodu planiramo realizaciju i drugih aktivnosti.
Koliko se pažnje posvećuje prevenciji nasilja u školama?
Vršnjačko nasilje u školama i van njih je problem sa kojim se udruženo moraju boriti država, obrazovne institucije i roditelji. Rešavanje ovog problema je jedan od najvećih izazova za obrazovne institucije 21. veka. Zbog toga škole u saradnji sa svim relevantnim partnerima primenjuju i unapređuju preventivne metode kako bi se sprečio svaki vid vršnjačkog nasilja. Prevencija vršnjačkog nasilja je aktivnost u čijoj realizaciji učestvuju, sa jedne strane, nastavni kadar i stručne službe škole, a sa druge roditelji i po potrebi stručnjaci iz drugih ustanova. Zbog toga je bitno da se posle sveobuhvatne analize potencijalnih situacija koje mogu ugroziti bezbednost dece u školi napravi dobar plan i jasno definišu pedagoško-vaspitne mere koje treba preduzeti. Škole preventivno deluju i kroz Tim za zaštitu od diskriminacije, nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja.
Kakvi su podaci u Užicu i šta vam najčešće roditelji navode kao problem?
Roditelji kao najveći problem prepoznaju diskriminaciju na osnovu fizičkog izgleda, socijalnog i materijalnog statusa, kao i socijano nasilje na relaciji učenik-učenik.
Šta je po vama najznačajnije na čemu treba raditi u narednom periodu?
Najvažnije je raditi na očuvanju mentalnog zdravlja učenika, nastavnika i roditelja, ali i konstantno na prevenciji svih oblika nasilja, kao i prevenciji bolesti zavisnosti .
Koja je vaša poruka kao predsednice Saveta i kao roditelja?
Roditelji i škola, zajedno vaspitavaju i obrazuju učenika koji ne mora da bude odličan đak, ali može postati dobar čovek. Zajedno učimo decu da poštuju svoje drugove, nastavnike i ostale zaposlene u školi kao i svoje roditelje. Zato bih izdvojila i citat Marije Montesori „deca su nam poslana kao kapi kiše, koje dolaze iz duše, kao bogatstvo, obećanje koje se uvek može ispuniti. Naša je dužnost da se pobrinemo da se stvarno ispuni. Nemojte misliti da je dete slabić. Dete je ono što će izgraditi ličnost čoveka“.
Projekat: „Odbacimo nasilje, a ne učenika“