Pocetna Društvo Parking zvani želja

Parking zvani želja

426
0
Podelite

– Užice ima 1236 parking mesta na otvorenom, plus prostor srušene pošte sa 57 mesta i zatvoreni parking – javna garaža što je ukupno 1453 parking mesta. Reč je o zoniranim parking mestima. Međutim, mnogo više ima nezoniranih parking prostora i mesta, čitavo naselje Krčagovo, veći deo naselja Carina, kao i drugih delova grada. Prema analizama Užicu nedostaje oko 800 parking mesta i to najvećim delom u centru grada, kao i naselju Krčagovo u prepodnevnim časovima kada najveći broj sugrađana obavlja radne obaveze u ovom centralnom delu grada – navodi Slobodan Šiljković, član Gradskog veća za saobraćaj

Čini se da je ovaj problem sve izraženiji s obzirom na sve veći broj novoregistrovanih automobila za koje postojе i podaci da ih je svake godine sve više….

Problem parkiranja je prisutan u velikom broju gradova Evrope, Srbije, pa i našem gradu. Da je problem lako rešiti, bio bi rešen odavno. Naročito poslednjih nekoliko godina, broj automobila u gradu se povećao, broj automobila po domaćinstvu je već postigao prosek preko dva po domaćinstvu. U automobilima, u 82 odsto slučajeva, nalazi se samo vozač. To ukazuje da više nije problem kupiti automobil, održavati ga, odnosnoj da je bolja kupovna moć, tako da se oko 30.000 vozila godišnje registruje i da oko 2.000 novoregistrovanih vozila ima svake godine .

Šta lokalna samouprava planira i preduzima kako bi se ovaj problem rešio? Koja nova parkirališta su u pitanju bilo je reči o javnoj garaži na mestu konfekcije „Desa Petronijević“?

Planira se gradnja nove parking garaže u LJube Stojanovića, gde se nalazila konfekcija „Desa Petronijević“. Faze su sledeće: izmena planskog dokumenta, javni uvid Nacrta, usvajanje izmena na sednici Skupštine grada, javna nabavka za izbor projektanta, izrada projektne dokumentacije. Ističem da je potpisana je Saglasnost na sporazum Grada i „Telekoma“, predstoji ishodovanje građevinskih dozvola, tender, za izvođenje radova, početak pripremnih radova, zatim radovi na izgradnji parking garaže…Očekivano vreme početka radova 2026 godina, a završetak godinu dana kasnije. Zavisno od projekta očekivani broj parking mesta kreće se od 400 do 500.

Dosta je bilo reči o parkingu na mestu srušene Pošte na kome bi trebalo da se gradi montažna javna garaža…

Prostor na mestu srušene pošte je vlasništvo privatne firme. Trenutno, do početka gradnje, vlasnici dozvoljavaju „Bioktošu“ korišćenje tog prostora. Jedan od razloga gradnje parking garaže u ulici LJube Stojanovića i jeste upravo zbog toga što će se nalaziti u centru grada i delom zameniti navedeni parking, samo u dosta većem broju parking mesta. Kada smo kod tog parkinga kod srušene pošte, na predlog JKP „Bioktoš“, trenutno zatvoreno parkiralište preći će na sistem zonskog parkiranja u „crvenoj zoni“, s tim da za ovo parkiralište neće važiti povlašćene parking kartice za stanare „crvene zone“. Nisu ni do sada važile kada je taj parking bio definisan rampama za parkiranje. Maksimalno zadržavanje vozila u „crvenoj zoni“ je 120 minuta, tako da će i na ovom parkiralištu biti isti slučaj. Naplata će se vršiti na način kao na bilo kom drugom mestu u „crvenoj zoni“.

Šta je sa popunjenošću javne garaže „Bioktoša“, čini nam se da godinama popunjenost nije na nivou na kome bi trebalo da bude dok u gradu nema mesta za parking?

Analizom u aprilu mesecu 2025 godine, dobijeni su sledeći rezultati:

A analizom početkom juna 2025 godine, rezultati potvrđuju da svi tvrdimo da nema slobodnih parking mesta u Užicu, a uvek ih ima u javnoj garaži. Tu su zimi automobili zaštićeni od snega, leti od vrućina, prolećnog grada. I pored toga, skloni smo da automobile parkiramo baš neposredno do mesta na kome obavljamo neki posao.

U tabeli vidimo da mesta ima i na parking prostoru stare Robne pijace „Međaj“. Taj parking smo napravili pre par godina, 2022 godine. Ima 97 parking mesta, što predstavlja značajan novi broj parking mesta koja nisu daleko od samog centra grada.

Koliko grad populariše korišćenje gradskog prevoza koji je ekološki poželjan zbog zagađenja vazduha i koji je za veliki broj penzionera besplatan? Cena karte je jako povoljna 50 dinara, ali preko Dovarja uvek se kreće veliki broj automobila. Za neku manju kupovinu u „Lidlu“ ili „Tempu“ dobro dođe ovakav prevoz.

Pri javnom pozivu za javnog prevoznika 2020. godine, osnovni i prvi uslov je bio da autobusi budu ekološki, na CNG pogon. Cena karte nije menjana od 2009. godine i na minimalnom je nivou u odnosu na sve druge gradove u Srbiji. I pored navedenog, autobusi nisu puni, građani vole da koriste sopstvena vozila i da se njima odvezu baš do ulaza objekta u koji su se uputili. Izlazimo građanima u susret proširivanjem linija, dodavanjem novih, kao i usklađivanjem sa njihovim potrebama.

Šta je sa postavkom sistema – detektora za zauzetost parking mesta ia digitalnmim tablama koje pokazuju slobodna parking mesta u kojoj je fazi ovaj projekat?

Predviđeno je postavljanje 146 detektora za zauzetost parking mesta u dve zone. Prva zona obuhvata ulice Vukole Dabića, Petra Ćelovića, Dečanska, a druga obuhvata ulice pored Užičke gimnazije, ulica ispod Palasa i čitav prostor oko Trga Svetog Save. Predviđeni sistem zauzetosti parking mesta je koncipiran tako da sistem broji slobodna parking mesta i daje informacije korisnicima kako bi što brže došli do slobodnog parkinga.

Kako funkcioniše ovaj sistem?

Predviðeni sistem zauzetosti parking mesta radi na dva principa. U užem centru grada predviðena su dva sistema za brojanje slobodnih parking mesta i to: sistem kamera sa video analitikom koje prepoznaju tablice vozila i obaveštavaju o zauzetosti i vremenu zauzetostiparking mesta za invalide, tako da sprečavaju zloupotrebe. Zatim kroz sistem geomagnetnih senzora koji se ugraðuju u beton i bežično komuniciraju sa aplikacijom. U užem gradskom jezgru je predviðeno i postavljanje informacionih displeja na raskrsnicama bočnih ulica sa glavnom koje pokazuju broj slobodnih parking mesta i korisnici mogu i preko nje, mobilne aplikacije da u realnom vremenu prate broj slobodnih parking mesta. Detektor parkiranja je senzor koji kombinuje ultrazvučnu i magnetnu tehnologiju. Sa redundantnom tehnologijom senzora, postiže se preciznost od 99 odsto. Preko ugrađenog bežičnog modula, senzor zauzetosti parking mesta koji pomaže korisniku da automatski nadgleda status putem mrežnog servera, i aplikacije ili mobilne aplikacije. Ova mobilna aplikacija je vrlo korisna za korisnika, jer na kraju korisnik može daljinski nadžirati status. Postavljeno je 8 elektronskih tabli, na Kojima se prikazuje broj slobodnih parking mesta. U ovom trenutku, sva oprema je postavljena. Testira se i uskoro pušta u rad.

Kamere za prepoznavanje zauzetosti parking mesta već postoje, gde su postavljene?

Pametne kamere za prepoznavanje zauzetosti parking mesta za invalide automatski vrše snimanje, prepoznavanje i generisanje alfanumeričkih podataka o registarskoj oznaci vozila koje prilazi zoni nadzora, u ovom slučaju parking mestu obeleženom za invalide. Kamere su fokusirane i imaju sposobnost da rade i u noćnim uslovima. U našem gradu, postavljene su 3 takve kamere: iznad i ispod Gimnazije in a parking mestu kod Doma zdravlja.

Gde su postavljeni markeri za prekoračenje brzine?

Na Sarića Osoju zbog zahteva velikog broja građana, izvršena je analiza bezbednosti učesnika u saobraćaju, naročito dece koja peške idu u školu. Nakon analize, ustanovljena je opravdanost postavljanja radara na tom mestu. Sistem za registrovanje saobraćajnih prekršaja omogućava analizu i dokumentaciju saobraćajnih prekršaja. Sistem za merenje brzine vozila ima mogućnost automatske detekcije prekoračenja dozvoljene brzine kretanja vozila i prepoznavnja svake registarske tablice vozila koja prolaze kroz zonu pokrivanja kamere. Sistem za poboljšanje bezbednosti dece u saobraćaju u zoni škole podrazumeva postavljanje izmenljivih saobraćajnih znakova i svetlosne signalizacije i opreme kako bi se podigao stepen bezbednosti dece u zoni škole, a u skladu sa savremenom projektantskom praksom. Na putevima i dalje svake godine mnogo ljudi gine na pešačkim prelazima. Broj saobraćajnih nezgoda na pešačkom prelazu i dalje je daleko od onoga što bi trebalo da bude. Neuralgična tačka sa velikim brojem pešaka je bio i prelaz u Ulici Nikole Pašića i tu smo postavili pešački prelaz za markerima.

Medijski projekat „Izazovi saobraćaja u Užicu kroz gužve i probleme parkiranja“ sufinansira Grad Užice