Pocetna Kultura Stvaranje u skladu sa tradicijom (FOTO)

Stvaranje u skladu sa tradicijom (FOTO)

473
0
Podelite

Počela je 27. Međunarodna kolonija umetničke keramike „Zlakusa“ u prostoru galerije „Reflektor“ u zgradi bivše kasarne u Krčagovu u Užicu koja je okupila deset umetnika, akademskih slikara – keramičara, dvoje iz Bugarske, jedan iz Kanade i sedmoro iz Srbije.

Do sada je u koloniji stvaralo više od 400 umetnika iz 38 zemalja. Naredne godine više od 800 radova nastalih na koloniji konačno će biti smešteno u Galeriju keramike koja će biti sagrađena u okviru projekta „Prestonica kulture – Užice 2024“

Umetnici će deset dana stvarati svoja umetnička dela u tehnici staroj vekovima koju i danas koriste majstori, grnčari u Zlakusi, selu nadomak Užica, u izradi posuđa, a koja je zahvaljujući koloniji uvrštena u nove tehnike u savremenoj keramici pod nazivom „Zlakusa“ čija je osnovna karakteristika upotreba drvenog ručnog točka na kome se zidanjem gline pomešane sa mlevenim mineralom kalcita u preciznoj srazmeri stvaraju predmeti koji se posle prirodnog sušenja peku na otvorenoj vatri na oko 700 stepeni. Tako će i ovog puta kao i tokom svih dosadašnjih kolonija umetnici staroj tehnologiji udahnuti savremeni izraz kroz građenje finih spona između tradicionalnog grnčarstva jedinstvenog po materijalu i metodu rada u ovom delu Evrope i savremenih tendencija u umetničkoj keramici. Ovaj tehnološki proces izrade keramike, sličan onome u praistoriji, svih proteklih godina privlačio je umetnike iz celog sveta na ovu koloniju, pa ih je do sada bilo više od 400 iz 38 zemalja.

Materijal za rad, glinu, za umetnike je ove godine obezbedio Milić Nikitović grnčar iz Zlakuse. Koloniju su od početka do danas podržavali Grad Užice i Ministarstvo kulture.
Tokom boravka u koloniji, umetnici će imati priliku da posete najznačajnije turističke lokalitete grada Užica, ali i Zlakusu, kolevku stare tehnike i zanata kojeg je Unesko pre dve godine uvrstio u nematerijalno kulturno nasleđe čovečanstva čemu je doprinela i Međunarodna kolonija umetničke keramike „Zlakusa“ kao što je i podstakla oživljavanje ovog zanata koji je pre tri decenije bio pred potpunim gašenjem, a sada je sve više, naročito mladih, koji počinju njime da se bave.

Ovogodišnju koloniju zvanično je otvorila gradonačelnica Užica dr Jelena Raković Radivojević, rekavši da trajanje kolonije skoro tri decenije govori o njenom kvalitetu, ali i o upornosti akademske slikarkre – keramičarke Sofije Bunardžić da u različitim okolnostima okuplja umetnike iz čitavog sveta.

– Posebno nas raduje da ćemo umetnička dela nastala na svim proteklim kolonijama, a ima ih više od 800, uspeti da sledeće godine izložimo u Galeriji keramike koja će biti otvorena u okviru projekta „Prestonica kulture – Grad Užice“ 2024. godine. Sigurna sam da će grad u okviru ovog projekta imati šta da ponudi, pre svega, građanima Užica, a i svim posetiocima kako sa već postojećim programima, tako i sa novim kulturnim manifestacijama. Tako da se nadamo da će konačno posle toliko godina biti otvorena Galerija keramike u Užicu – rekla je gradonačelnica Užica istakavši i da realizacija planiranih infrastrukturnih projekata u okviru projekta „Prestonica kulture“ ide planiranim tokom.

Sofija Bunardžić, akademska slikarka – keramičarka, autorka projekta “Keramika Zlakusa”, direktorka kolonije, kaže da je koncept kolonije isti.

– Cilj je da umetnici nauče tehniku rada zidanjem, građenjem na ručnom točku sa glinom koja je već pripremljena, jer svake godine u najvećem broju dolaze novi umetnici.

Sofija Bunardžić je posebno zadovoljna što će posle skoro trideset godina trajanja kolonije, Užice naredne godine dobiti Galeriju keramike, jedinstvenu u Srbiji, u prostoru Gradskog kulturnog centra, na mestu stare streljane. U galeriji će biti izloženi radovi nastali na svim proteklim kolonijama.

Umetnica iz Bugarske, iz Sofije, Anjife Mustafa kaže da joj je čast da učestvuje na ovoj koloniji u Užicu koji je divan grad. Stara, antička tehnologija kojom se radi na koloniji za nju je potpuno nova, takva ne postoji u njenoj zemlji, a istovremeno, veoma je interesantna i zanimljiva. Kaže, da je glina kojom radi dobra, plastična i može napraviti sve što bude zamislila. Drago joj je što je dobila šansu da nauči nešto novo.

Ana Lazić iz Užica, završila je Fakultet primenjene umetnosti, odsek keramika. Nekoliko godina unazad prisutna je na koloniji i da pomogne u organizaciji, ali i da stvara svoja dela. Prema njenim rečima, mladom umetniku rad u koloniji u skladu sa tradicijom dosta znači.

– Ovde je specifična tehnika koja se koristi i inače u izradi gnčarije. To je tradicionalna izrada na ručnom drvenom točku, s tim što mi ovu tehniku koristimo da pravimo umetnička dela. To je veoma lep spoj tradicije i moderne umetnosti. Mislim da ova glina pruža dosta mogućnosti, plastična je i dobra tako da može da se uradi dosta toga što se i zamisli – kaže Ana Lazić.

Sofija Stojković iz Užica, keramičarka, nekada i učenica užičke Umetničke škole u kojoj je bila na smeru grnčar koji je vodila Sofija Bunardžić. Prvi put je na koloniji.

– Već poznajem glinu, radila sam sa njom još u srednjoj školi, dobra je za rad, može da se uradi sve što se zamisli, plastična je i odlična je za obradu. Rad na koloniji za mene je veliko značajno iskustvo. Bitno je i druženje sa kolegama i razmena informacija, a to će za mene značiti napredak u karijeri.

Stefan Todorović iz Ljubovije, završio je srednju Umetničku školu u Užicu, smer grnčar, a zatim je upisao Fakultet primenjenih umetnosti u Beogradu, odsek keramika. Prvi put je na koloniji.

– Ovde razmenjujemo iskustva, a za mene je posebno zanimljivo, ali i izazovno da forme koje sam radio na električnom točku na fakultetu prebacim na unikatan način izrade. Već sam uradio nekoliko radova, a planiram malo veću kompoziciju sa više elemenata pa ćemo videti kako će sve to proći pečenje na otvorenoj vatri. Za mene je to najneizvesniji deo procesa, ali i najzanimljiviji, kada gotov proizvod izađe iz otvorenog plamena.

Tijana Jokić iz Beograda, sa Fakluteta primenjenih umetnosti, smatra da iskustvo koje se stiče na koloniji, ne bi trebalo propustiti.

– Mislim da je značajno za moj dalji rad da naučim i tehniku koja je korisna i univerzalna. Glina je iznenađujuće odlična. Mislila sam da ću imati dosta problema zato što se do sada nisam susrela sa glinom ovog sastava. Međutim, pokazala se mnogo bolje nego što sam očekivala i bilo mi je lakše da se naviknem na nju nego na neke druge gline sa kojima sam radila.