Pocetna Društvo Najmanje duplo manja emisija izduvnih gasova

Najmanje duplo manja emisija izduvnih gasova

3545
0
Podelite

Dekarbonizacija, čišćenje motora vodonikom, tehnologija je novijeg doba. U Srbiji se, po rečima Radoša Radojevića, vlasnika auto servisa koji se bavi samo ovim postupkom, pojavila pre dve do tri godine, dok je znatno duže prisutna u Evropi i svetu
Slični servisi, po njegovim saznanjima rade u Beogradu gde se i proizvode mašine za ovaj tehnološki proces, Kragujevcu, Nišu, a od pre mesec dana počeo je i on da radi u svom servisu „Hidrogenium RSD“ koji je prvi, za sada i jedini ove vrste u Užicu. Primenu ovog procesa, kojeg nazivaju i „inhaliranje“ motora vodonikom, prate brojne sumnje, pitanja, nedoumice, a potpuno su bez razloga, tvrdi Radojević.

Po rečima Radojevića, čišćenje motora vodonikom može da se primeni na svim motorima sa unutrašnjim sagorevanjem bez obzira na vrstu goriva, zapreminu i način ubrizgavanja sa ciljem da nakupljenu čađ izbaci iz motora u gasovitom stanju.
-Dekarbonizacija je hemijski proces kojim se od gareži čisti komora za sagorevanje, sicevi ventila, čelo klipa, dizne, grejači, svećice, izduvna grana, DP filter i katalizator što je i najvažnije kod novijih automobila, zapravo čisti sve delove u motoru gde se odvija sagorevanje. Kada se ubrizga vodonik u motor on u dodiru sa čađu stvara ugljovodonik i izbacuje se kroz auspuh u gasovitom stanju – pojašnjava Radojević. Po njegovim rečima dekarbonizacija je veoma značajna za svaki automobil, pa i za noviji, koji se najviše vozi na kraćim relacijama, po gradu. Preporučuje da se dekarbonizacija raditi posle svakih pređenih 20.000 kilometara.

Radoš Radojević je otvorio servis u decembru prošle godine da radi nano keramiku, ali i s namerom da počne da se bavi dekarbonizacijom, a uverio se u prednosti ovog procesa koji je prvo uradio njegov brat na motoru svog automobila u Kragujevcu. Odmah je počeo da iznalazi informacije o ovom procesu, a najviše je saznavao na sajtovima francuskih firmi koje se već duži niz godina time bave. Čvrst je u stavu, da je dekarbonizacija kod nas neizbežna i veoma potrebna.

-Shvatio sam da je to dobra stvar.Zapravo, osim što dekarbonizacija može da predupredi veće komlikacije na motoru, posle ovog procesa motoru se vraća početni stav, odnosno, on je kao kada je bio nov, jedino, ako je prešao mnogo kilometara pa su mu izlizane karike, onda ne može biti kao nov. U svakom slučaju, na fabričko stanje vraća se kompresija, snaga motora, obrtni moment. Znatno se smanjuje potrošnja goriva kao i mogućnosti drugih kvarova na motoru, a emisija izduvnih gasova smanjuje se najmanje za 50 posto na automobilima koji nemaju katalizator, kao što je, na primer, moj auto, a katalizator je izvađen jer je bio zaprljan od gareži. Sličnih automobila ima koliko hoćete u našem gradu. Kod automobila kojima nije izvađen katalizator, emisija izduvnih gasova se smanjuje i do 95 procenata, jer je znatno bolje sagorevanje zato što je katalizator čist. Posle dekarbonizacije, auti prosto „prodišu“ i nije im potreban nikakav servis niti dekarbonizacija modifikuje motor. Na primer, video sam i da Francuzi prvo urade dekarbonizaciju pa tek onda čipovanje – kaže Radojević i smatra da svako ko sumnja u efekte dekarbonizacije, najbolje je da je uradi i da se uveri da to nije nikakva prevara, već istina. Ceo proces u zavisnosti od kubikaže motora traje od 20 do 90 minuta.

-Do sada sam očistio tridesetak auta i svi su oduševnjeni. Prvo što uradim, prikačim auto na dijagnostiku i ukoliko ima neki kvar vlasnik ga može otkoloniti pre ili posle dekarbonizacije u nekom drugom servisu, jer to, ja ne radim. Dijagnostika mi pomaže da vidim koliko je motor zapušen – priča Radoš.

Radojević je kupio u inostranstvu trenutno najbolju mašinu za ovaj posao koja za sat vremena proizvodi 1.500 litara vodonika i uz tečnost koju nabavlja iz uvoza, ekološka je a dodatno čisti katalizator i DPF, znatno skraćuje vreme celog procesa za razliku od mašina kojima se za sada najviše radi u Srbiji, a koje upola manje proizvode vodonika, uglavnom oko 600 litara.

-Danima se priča o aerozagađenju, a dekarbonizacijom se drastično smanjuje emisija izduvnih gasova u saobraćaju. Efekat bi se sigurno veoma osetio kada bi većina vlasnika automobila mogla da uradi dekarbonizaciju na svom autu. Užice je preplavljeno automobilima i oni su jedan od glavnih zagađivača vazduha. Lokalna samouprava bi mogla da razmisli o načinu za stimulisanje ovog ekološki čistog hemijskog procesa – napominje Radoš Radojević.

-Dekarbonizacijom se znatno smanjuje potrošnja goriva kao i mogućnosti drugih kvarova na motoru, a emisija izduvnih gasova smanjuje se najmanje za 50 posto na automobilima koji nemaju katalizator, kao što je, na primer, moj auto, a katalizator je izvađen jer je bio zaprljan od gareži. Sličnih automobila ima koliko hoćete u našem gradu. Kod automobila kojima nije izvađen katalizator, emisija izduvnih gasova se smanjuje i do 95 procenata – ističe Radojević.