Pocetna Ekonomija Oprez i blag optimizam u godini izazova

Oprez i blag optimizam u godini izazova

3168
0
Podelite

Samostalnu zanatsko trgovinsku radnju „Hit“ koja se bavi proizvodnjom čarapa, osnovala je pre više od dve decenije i uspešno vodi Mirjana Beba Nikitović. U uređenom dvorištu na Beloj Zemlji, u kojem je kuća u kojoj živi sa porodicom, nalazi se i proizvodni pogon. Energija, optimizam i snaga koju emituje samo prirodno okruženje, sa Mirjanom naraste u ogroman talas kojem se teško ko može odupreti. Upravo ta energija bila je i ostala njena gvozdena brana svim situacijama u koje ju je život nemilosrdno bacao iskušavajući njenu izdržljivost, a koje su ostavljale duboke tragove pa i ožiljke. Pojedini, nikada ne mogu zarasti.

Ova energična žena, blagog i prijatnog osmeha, sa nepunih trideset, uplovila je u vode sopstvenog biznisa i za sada pliva veoma mudro, bez nepromišljenih i naglih poteza, bez velikih padova i skokova, razvijajući već izgrađenu stabilnu poziciju na tržištu.

Od samog početka, imala je bezrezervnu podršku porodice, najviše od oca Đorđa Popovića, nekada poznatog trgovačkog putnika, koji je baš u to vreme otišao u penziju i koji joj je i danas, uprkos godinama, veliki oslonac i izvor snage. Da nije pogrešila kada je odlučila da krene ovim putem, da napusti siguran posao koji je imala u jednoj stabilnoj privatnoj firmi, potvrdilo je i konačno opredeljenje njenog sina Mladena da se, posle završenog fakulteta i master studija, potpuno uključi u posao.

– Nisam ga uslovljavala, niti vršila pritisak na njega. To je njegova odluka, a ja sam srećna što će da nastavi ovaj porodični posao. Kada mi je to rekao još ozbiljnije sam počela da razmišljam i ulažem u razvoj – kaže Mirjana.

Sve je počelo od dve polovne italijanske mašine za proizvodnju ženskih čarapa koje je Mirjana zahvaljujući očevoj pomoći kupila od svog ujaka, smestila ih u garažu i počela sama da uči zanat.
-Počeci su bili malo teži zbog nepoznavanja ove vrste proizvodnje koja je za mene tada izgledala veoma složeno i komleksno. Želja da naučim je prevagnula i uspela sam. Sama sam radila na svojim mašinama, majstora sam zvala samo kada se desi veći kvar. Dolazio je iz Leskovca, jer majstora za ove mašine nema u našem kraju. Od pre četiri godine za stalno sam zaposlila majstora iz Niša, a dogovorili smo se na koji način će raditi s obzirom da nije mogao da se sa porodicom doseli ovde – priča Mirjana.

Kako su godine prolazile proizvodnja se razvijala, jer se tržište širilo, a broj kupaca rastao. Mirjana uz sve to u roku završava studije. Mašine su zanavljane savremenijim, iako, doduše, opet polovnim, ali posle pet, šest godina, kupljena je i prva nova mašina koja je za „Hit“ bila i prva velika investicija.

-Sve je išlo malo po malo, stepenik po stepenik. Sada već imamo 17 mašina za pamučni program i za ženski još četiri. Postepeno smo širili i prostor za proizvodnju– navodi Mirjana koja, osim što je brzo savladala proizvodnju, itekako zna srčano da se bori za svakog kupca u čemu joj je, kako kaže, pomoglo to što je malo gena pokupila od oca, vrsnog trgovca.

„Hit“ ima deset stalno zaposlenih među kojima je i Ljilja, jedna od tri Mirjanine sestre. Proizvodni program čini bogat asortiman ženskih, muških i dečijih čarapa. Svoje prodajne objekte nema, pa proizvode plasira širom Srbije značajnim i velikim trgovinskim lancima, veleprodajama, ali i manjim kupcima, a deo i izvozi u Crnu Goru, BiH i Sloveniju. Do pre tri godine, po rečima Mirjane, u izvozu je bilo realizovano i do 70 odsto ukupne proizvodnje i tada je naročito bilo atraktivno crnogorsko, ali sada dominira plasman na domaćem tržištu.

-Naš prvi proizvod bile su klasične ženske čarape i dokolenice od 15 i 20 dena „Beba“ i danas ih proizvodimo. Pamučni program smo pokrenuli pre 12 godina i on je za nas broj jedan, jer se najviše prodaje. Nekada su bile aktuelne, na primer, modne ženske čarape sa radom, ali danas skoro da za njih ne postoji interesovanje – priča Mirjana i ističe da se zahtevi sa tržišta i modna kretanja uvek moraju pratiti, a posebno se vodi računa o kvalitetu koji zavisi od sirovina i načina proizvodnje. Zato pamučno predivo nabavlja od proverenog proizvođača iz Leskovca, od slovenačkog dobavljača, ali ga i sama uvozi iz Indije, dok za ženski program koristi italijanske sirovine. Da ne bi imali velikih problema u naplati potraživanja, „Hit“ posluje sa pouzdanim kupcima.

-Moramo da budemo oprezni iako još uvek radimo na obraz i poverenje – navodi Mirjana.

Konkurencije ima. Mnogo je nelojalne sa kojom se, kako kaže Mirjana, teško može ponekad izaći na kraj, dok sa zdravom „merak je se boriti“.

Ova godina bila je posebno izazovna i naporna zbog pandemije virusa korona. Tokom vanrednog stanja „Hit“ je potpuno zaustavio proizvodnju, prodaje su bile sporadične i simbolične. Međutim, radnici su primili redovne plate bez ikakvih umanjenja, a o otpuštanju se nije ni razmišljalo.

-Nismo radili 40 dana i nikada me kao tada nije uhvatila panika, jer cela firma funkcioniše kao porodica, naši radnici su navikli da je plata redovna, da ne kasni. Imam veliku odgovornost prema njima jer veoma poštujem njihov rad i zato mi je bila strašna pomisao da neću moći da ih ispoštujem. Uprkos svemu, sve sam ispoštovala. Tokom leta bilo je malo opuštenije, međutim, proleće mi je ukradeno, nije ga bilo, a glavna sezona za čarape je proleće i jesen- kaže Mirjana koja je koristila deo mera iz paketa podrške državne pomoći privredi što joj je mnogo značilo. Još uvek ne može da proceni kakva će biti ova godina, jer prva dva meseca za ovu vrstu proizvodnje nikada nisu bila pogodna za procenu.

-Optimista sam i iskreno se nadam da će biti bolje, mada opet, postoji ono, ali. Posla se ne bojimo, imamo i sredstva i radnike i volju, ali, videćemo. Izborićemo se. Sada nam je osnovni cilj da opstanemo – ističe Mirjana koja ima jasnu viziju daljeg razvoja firme, ali kada se steknu uslovi.

-U planu je otvaranje maloprodajnih objekata i kontinuirano ulaganje u zanavljanje opreme. Kada se steknu uslovi, planiramo da sagradimo i novi proizvodni prostor, halu, da sve bude pod jednim krovom, ceo proces proizvodnje od početka do gotovog proizvoda. Polako se i pripremamo za to. Sin je moja najveća snaga, radićemo zajedno, pa dokle stignemo – kaže Mirjana.