Pocetna Društvo Nadamo se povratku broja turista na period pre korone

Nadamo se povratku broja turista na period pre korone

689
0
Podelite

– U godini kada Konačište obeležava pet godina uspešnog poslovanja resorno Ministarstvo turizma prepoznalo je potrebu za proširenjem kapaciteta kao i Grad Užice i ovaj posao nastavljamo kao i rad na drugim projektima koji se tiču razvoja turizma našeg grada – kaže Danijela Đorđević Arsić, direktorka Turističke organizacije Užice

Kako su se protekle dve korona godine odrazile na užički turizam?

Naravno da je korona nanele štetu, kao i u svim ostalim sektorima, s tim što je turizam kao grana najviše pogođen zbog zabrane kretanja i mera koje su odgodile putovanja. Konkretno što se Užica kao destinacije tiče, korona je uticala tako što je smanjen broj stranih turista za 84 procenta 2020. godine u odnosu na 2019. godinu. Sa druge strane dolasci domaćih turista u 2020. godini su smanjeni za 26 procenata, ali već 2021. godine dolasci domaćih turista su se približili proseku dolazaka pre epidemije. Broj stranih turista je u protekloj godini nešto veći, ali je to ipak upola manje nego što je bilo pre epidemije, tako da se u budućem periodu fokusiramo da broj poseta inostranih turista vratimo bar na standard koji je bio pre ove dve teške godine po turizam i život uopšte.

Predočite nam par podataka…

Epidemija korone uslovila je manje dolazaka i noćenja stranaca. Tokom 2019. godine ima li smo 137.827 noćenja od čega 29.154 stranih turista, a 108.673 domaćih. Slika se znanto menja 2021. godine tako da opada broj gostiju i osgvareno je duplo manje gostiju 15. 815 noćenja je ostvareno od strane stranih dok je registrovan 121.381 domaći gost.

Koji su turistički aduti grada Užica ne samo ovog leta?

U užičkom kraju je na malom prostoru koncentrisan veliki broj prirodnih dobara, turističkih destinacija i kulturno – istorijskih lokaliteta koji svojom lepotom i tradicijom privlače značajan broj turista. Tara sa svojom netaknutom prirodom, Mokra Gora “Najbolje turističko selo sveta 2021”sa „Šarganskom osmicom“ i „Drvengradom“, Potpećka pećina, Zlakusa sa grnčarskim zanatom koji je od prošle godine pod zaštitom UNESKO kao nematerijalno kulturno nasleđe, Jelova gora, Memorijalni kompleks „Kadinjača“, seoski turizam… kao i lokaliteti smešteni u samom gradu: Stari grad, Narodni muzej, Hidrocentrala, Jokanovića kuća, klisura reke Đetinje sa svim svojim sadržajima… samo su neki od turističkih atrakcija čiji se odlični uslovi koriste i unapređuju za razvoj različitih turističkih proizvoda. Veliki broj kulturno- turističkih manifestacija koje se tradicionalno održavaju u Užicu značajno upotpunjuju turističku ponudu, a neke od njih imaju međunarodni karakter. Najpoznatije su: Jugoslovenski pozorišni festival, Kolonija keramike „Zlakusa”, Dečiji festival „Licidersko srce”, Grafičko bijenale „Suva igla”, Međunarodni festival kulture i tradicije „Žestival”, Skokovi sa starog železničkog mosta…

Raduje sve više turista na Starom gradu, podsetite kako se odvijala obnova tvrđave i kakvi su planovi za ubuduće?

Grad Užice je, uz stručnu podršku Zavoda za zaštitu spomenika kulture Kraljevo, 2019. godine započeo radove na rekonstrukciji i revitalizaciji Starog grada. Posle radova na kompletnoj konzervaciji donjeg, srednjeg i gornjeg grada, izgradnje dva sprata i rekonstrukcije kule, trenutno se izvode radovi završne faze na kazamatu i uređuje šetna staza sa vidikovcem. Po završetku radova na Starom gradu, simbolu Užica priredićemo sadržaje za posetioce – određene istorijske i umetničke postavke i multimedijalne promocije… što će Stari grad staviti na listu srednjevekovnih utvrđenja koja obavezno treba posetiti. Turistička organizacija Užica angažovala je dva vodiča na lokalitetu Stari grad za potrebe obilaska rekonstruisane tvrđave. Posete su organizovane svakog dana osim utorka i do sada je tvrđavu posetio veliki broj sugrađana i turista. Povećanje broja posetilaca se tek očekuje sa letnjom turističkom sezonom. Ističemo da se usluga zainteresovanim posetiocima ne naplaćuje i da je svaki posetilac osiguran.

“Stapark” i posete Neolitskom naselju, kajak Đetinjom, ziplajn novi su i atraktivni turistički sadržaji…

Već na trećem kilometru od centra grada, počinje živopisna klisura reke Đetinje koja u svom centralnom delu gradi atraktivan kanjon. Evropska asocijacija zelenih staza dodelila je gradu Užicu 2017. godine nagradu za užičku Zelenu stazu, prvu takve vrste u Srbiji. Namenjena je za šetnju i vožnju bicikala u dužini od 7,2 kilometara. Zelenu stazu prate i obeležene staze za planinare. Uz Zelenu stazu postavljena su odmorišta, česma, sprave za vežbanje, klupe, stolovi za stoni tenis, javni toaleti, osvetljeni su tuneli. Posetioci staze, kod Velike brane, mogu iznajmiti kajake i provozati se stazom dugom 900 metara kanjonom reke Đetinje. Jedinstvena prilika da se kanjon Đetinje vidi iz totalno drugačije perspektive jednako je primamljiv kako Užičanima tako i turistima koji posećuju naš kraj. Takođe, klisura Đetinje se može doživeti i iz vazduha, vožnjom ziplajnom. Zelena staza je i put do neolitskog naselja, odnosno arheološkog muzeja, koji je podignut na njenom završetku pored Staparske banje i koji će biti svakako dodatna atrakcija u klisuri Đetinje. Ovog leta u planu je otvaranje Neolitskog naselja.

Kakvi su rezultati TO Užice na kraju poslovne godine?

Poslovali smo pozitivno i socijalno odgovorno. Podsećam da smo za potrebe zdravstvenog osoblja ustupili naše Konačište, u periodu najjačeg talasa epidemije korona virusa. U toku su pripreme za realizaciju proširenja Konačišta za još dve smeštajne jedinice. Sredstva su obezbeđena od strane resornog Ministarstva trgovine i turizma kao i Grada Užica.

Na kojim manifestacijama je predstavljena ponuda užičkog turizma i šta planirate od promotivnih nastupa ovog leta?

TO Užice je u saradnji sa TO regije Zapadna Srbija nastupala na Međunarodnom sajmu turizma u Beogradu a pored Beograda planirani su nastupi na sajmovima turizma u Novom Sadu i Kragujevcu. Ovog leta ćemo turizam užičkog kraja promovisati i u Crnoj Gori u okviru TO regije Zapadna Srbija, koja će biti organizovana u Podgorici, Budvi i Herceg Novom. Želeli bismo da komšije posle njihove sezone i mora dođu kod nas, da se odmore u miru naše planinske lepotice Tare, uživaju u vožnji “ćirom”, ili vide remek.delo prirode Potpećku pećinu. Namera nam je da zainteresujemo turiste u tranzitu da deo odmora provedu ovde, jer smo svakako kraj koji ima dobru turističku ponudu. Biće organizovane studijske posete organizatora putovanja, novinara i blogera u naš grad, pa će oni doprineti promociji i afirmaciji užičke turističke ponude. Planiran je i dolazak brojnih televizijskih ekipa, a tradicionalno ćemo učestvovati u zapaženim promotivnim kampanjama TO Srbije. Posebnu pažnju poklanjamo promociji na društvenim mrežama.

Postoji li potreba za većim brojem turističkih vodiča?

Naravno. Užice kao turistička destinacija se razvija i uvek je potrebno stručnog kadra. Turistički vodiči koji znaju da rade svoj posao, uvek imaju angažmane bez obzira da li je u toku turistička sezona ili ne. Ono što je konkretno potrebno su vodiči koji znaju kineski, arapski, indijski jezik, jer je sve više turista nam dolazi sa navedenog govornog područja.

Koji su najveći problemi sa kojima se suočavate u radu kao turistička organizacija, koliko imate zaposlenih, da li vam je potrebno više ljudi?

Turistička organizacija Užica pored stalno zaposlenih ima potrebu za dodatnim angažovanjem radnika, ali su na snazi mere koje se odnose na javni sektor u pogledu zapošljavanja. Angažovanje lica za poslove recepcionera u Konačištu „Grad“ i sezonske poslove vodiča u Potpećkoj pećini vrši se putem agencija za zapošljavanje. Gradskim budžetom nisu predviđena sredstva za ovu namenu već ih obezbeđujemo iz sopstvenih izvora TO Užice.

Kandidovali ste Mokru Goru i osvojila je prestižno priznanje najlepše selo sveta. Koliko je ovo priznanje značajno za pozicioniranje užičkog turizma na svetskoj turističkoj mapi?

Na zasedanju Generalne skupštine Svetske turističke organizacije Ujedinjenih nacija u Madridu (UNWTO), 2. decembra, Mokra Gora je proglašena za jedno od najboljih turističkih sela sveta, u konkurenciji od više 170 aplikacija iz 75 zemalja, što je jasna demonstracija njenih izuzetnih vrednosti. Ovo svetski značajno priznanje će doprineti da turizam postane pokretač ruralnog razvoja i blagostanja, unapređenjem uloge turizma u vrednovanju i očuvanju mokrogorske ruralne zajednice zajedno sa očuvanjem prirodnih, kulturnih vrednosti i raznolikosti. Jedna od osnovnih razvojnih šansi područja je razvoj održivog turizma. Razvoj turizma treba da bude zasnovan na prirodnim predispozicijama planskog područja, ali nikako ne sme da ugrozi ekološki uravnotežene celine niti kvalitete predela. Ovo se posebno odnosi na zaštićena područja, kao dobra od najšireg značaja. Na ovim područjima se mogu organizovati i popularisati dominantno ekološki utemeljeni oblici turizma, čiji se razvoj zasniva na principima održivosti, pa je to u dugoročnom razvoju značajna potencijalna prednost ovog područja. U narednom periodu privredni subjekti će zajedno sa korisnicima područja, lokalnim stanovništvom i organima lokalne samouprave, a uz podršku resornih ministarstava, krenuti sa sprovođenjem posebnih projekata i programa razvoja turizma, usklađenih sa funkcijom zaštite, unapređenja, promocije i usklađenog razvoja područja.

Projekat „Nadohvat ruke“ sufinansira Grad Užice u okviru konkursa u oblasti javnog informisanja.

Stavovi izneti u datom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.