Pocetna Društvo Kako do reklamacije?

Kako do reklamacije?

275
0
Podelite

Kada potrošač kupi proizvod sa produženom garancijom od dve, tri, pet godina  mora da se uloguje na sajt proizvođača koji daje produženu garanciju  u roku od 30 dana kako bi ostvario ovo pravo. U slučaju izostanka elektronske overe produžene garancije dolazi do gubitka ovog potrošačkog prava

Osnovno pravilo za potrošača glasi – ukoliko želi da je reklamira robu koja nije saobrazna kvalitetu prvo treba  da se obrati trgovcu na mestu prodaje. Nikako da ga trgovac šalje u servise, upućuje na kol centre i druge telefone, već isključivo da se obrati trgovcu koji mora popuniti reklamacioni list i dati mu svoje podatke, upozorava Branko Prodanović, predsednik Udruženja potrošača Užice.

– Potrošač može odabrati jednu od tri varijante: odlučiti se za popravku proizvoda, zamenu za novi i povraćaj novca.  Osam dana posle podnošenja reklamacionog lista trgovac je dužan da potrošaču odgovori pozitivno, ili negativno. Ukoliko je odgovor pozitivan rok za izvršenje reklamacije je sedam dana, a za belu tehniku i nameštaj 30 dana – navodi Prodanović. U slučaju negativnog odgovora  potrošač se obraća  Udruženju potrošača koje priprema prigovor, odnosno opomenu pred utuženje koju dostavlja trgovcu na ponovno rešavanje reklamacije.

-Ukoliko i ovo “ne prođe” postoji telo za vansudska poravnanja i adresa je objavljena na sajtu Sektora za zaštitu potrošača. Posedujemo obrasce koje  zajedno sa potrošačima popunjavamo i ovo telo poziva strane u sporu da ga reše mirnim putem kako ne bi došlo do suda. Rok za vansudski postupak je 30 dana – dodaje Prodanović i kao poslednju varijantu za reklamaciju navodi tužbu za koju se potrošači retko odlučuju.  Problema ima i kod produženog garantnog roka, recimo u slučaju bele tehnike, ili neke druge robe. Kada potrošač kupi proizvod sa produženom garancijom od dve, tri, pet godina u roku od 30 dana mora da se uloguje na sajt proizvođača koji daje produženu garanciju kako bi ostvario ovo pravo.

– Dešava se da trgovac ne obavesti potrošača da se uloguje i “overi” produženu garanciju i tada dolazi do gubitka ovog prava. To je “začkoljica” koja je u praksi vrlo prisutna – upozoravaju iz Užičkog udruženja kome se građani i dalje u devedeset odsto slučajeva obraćaju zbog reklamacije patika.

– Imali smo prijave  da patike posle sedam dana pucaju, bilo platno, vazdušni đonovi. Kvare se šnirevi, opada farba…Trgovci  reklamacije za patike većinom  odbijaju! Pišemo prigovore i žalbe, međutim samo 10 odsto zahteva se reši u korist potrošača, dok se cene reklamiranih i skupih  patika kreću se od 15.000 do 30.000 dinara – dodaje naš sagovornik i prenosi ocenu Udruženja potrošača Srbije da kvalitet patika na našem tržištu nije saobrazan kvalitetu i da se uvozi sve i svašta!  Sezona je godišnjih odmora i u toku su letnje manifestacije na kojima ponekad zbog cena ugostiteljskih usluga gostima zastaje knedla u grlu. Naš sagovornik koji je radio i kao tržišni inspektor seća se da je nekada kalkulacija za cene pića bila 1:3 u odnosu na nabavnu cenu, a hrane 1:2.

– Vremena su se promenila.  Zbog drugačijih troškova u ovom sektoru plaćanje javnih površina, bašti, zakupa objekta, ugostitelji ugrađuju troškove u jedini proizvod koji prodaju, a to je usluga. Došlo je do skoka cena namirnica i drugih sirovina koje se koriste za spremanje hrane kao i cene radne snage. Zakup površine za šatre može biti 50-100 veći od uobičajenog i sve se to prelije u cenu usluge za sabore i vašare– kaže Prodanović koji ocenjuje pozitivnim sklapanje ugovora od strane organizatora manifestacije kako ne bi dolazilo do neumerenog naplaćivanja ugostiteljskih usluga posle čega gosti račune objavljuju na društvenim mrežama. Užičkom udruženju i dalje stižu zahtevi prevarenih penzionera za masažere, specijalne posteljine i druge “medicinske urađaje” i zato i ovom prilikom oprez za ovaj vid kupovine.

 Otvoriti “četvore oči”

– Potrošači treba da vode računa o broju, veličini, modelu,  dezenu, merama prilikom kupovine.  Ukoliko potrošač pogreši u svemu tome trgovac nije dužan da mu vrati robu i zato prilikom kupovine treba otvoriti “četvore oči”. Predmet reklamacije može biti samo neispravan proizvod. Udruženje potrošača nedavno je imalo slučaj kada je bračni par kupio ugaonu garnituru koja se nije s merama uklopila u njihov stan i trgovac nije hteo da je primi natrag. Trgovac po Zakonu o zaštiti potrošača nije obavezan da vrati robu koju je potrošač sam izabrao – upozorava predsednik Udruženja potrošača Užice.

Prava ili fiktivna?

Letnje sniženje traje od 15. juna do 15. jula, a zimsko od 15. decembra do 15. januara. Međutim postoje i fiktivna koja nisu retkost.

– Kod sezonskih sniženja treba obratiti pažnju jer se često prave fiktivna sniženja. Dešava se da se robi digne cena za 30 odsto, pa je trgovci vrate na postojeću, sve pod plaštom sniženja i tako obmanjuju potrošače. Zato moraju biti oprezni, da li se stvarno radi o sniženju i da vide ispod snižene cene šta piše ispod.  Ovim problemom treba da se bavi tržišna inspekcija koja ulazi u dokumentaciju, cene, kalkulaciju… –  navodi Prodanović koji savetuje da se pravi razlika između akcijske prodaje i sniženja.

Ostavite odgovor