Pocetna Društvo PROIZVELI VIŠE ASFALTA I RIZLE, MUČI IH MANJAK RADNE SNAGE

PROIZVELI VIŠE ASFALTA I RIZLE, MUČI IH MANJAK RADNE SNAGE

396
0
Podelite

„Niskogradnja“ je prošle godine proizvela blizu 29.000 tona asfaltne mase, što je za oko 20 odsto više nego godinu dana ranije. Vremenski uslovi su pogodovali, tako da smo ceo decembar bili mobilni i asfaltirali – navodi direktor JKP ,,Niskogradnja” Snežana Milutinović

Kakva su očekivanja, kako će „Niskogradnja“ završiti poslovnu godinu, sa kakvim rezultatom?

Prošlu 2022. godinu završili smo sa pozitivnim bilansom kao i prethodnih osam godina. Protekla godina bila je rekordna što i finansijski rezultat pokazuje u pogledu ostvarenih prihoda. Imali smo jako veliki fizički obim proizvodnje. Grad je izdvojio velika sredstva za putnu infrastrukturu, za održavanje puteva i ulica bilo je odvojeno oko 400 miliona dinara ne računajući izgradnju puteva u gradu i u seoskim mesnim zajednicama. Deo prihoda ostvarili smo zahvaljujući poslovima na tržištu, posle tendera i od prodaje svojih proizvoda.

Kakvi su pokazatelji sa asfaltne baze?

Prošla godina je rekordna u odnosu na prethodnih deset godina u fizičkom obimu proizvodnje. „Niskogradnja“ je proizvela blizu 29.000 tona asfaltne mase, što je za oko 20 odsto više nego godinu dana ranije. Vremenski uslovi su pogodovali, tako da smo ceo decembar bili mobilni i asfaltirali. Proizveli smo dosta više betona koji su ugrađeni u potporne zidove. Izdvojila bih proizvodnju kamenih agregata, frakcije za proizvodnju asfalta i betona, najviše rizle i frakcije – jalovine za nasipanje atarskih puteva. Podsećam da smo na početku prošle godine imali dosta elementarnih nepogoda, odrone i klizišta i kao preduzeće reagovali brzo, kako pojedini delovi sela ne bi ostali odsečeni ili ugrožen pristup kućama ili njivama zbog odrona na putu.

Koliko je asfaltirano puteva i ulica, podsetite na pojedine?

S obzirom na veću proizvodnju asfalta za toliko je više i asfaltirano kvadrata putne infrastrukture, za oko 20 odsto na teritoriji grada Užica u godini koja je iza nas. Uobičajeno najzahtevniji su radovi kompletne rekonstrukcije ulica, kada se radi i vodovod i kišna i fekalna kanalizacija, trotoari i asfalt. Planirano je i realizovano u prošloj godini. Obimnije poslove imali smo u ulici Ive Andrića, u ulici Aleksandra Vučkovića u Sevojnu. i u Ratarskoj. Kompletno su presvučene asfaltom ulice u Turici, Požeška i Mileševska koje su jako uske i strme i nepovoljne za rad mehanizacije. U Sevojnu je urađeno jako puno kvadrata u manjim ulicama, a u samom gradu Kondina koja ima jak nagib, deo ulice Svetozara Markovića, Zlatarska, Solunska i to je deo poslova koje smo radili 2022. godine.

Kakvi su planovi za ovu godinu, nedavno je usvojen gradski budžet?

Planirana su značajna sredstva i očekujem da ćemo ispuniti očekivanja i potpisati standardni ugovor o održavanju ulica od oko 250 miliona dinara i da ćemo kao servis grada biti najzastupljeniji kao izvođač radova. Apliciraćemo i na tržištu i za ovu namenu izdvojeno je 70 miliona dinara i sve zavisi od tendera. Mnoga javna preduzeća muči nedostatak radne snage.

Kakva je situacija u JKP „Niskogradnja“?

Povećali smo obim radova, ali sve to radimo sa malim kapacitetom radne snage. Znamo da zapošljavanje nije dozvoljeno bez odborenja ministarstava i nadležne komisije. Dešava nam se prirodni odliv radne snage, ljudi odlaze u penziju. Značajno nam se smanjio broj zaposlenih i starosna struktura je nepovoljna. Većina je pred penzijom i neminovno je podmlađivanje kadra. Nadamo se odborenjima komisije, jer možemo ući u veliki problem – deficita radne snage. Naši poslovi su specifični, a nedostaju nam manuelni radnici na gradilištu, asfalteri, rukovaoci građevinskim mašinama, vozači, pa i administrativni radnici. „Niskogradnja“ ima 96 zaposlenih, a pre desetak godina, tačno 2012. godine imala je 142 radnika.

Kako premostiti ovaj problem?

Imamo dvadesetak ljudi angažovanih po osnovu povećanog obima posla na određeno vreme, zastupljen je i prekovremeni rad i na osnovu zamene usled sprečenosti za rad, jer imamo dosta starijih radnika tako da je ukupno 115 radno angažovanih u preduzeću. Mlađim ljudima bi stariji trebalo da prenesu znanje i veštine, i za sve to treba vremena. Kadar asfaltera ne postoji u školstvu. Tokom 2021. godine sklopili smo ugovor sa Tehničkom školom i ušli u program dualnog obrazovanja za rukovaoce građevinskim mašinama i pet momaka je u programu. Dolaze u ,,Niskogradnju“ na praksu i mladići su baš zaintereovani za rad na ovim mašinama, a starije kolege su tu da im prenesu umeće i znanje i sve potrebno pokažu.

U kakvom je stanju mehanizacija „Niskogradnje“?

U dobrom, zahvaljujući redovnom održavanju i ulaganjima. Prošle godine nabavili smo jedan kamion i valjak od 7 tona i sitnu mehanizaciju, vibro ploče. Ove godine planiramo kupovinu traktora za zimsku službu, a imamo potrebe i za novim grejderom, jer imamo jedan koji je star i trebalo bi ga zamenili.

Da li je bilo prošle godine zastoja u isporuci repromaterijala od strane dobavljača, kako kriza energenata utiče na poslovanje?

Bilo je zastoja u nabavci svakog repromaterijala i naftnih derivata i kamenih agregata. Ali dobro poslovanje i godinama ranije izgrađeno poverenje „Niskogradnje“ kod dobavljača i potezi rukovodstva uspevali su da obezbede kontinuitet u isporuci bitumena i ostalog tako da nije bilo zastoja u realizaciji poslova. Obezbedili smo zalihe za početak naredne građevinske sezone.

Posebno, šta ističete kao potrebu ovog javnog preduzeća?

Kao investiciono održavanje planiramo ozbiljniji remont na drobiličnom postrojenju kako bi imali kontinuitet u proizvodnji kamenih agregata – rizle. Potreban je remont na asfaltnoj i betonskoj bazi i to su naša postrojenja o kojima se mora voditi računa. Ona su stara, ali srećom dobro su održavana zahvaljujući radnicima i nismo imali većih problema. U srednjoročnom planu „Niskogradnje“ svakako bi trebalo da stoji nova asfaltna baza, a za realizaciju potrebna je pogodna lokacija i nadam se da ćemo je pronaći uz pomoć osnivača – grada Užica, a spremni smo na investiranje. Na postojećoj lokaciji baze to nije izvodljivo, jer je u pitanju mali prostor do reke.

Plate

„Niskogradnja“ ima 96 zaposlenih, a pre desetak godina, tačno 2012. godine imala je 142 radnika. Prosečna neto zarada manuelnih radnika u 2022. godini za redovan rad je bila 52.000 dinara, asfaltera oko 57.000 dinara, vozača i rukovaoca građevinskim mašinama oko 62.000 dinara.

Radnici

Naši poslovi su specifični, a nedostaju nam manuelni radnici na gradilištu, asfalteri, rukovaoci građevinskim mašinama, vozači, pa i administrativni radnici. „Niskogradnja“ ima 96 zaposlenih, a pre desetak godina, tačno 2012. godine imala je 142 radnika

Dualno

Tokom 2021. godine sklopili smo ugovor sa Tehničkom školom i ušli u program dualnog obrazovanja za rukovaoce građevinskim mašinama i pet momaka je u programu.

Žanka Erić