Pocetna Kultura Nežnost iznikla iz mermera

Nežnost iznikla iz mermera

267
0
Podelite

-Nežnost i suptilnost izrade iznikli iz tvrdoće mermera su evidentni. Umetnik ovekovečava u mermeru „trenutak ranjivosti“ ujedno tragajući za nedograđenim koje je satkano od želja, sećanja, iskustva – piše Branka Milutinović o skulpturama
Dejana Trivunca

U Gradskoj galeriji u Užicu u četvrtak, 21. aprila, otvorena je izložba vajara Dejana Trivunca (1967) pod nazivom „Skulpture i crteži“ koja će trajati do 13. maja. Izložbu čini sedam skulptura i 17 crteža.

Sve izložene skulpture su od belog mermera koje su nastale u proteklih deset godina, a među njima je i jedna koju je Trivunac završio samo nekoliko dana pred izložbu u Užicu, pod nazivom „Čigra“.

-Isključivo se bavim belim mermerom. Jedni komadi potiču sa planine Venčac kod Aranđelovca, a drugi su prilepski mermer. Ovakvim formama odgovara belina mermera, odnosno, odsustvo šare. Mermeri su podatni, dozvoljavaju mnogo toga. Renesansa i mnogi istorijski periodi su nastali samo od mermera – navodi Trivunac i ističe da bi dosledno savladao formu potrbno je da kamen bude „poslušan“ od klesanja i brušenja do potpunog definisanja crteža.

-Nekada mi se učini da su te skulpture više crteži u kamenu nego što su forme – navodi Trivunac.

Za crteže koji su sastavni deo izložbe, Trivunac kaže, da su nastajali nekoliko meseci kao potreba za stvaranje nekog novog ciklusa skulptura.

– Učinilo mi se da ovi crteži zavređuju da budu opremljeni i nezavisni radovi i ovo je samo jedan izbor. Atmosfera iz toga mi je korisna i potrebna da oni preko gline pređu u kamenu skulpturu. Inače, moja ljubav je crtež. Kada se on desi i zavredi pažnju, onda to pokušavam da prenesem u treću dimenziju – kaže Trivunac.

Branka Milutinović, istoričarka umetnosti, u katalogu koji prati izložbu, o radovima

Dejana Trivunca je napisala: „Fragment savijene tkanine dominantan je motiv ovih skulptura. Strpljiva obrada i brušenje mermera otkriva mermer kao specifičan materijal u kome nije jednostavno raditi. Nežnost i suptilnost izrade iznikli iz tvrdoće mermera su evidentni. Umetnik ovekovečava u mermeru „trenutak ranjivosti“ ujedno tragajući za nedograđenim koje je satkano od želja, sećanja, iskustva. Trivunac u svom stvaralačkom radu transformiše mermer, prozivajući taj svet beline. U svakoj skulpturi počinje iznova svoj umetnički hod, hvatajući na trenutak začudnost koja je iskorak ka sveobuhvatnosti, beskraj početka i početak beskraja.“

Dejan Trivunac je rođen u Aleksincu. Završio je srednju umetničku školu „Đorđe Krstić“ u Nišu, diplomirao je 1993. godine na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, odsek primenjeno vajarstvo u klasi profesorke Zorice Janković. Na višim godinama studija najviše vremena provodio je u radionici za skulpturu u kamenu čijim radom je rukovodio profesor Aidin Puteša. Uz afinitet prema crtežu, rad u toj radionici ga trajno opredeljuje za bavljenje skulpturom u kamenu. Od 2014. godine zaposlen je na Fakultetu primenjenih umetnosti kao umetnički saradnik za skulpturu u kamenu. Izlagao je na više grupnih i nekoliko samostalnih izložbi. Učestvuje na vajarskim simpozijumima u zemlji i inostranstvu. Dobitnik je nekoliko nagrada za crtež i skulpturu.

Ostavite odgovor