Pocetna Užice Užičke „fiće“ na skupu oldtajmera u Zadru

Užičke „fiće“ na skupu oldtajmera u Zadru

950
0
Podelite

Krajem prošlog meseca užički ljubitelji nacionalnog automobila, popularne „fiće“ učestvovali su na izložbi oldtajmera koja se održava kao prateća manifestacija „Trke za nagradu Grada Zadra“ u organizaciji „Dalmatinskog fićo kluba“

Sve je počelo pre dve godine posle prve fićijade „Fićom kroz selo“, u organizaciji Etno parka „Terzića avlija“ i Etno udruženja „Zavičaj“ iz Zlakuse, kada su se u Zlakusi i Užicu počeli da okupljaju ljubitelji nacionalnog automobila, popularne „fiće“ iz svih krajeva bivše Jugoslavije. Najmlađi među organizatorima, Dušan Drndarević iz Zlakuse, započeo je sa obilascima prostora bivše SFRJ jednom od svoje četiri „fiće“, crvenom „zastavom 750“ sa kojom je prethodnog leta prevalio preko 3.200 kilometar kroz Albaniju, Makedoniju, jugoistočnu Srbiju, Crnu Goru, Dalmaciju i Hercegovinu a sve sa idejom da kroz ta putovanja napiše svoju treću knjigu, fotomonografiju „Fićom preko Balkana“. Ovog proleća, tokom nastavka putovanja, Dušanu su se priključili i drugi užički fićisti, pa je ekspedicija Užičana u sastavu Dušan i Saša Drndarević, Predrag i Nenad Šalipurović, Matija Veličković i Tomislav Jovanović, krajem prošlog meseca „fićama“ putovala do Zadra i nazad. Dodatni povod ovoj maršruti bila je i izložba oldtajmera koja se održava kao prateća manifestacija „Trke za nagradu Grada Zadra“ u organizaciji „Dalmatinskog fićo kluba“.

-Bilo je ovo još jedno novo iskustvo. Osmišljeno je da se napravi kružna tura, pa nas je put vodio preko Goražda, Foče, Tjentišta, Nevesinja, Mostara, Širokog Brijega, Imotskog, Makarske, Splita, Šibenika, a u povratku preko Skadrina, Knina, Sinja, Tomislavgrada, Jablanice, Konjica i Sarajeva. Na ovom putovanju imali smo dva noćenja kod domaćina u Dalmaciji koji su nas dočekali veoma ljubazno i gostoprimljivo, Ivana Čovića iz Makarske, Tomislava Jurasa iz Šibenika i Ognjena Kesića iz Knina, takođe, vlasnika „zastave 750“ koja nas je i povezala. Zahvalnost dugujemo i jednom momku iz Knina, koga smo slučajno sreli u Zadru u njegovom „zastavinom“ kombi vozilu. Najveći utisak na sve nas ostavilo je živopisno mestašce Skradin, na ušću Krke u Jadransko more, koje će svakako imati posebno mesto u mojoj novoj knjizi. Danas se u tom gradiću nalazi i neobičan Muzej istorijskih vozila i industrijske baštine Scardona Park u kome smo zatekli preko 50 automobila u fabričkom stanju, koji se teško više mogu sresti na drumovima. Među njima je i popularna „buba“ koja je proizvedena 2002. godine za sajam u Minhenu, od kovanog gvožđa, ukrašena sa 24-karatnim zlatom i, ni manje ni više, nego 8.315 Svarovskih kristala. Unutrašnjost joj je od kože. Kovanje je trajalo u MG Vrbanus 2500 sati a pozlata 385 sati. Eksponat očekuje „gostovanje“ po dve godine u Londonu, Berlinu, Njujorku, Tokiju i Dubajiu. Kada istekne ugovor sa muzejom, ostaće u Dubajiu kod novog vlasnika, šeika, koji ju je već kaparisao. Umetnik, Željko Vrbanus, čijih je ruku delo ova pozlaćena „buba“, kaže da je od klasičnog modela automobila teža za 70 kilograma, jer je uklonjen lim i da je u voznom stanju. Pored sreće da se sretnemo i popričamo sa autorom ovog remek dela, imali smo priliku i da o svakom izloženom automobilu čujemo zanimljive priče, od strane domaćina Miljenka kojeg za Užice vezuju lepa sećanja iz vojničkog života – navodi Dušan Drndarević i ističe da su tokom putovanja do Zadra „fiće“ mamile brojna ablendovanja iz drugih autmobila, „odpozdravljane su sirenama, mahanjem nasmejanih prolaznika, lajkovanjem“ i mladih i starih.

– Oduševljen sam dobrom organizacijom manifestacije u Zadru koja uključuje najmlađe učesnike u takmičarski deo skupa, posećenošću od strane meštana, kao i prisutnošću velikog broja vlasnika oldtajmera iz Dalmacije. Posebno me oduševilo dobro stanje tih automobila. Mi smo bili jedini učesnici van Hrvatske i za mnoge je izgleda bilo nepojmljivo da smo „fićama“ prešli skoro 1.300 kilometara, u dva pravca – ističe Drndarević i najvaljuje da je planirana vožnja „fićom“ do Azije (Bosfora), Crnog mora, najužnije kopnene tačke u Grčkoj, kao i obilazak oko Jadranskog mora – italijanskom i obalom bivše Jugoslavije.

Drndarević se nada da će, ako finansijski uslovi dozvole, Etno udruženje „Zavičaj“ i Etno park „Terzića avlija“, organizovati početkom jeseni i treću „fićijadu“ na relaciji Zlakusa-Užice povodom Dana Grada u okviru koje će nastupiti, osim iz Srbije i fićisti iz Dalmacije.

-Zanimljivo je što u Užicu ima nas dosta vlasnika ovog nacionalnog vozila i da se pojavljuje sve više mladih u „fićama“. Interesantno je i to što ima i onih koji imaju i po 5-6 „fića“. Takođe, među Užičanima ima i vrsnih poznavaoca ovih vozila, poput Predraga Šalipurovića koji izrađuje i ugrađuje petostepene menjače u „fiće“ i za koga su čuli i u Dalmaciji, Sloveniji pa i šire – kaže Drndarević.

Ostavite odgovor